Mistä apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masis

Vieras
Hei Te, jotka olette joutuneet hakemaan lääkkeistä apua synnytyksen jälkeiseen masennukseen!
Olen nyt vuoden kamppaillut "synnytyksen jälkeisen masennuksen" oireiden kanssa. Neuvolassa jaksamiseni on useasti (lähes joka käynnillä) ollut puheena ja kerran th lähetti lääkärille. Imetin ja lääkäri katsoi, ettei mielialalääkitystä voida aloittaa, vaikka periaatteessa tarvetta olisikin. Neuvolapsykologille en saanut aikaa - liian kiireinen. Sain myöhemmin nukahtamislääkkeitä univaikeuksiin, vaikka mielestäni univaikeudut ovat seurausta ahdistuneisuudesta ja masentuneisuudesta - eivät siis syy. Nyt olen taas ihan lopussa, vaikka välillä on ollut hyviäkin aikoja. Lapsi on vuoden, elämä on helpottanut ja rakas pikkuiseni nukkuu jo täysiä öitä. Minun olossani ei kuitenkaan ole mitään muutosta. Itkeskelen ja olen alakuloinen.
Tänään kävin lääkärissä. Sain nukahtamislääkkeitä. Taas hoidetaan ensin väsymystä ja sitten katsotaan... eivätkö lääkärit tosiaan määrää mielialalääkkeitä vai missä vika? Lähipiirini mielestä diagnoosi on selvä. En ole niin hullu, että huvikseen haluaisin mitään lääkkeitä alkaa popsimaan :) Tuntuu, että aidosti tarvitsen niitä. Mitä teen? Minne menen? Yksitynen psykologi vai ihan yleislääkäri? Mikä taho teitä auttoi?

Tuntuu tosi oudolta että sinua ei ole hoidettu masennuksen vuoksi. Itselleni päinvastoin unettomuuden vuoksi kaikki olivat tarjoamassa masennusdiagnoosia, ja mielialalääkkeitäkin tarjottiin moneen kertaan. On myös useita mielialalääkkeitä, joita voi käyttää vaikka imettää. Ihme lääkäri sinulla on ollut!

P'ääsisitkö terkkarissa jollekin toiselle lääkärille? Tai saisitko terkkarilääkärin kautta lähetteen psykiatrian poliklinikalle? Jos et, ei varmaan auta muu kuin varata aika jollekin yksityiselle psykiatrille (ja nimenomaan psykiatrille, ei psykologille, koska vain ensinmainitulla on tietämys lääkkeistä! psykologi tarjoaa vain keskusteluapua.

Mikset kokeilisi lempeitä muotoja, koska ne auttaa usein tehokkaammin kuin lääkkeet. Raskauden jälkeiseen masennukseen sopii aromaterapiassa esim jasmiiniöljy. Sitä sekoitat muutamia tippoja johonkin perusvoiteeseen tai öljyyn ja hierot vaikka rintaan, tai otat kylpyjä/jalkakylpyjä jossa on pari tippaa öljyä. Myös bach rescue remedy voisi auttaa ja moni homeopaattinen juttu. Jasmiinia saa tavallisesta isommasta luontaistuotekaupasta. !! Sitä ei saa käyttää raskaana olevat!!! HUOM! Aiheuttaa supistuksia (mutta sopii hyvin synnytykseen koska edistää supistuksia ja laukasee jännitystä ja auttaa kipuihin).

Lääkkeet eivät poista masennuksen syytä, ne vain peittävät oireet. Siksi lempeät keinot auttavat pitkälläkin tähtäimellä koska tukevat sinua voimaan hyvin kokonaisvaltaisesti. Unettomuuteen auttaa kamomilla, laventeli tai esim meirami (jälkimmäistä ei raskaana, ensin mainitut sopivat myös lapselle). Tipauta jompaa kumpaa tippa tyynyn kulmaan. Suosittelen oikeasti lämpimästi. Itse olen saanut niin paljon apua luonnosta sen jälkeen kun lääketiede on pettänyt että en voi kun sydämestä toivoa että muutkin löytävät avun.

Voimia sinulle!
t.luontoäiti

Alkuperäinen kirjoittaja luontoäiti:
Mikset kokeilisi lempeitä muotoja, koska ne auttaa usein tehokkaammin kuin lääkkeet. Raskauden jälkeiseen masennukseen sopii aromaterapiassa esim jasmiiniöljy. Sitä sekoitat muutamia tippoja johonkin perusvoiteeseen tai öljyyn ja hierot vaikka rintaan, tai otat kylpyjä/jalkakylpyjä jossa on pari tippaa öljyä. Myös bach rescue remedy voisi auttaa ja moni homeopaattinen juttu. Jasmiinia saa tavallisesta isommasta luontaistuotekaupasta. !! Sitä ei saa käyttää raskaana olevat!!! HUOM! Aiheuttaa supistuksia (mutta sopii hyvin synnytykseen koska edistää supistuksia ja laukasee jännitystä ja auttaa kipuihin).

Lääkkeet eivät poista masennuksen syytä, ne vain peittävät oireet. Siksi lempeät keinot auttavat pitkälläkin tähtäimellä koska tukevat sinua voimaan hyvin kokonaisvaltaisesti. Unettomuuteen auttaa kamomilla, laventeli tai esim meirami (jälkimmäistä ei raskaana, ensin mainitut sopivat myös lapselle). Tipauta jompaa kumpaa tippa tyynyn kulmaan. Suosittelen oikeasti lämpimästi. Itse olen saanut niin paljon apua luonnosta sen jälkeen kun lääketiede on pettänyt että en voi kun sydämestä toivoa että muutkin löytävät avun.

Voimia sinulle!
t.luontoäiti

Voitko väittää oikeasti, että olet saanut masennusoireisiin apua jollakin öljyllä? En tuomitse tuota väitettä, se vaan kuulostaa hassulta.

Oletpa saanut huonoa hoitoa. Joskus oikean hoidon saaminen vaatii liikaakin oma-aloitteisuutta. Terkkalääkärille kannattaa ensin mennä ja vaatia ihan suoraan, että haluaa kokeilla mielialalääkkeitä. Kannattaa kertoa huonoimmista hetkistä, sanoa, että ei todellakaan enää jaksa eikä pysty mihinkään. Usein sitä lääkärissä alkaa vähätellä vaivojaan ja epäillä, ettei itsellä tosiaan varmaan ole mitään vikaa. Kirjoita vaikka etukäteen muutama tuntemus tai tilanne ylös ja ota paperi mukaan. Pyydä joku lähipiiriläinen mukaan kertomaan.

Jos ei vieläkään auta, niin yksityiselle yleislääkärille voi mennä ensin ja siellä pohtia, mitä kannattaisi tehdä, lähete psykiatrille vai mitä. Tai ihan hyvin voit mennä suoraan yksityiselle lääkärille, jos tuntuu liian raskaalta lähteä taas terkkariin vakuuttelemaan. Valoisampia aikoja sinulle.

Tietysti univelka hoidetaan nukkumalla ja siihen tarvitaan apua lapsen hoitoon . kysy vaikka neuvolasta, ei pillereitä sellaiseen.

Mihin aika menee, on tietysti oma asia, mutta silti:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/vuorokausi.htm

Synnyksen jälkeinen masennus on vakava sairaus eikä sitä hoideta millään helvetin luontaisyrttipaapelinnaapelin tipoilla!!!!
Ja mikä tämä viimeisin valopää oli...??? Unettomuus hoidetaan nukkumalla. Voi vittu mitä imbesillejä!!! Mistä näitä ääliöitä nousee tänne kerta kerran jälkeen???????
Siis oikeasti. Anonyymi palsta tietysti houkuttelee kaikki nitwitit paikalle kertomaan omia luomuviisauksiaan. Voi esterin perse että mä olen kyllästynyt lukemaan ignoranttien tyhmien ihmisten luomu ja reipastu neuvoja. Toivottavasti näille neuvojille puhkeaa joku kivulias sairaus niin mä tulen ässänä paikalle viisastelemaan että kivut lähtee kun niitä lakkaa ajattelemasta ja syö vaikka hogelvogeluontaislakritsikalanmaksaöljykuusenkuppatippoja!!!!!!

Synnytyksen jälkeisen masennuksen taustalla on aina aivokemiallinen häiriö (ts FYYSINEN VIKA JOKA VAIKUTTAA MIELIALAAN!!!!) jonka taustalla on raskausajan naishormonien vaikutus aivojen kemialliseen tasapainoon. Usein sitä hoidetaan estrogeeneillä eli palauttamalla hormonitasapaino saadaan aivojen häiriötila korjattua. Myös ryhmäterapiasta on todettu olevan apua. Joskus harkitaan myös masennuslääkitystä joka ei estä imetystä.

Se on helppo hoitaa ja sen hoidosta saadut tulokset on äärimmäisen hyvä. Hoitamattomana se vaarantaa ädin terveyden ja ennen kaikkea vastasyntyneen varhaisen kehityksen (vuorovaikutushäiriöt).

AP: ota yhteyttä neuvolaan ja sano että koet potevasi synnytyksenjälkeistä masennusta. Pyydä lähetettä edelleen psykologille. Tässä jotain tietoa aiheesta:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=lno00102

Aivan uskomatonta kohtelua olet saanut ap.! Olen ihan järkyttynyt (myös joistakin tänne tulleista kommenteista...)! Yritä päästä vaikka yksityiselle lääkärille, joka määräisi lääkehoidon. Itse kitkuttelin viitisen kuukautta ilman lääkitystä, vaikka masennsuoireet olivat hyvin selvät heti alusta asti. Siinä vaiheessa, kun lääkäriin menin (neuvolasta onneksi tajusivat lähettää...) oli juuri unettomuus se akuutein ongelma. Lääkäri kuitenkin ymmärsi, että taustalla olivat muut syyt eikä tyytynyt määräämaan pelkkiä unilääkkeitä, vaikka olisin itse halunnut ensin kokeilla selviytyisinkö vain niillä. Sain lääkityksen ja se auttoi vähitellen. Nyt lapsi 10 kk ja olen lopettanut lääkityksen. Niin, ja imetin siis koko ajan (ja imetän vieläkin) eikä se estänyt lääkityksen saamista! Itseäni pelottivat kovasti nuo lääkityksen mahdolliset vaikutukset lapseen, mutta teratologisesta tietopalvelusta asian varmistettuni uskalsin käyttää (heidän mukaansa masentunut äiti on lapselle paljon suurempi riski kuin lääkitys)...

Minäkin suosittelisin lääkärikäyntiä. MUTTA samalla tarkistaisin myös omia elämäntapojani. Eli terveellinen ruokavalio, monivitamiinilisät + e-epa-tuotteet ja liikunta. Vaikka tuo jälkimmäinen ohje kuulostaakin ihan kliseeltä niin se on oikeasti totta. Se aivokemiallinen häiriö johtuu nimittäin usein paitsi alhaisesta estrogeenitasosta myös tiettyjen hivenaineiden ja vitamiinien puutteesta. Esim. e-epa (omega-3) ehkäisee ja hoitaa synnytyksen jälkeistä masennusta ja toimii lisäapuna myös jos masennuslääkkeitä tarvitaan. Usein jos on masentunut ja ärsyyntynyt, syö myös huonosti ja epäterveellisesti eikä jaksa liikkua ja masennus vain pahenee. Olen itse saanut avun siitä, että sysäsin vauvanhoitovastuuta enemmän miehelle ja aloin huolehtimaan itsestäni. Lähdin (vaikka väsyneenäkin) pitkälle kävelylenkille, söin paljon vihanneksia, hedelmiä ja kalaa ja sitten tuota e-epaa ja minivitamiinitabletteja. Olo oikeasti parani huomattavasti!!

Alkuperäinen kirjoittaja öhh:
Alkuperäinen kirjoittaja luontoäiti:

Voimia sinulle!
t.luontoäiti

Voitko väittää oikeasti, että olet saanut masennusoireisiin apua jollakin öljyllä? En tuomitse tuota väitettä, se vaan kuulostaa hassulta.

Mielialoihin sekä moneen muuhun vaivaan - ehdottomasti kyllä. Mutta en pitäydy yhdessä metodissa ja öljyissä vaan myös ruokavaliolla ja muulla on myös suuri merkitys niihin asioihin. Eli olen pyrkinyt siinäkin kokonaisvaltaiseen terveyteni ylläpitämiseen. Esim että saa riittävästi ja tarpeelliset ravintoaineet puhtaasta ruoasta, on yksi osa terveyttä. Ja koska olemme kokonaisia olentoja, mielen murheet ja tunteet sekä kehon vaivat eivät ole erillisiä täysin, vaan kaikki on yhteydessä kaikkeen. Kokonaisuus ratkaisee mutta vastaukseksi kysymykseesi, kyllä ehdottomasti. VAikutus johtuu siitä että öljyt imeytyvät sekä verenkiertoon että vaikuttavat tuoksun kautta suoraan aivojen tunnekeskukseen. Tämä on ihan tutkittua tietoa hajuaisteista ja muistojen ja tunteiden toiminnasta. Sitten ne verenkiertoon ihmeytyvät aineet taas usein ovat samoja joita lääkkeissä yritetään kopioida synteettisinä versioina. Järki käteen toki kaikessa luontaishoidossa, kaikki ei toimi kaikille ja siksi paras tapa on suhtautua avoimen kriittisesti. Siis avoimesti kokeilla ja antaa mahdollisuus pehmeille tavoille hoitaa itseään ja toisaalta olematta myöskään liian hyväuskonen jos jokin ei toimi. Toisaalta, jos yksi metodi ei itselle toimi, viisas ei tuomitse, sillä se voi toiselle tuoda avun. Suurin apu on kuitenkin usko paranemiseen. Ajatukset luovat todellisuutta. Tsemppiä ja rohkeutta kokeilla uusia ulottuvuuksia myös terveellä maalaisjärjellä mutta myös terveellä uteliaisuudella ja avoimuudellla varustettuna :)))
t.luontoäiti

Haluan vielä lisätä että vakavat sairauden toki vaativat aina lääkärin hoidon ja tarkistuksen rinnalle luontaislääkinnän ohella. Parhaat tulokset tapahtuvat yhdistämällä pehmeät metodit ja moderni lääketiede. Niin itse tekisin vakavassa tapauksessa.

Jätän keskustelun tähän, vaikken itse ole masennukseen ottanut pilleriäkään koskaan, ja parantunut siitä elämäntapamuutoksella ja pehmeillä tavoilla (myös keskusteluavulla) niin en tuomitse itsekään muiden tapoja. Siksi toivon että täällä voi vapaasti tuoda esiin useita vaihtoehtoja ilman että siitä tuomitaan. Toiselle minun neuvoni on kullan arvoinen, toiselle ei. Maalaisjärki käteen, jos juttuni kuulostaa idiootilta, niin se ei ole silloin lukijalle. Miksi siis haukkua, kun jutun voi vain ohittaa ja todeta että oma metodi on toinen. Voikaa kaikki super hyvin, millä tahansa tavalla sen vaan onnistuu saavuttamaan! Tärkeintä on että jokainen löytää sen tavan joka itselle toimii! Eikö vain! :))
t.luontoäiti

Alkuperäinen kirjoittaja Hentovalkoinene:
Synnyksen jälkeinen masennus on vakava sairaus eikä sitä hoideta millään helvetin luontaisyrttipaapelinnaapelin tipoilla!!!!
Ja mikä tämä viimeisin valopää oli...??? Unettomuus hoidetaan nukkumalla. Voi vittu mitä imbesillejä!!! Mistä näitä ääliöitä nousee tänne kerta kerran jälkeen???????
Siis oikeasti. Anonyymi palsta tietysti houkuttelee kaikki nitwitit paikalle kertomaan omia luomuviisauksiaan. Voi esterin perse että mä olen kyllästynyt lukemaan ignoranttien tyhmien ihmisten luomu ja reipastu neuvoja. Toivottavasti näille neuvojille puhkeaa joku kivulias sairaus niin mä tulen ässänä paikalle viisastelemaan että kivut lähtee kun niitä lakkaa ajattelemasta ja syö vaikka hogelvogeluontaislakritsikalanmaksaöljykuusenkuppatippoja!!!!!!

Synnytyksen jälkeisen masennuksen taustalla on aina aivokemiallinen häiriö (ts FYYSINEN VIKA JOKA VAIKUTTAA MIELIALAAN!!!!) jonka taustalla on raskausajan naishormonien vaikutus aivojen kemialliseen tasapainoon. Usein sitä hoidetaan estrogeeneillä eli palauttamalla hormonitasapaino saadaan aivojen häiriötila korjattua. Myös ryhmäterapiasta on todettu olevan apua. Joskus harkitaan myös masennuslääkitystä joka ei estä imetystä.

Se on helppo hoitaa ja sen hoidosta saadut tulokset on äärimmäisen hyvä. Hoitamattomana se vaarantaa ädin terveyden ja ennen kaikkea vastasyntyneen varhaisen kehityksen (vuorovaikutushäiriöt).

AP: ota yhteyttä neuvolaan ja sano että koet potevasi synnytyksenjälkeistä masennusta. Pyydä lähetettä edelleen psykologille. Tässä jotain tietoa aiheesta:
http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=lno00102

Nauran täällä vedet silmissä =)

Olen samaa mieltä. FAkta on se, että masennus on sairaus ja on aika ihme jos se jollain hömpällä lähtee. Onko sitten masennusta ollutkaan! Noh, kai kaikkea kannattaa kokeilla.

Komppaan edellistä! Moni voi sanoa, että hitsit kun mua masensi, mutta onneksi sain helokkipelokkia ja olo parani, vaan enpä usko, että näillä ihmisillä olisi ihan oikea masennus ollut. Oikea masennus on helvettiä!! Eikä siitä kärsivä ihminen edes jaksaisi jossain luontaistuotekaupoissa ravata. Mitä tuon jonkun neropatin kommenttiin "univelka hoidetaan nukkumalla", niin olisitpa tullut tuon nerokkuuden laukomaan, kun veljeni vaipui psykoosiin jatkuvan unettomuuden takia. Ihmiset joilla ei koskaan ole ollut univaikeuksia tai masennusta tuntuvat eivät ihan oikeasti voi millään ymmärtää niistä kärsivää.

Yhteistyössä