eräskin tuttu, lastenhoitoalan ammattilainen, oli ennen omia lapsia sitä mieltä että kyllä kaikki vauvat suostuu siihen ja tähän... No katos vaan sen esikoinen ei suostunutkaan

vai eikö raatsinutkaan omaansa pakottaa...?
Itse olen luopunut pikkuhiljaa esim näistä: ulkoillaan ihan joka päivä, en roiku netissä lasten nähden, pitkä imetys yhden lapseni kohdalla (en voinut lääkekuurin takia imettää, homma loppui siihen kun vauva totes että pullosta saa helpommin maitoa. Tämä 2,5kk iästä kaupan tavis korviketta saanut on lapsistani tervein nyt koululaisena). Koululaisilla on myös älykännykät vaikka haluaisin että hyppisivät mieluummin ruutua ja leikkisivät rofea ja polea kaverien kanssa. Tekee ne tietty sitäkin.
Kuntosalien lapsiparkeista. Ottavat vain tietyn määrän lapsia, omalla salilla vain 1 sylivauva kerralla eli ei siellä kymmentä rääkyjää ole. Muutaman käyntikerran jälkeenhän ne hoitajat ei ole enää vieraita vaan tuttuja. Ihan ok:lta näyttää hoito meidän salilla, pienin saa olla sylissä jos ei viihdy leikkimatolla. Jos rääkyminen ei lopu hakevat äidin takaisin, tästä voi varmasti myös sopia että tulevat kertomaan jos vauva ei viihdy.... Ihminen äitikin vaan on, ja tarvii joskus vaikka jumppaa. Ei lapsen kiintymyssuhde välttämättä vaurioidu jos joskus hoitoon joutuu, eikä siitä tule elinikäistä mielenterveyspotilasta.
Summa summarum, olen luopunut kuvitelmista että olisi joku oikea, paras tapa "suorittaa" vanhemmuutta. Että lapsen elämä voisi mennä pilalle jos en täysimetä puolivuotiaaksi, käytä kestovaippoja, kantoliinaile, annan sen hoitoon muulle kuin isälleen hetkeksi jne. You name it. Siis oppinut olemaan hirttäytymättä mihinkään periaatteeseen. Elämä on opettanut että vanhemmuus on kompromissien tekoa, luovimista eri ihmisten tarpeiden ja toiveiden mukaan, joustamista omista periaatteista, uusien suunnitelmien ja ratkaisujen keksimistä jatkuvasti muuttuviin ongelmiin ja tilanteisiin.