Mistä ihmeestä te muka tiedätte, onko joillakin oikeasti rahaa vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mistä ihmeestä te muka tiedätte, onko joillakin oikeasti rahaa vai ei? Ei ne ansiotulot paljoakaan kerro (paitsi jos jollakin todella suuret tulot). Harva se palkalla rikastuu. Perintöjä, lahjoituksia, arpavoittoja yms ei kukaan näe mistään. Jos totta puhutaan, mun tuntemat varakkaat ovat kaikki jopa pienituloisia. Rahat hankittu ihan muualta. Voihan opiskelijaperhekin olla varakas, jos on napsahtanut perintöjä/ennakkoperintöjä jne tilille ja toisillahan vanhemmat tunkee rahaa ovista ja ikkunoista.

Oli nyt pakko avautua tästä, kun aina joku vetoaa "ei ne voi olla rikkaita kun on vaan lähihoitaja sekin ammatiltaan" plaa plaa. Sitten juorut leviää lapin lisällä.

En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan mitään tuollaista. Mitkä juorut silloin leviävät, jos köyhäksi epäillään. Toisinpäin olen kuullut. Yleensä silloin epäillään, että on tullut lottovoitto.

Palstalogiikan mukaan sä oot ihan sairaan köyhä luuseri, jos maksat ostokset kaupassa Visa Electronilla. Ihan sama mitä ne ostokset kustantaa.
Mutta jos maksat ostoksesi luotolla, niin oot silloin niin rikas että suorastaan kylvet rahassa.

Näin se on. Ja tästä sen tietää.

Mun äiti on pienituloinen ja isä keskituloinen. Isä otti joskus aikoinaan pankista 200 000 markkaa lainaa ja sijoitti kaiken. Sitä kautta lähti sijoitukset poikimaan ja ihan osakepelillä tehnyt aika suuren omaisuuden itselleen. Äitillä taas molemmat vanhemmat kuolleet ja lapset saivat hyvän perinnön.
Meitä on kolme lasta ja kaikille vanhemmat ostaneet oman asunnon ja auton. Lapsenlapsilleen siirsitävt itseasiassa tällä viikolla jokaiselle ennakkoperintöä 4000e.

Mun äiti on ollut aina kotiäiti. Isällä keskivertotulot/ vähä pienemmätkin. Silti mulla on varakas lapsuudenkoti ja nyt ikää 24-vuotta ja miehellä 25-vuotta. Omistusasunto, kaksi uutta autoa, matkustellaan paljon yms. Ei lainoja. Ollaan opiskelijoita.
Eli ihan perintöjä/vanhemmilta saatuja rahoja.

Mä perin siskoni kanssa mummin jonkun vakuutuksen joskus. Saatiin kumpikin verottomana 30 000euroa. Lapsilisiä meille oli säästetty lähes koko elämältä, joten sillä tilillä oli rahaa yli 10 000e kun lähdin opiskelemaan. Vanhemmat antoivat ennakkoperintöä taannoin ja kummisedältäni sain perintöä viime kesänä yli 70 000e.

Minut saatte nyt oikeasti haukkua. En tee yhtään mitään, enkä opiskelekaan. Mä vaan olen.
Ikää on karttunut yli 50 vuotta ja eläkettä ei juurikaan yhtään. Elelen vain ja hyvin pärjäilen.

No mä olen pienituloinen. Opiskelen ja teen samalla töitä. Sain perintönä äitini tädin asunnon, jonka remontoin mieleisekseni. Vanhemmat maksoivat remontin. Eli löytyy oma yli 120 neliöinen asunto velattomana. Vanhemmat maksavat kaikki vakuutukset ja auton kulut, koska haluavat ja heillä sitä rahaa. Haluavat päästä siitä eroon, ettei jälkipolvien tarvitse maksella isoja perintöveroja. Synttärilahjaksi rapsahti 3000e tilille jne.

Minä perin veljeni kanssa sukulaisvanhusten maat aikoinaan. Myytiin ne 3-vuotta sitten tonteiksi ja verojen jälkeen napsahti 105tuhatta euroa kummankin tilille. Oli ihan kiva pesämuna. Vanhemmat ovat aika pienituloisia. Isovanhemmat aina antaneet rahaa.

Ei sitä tiedäkään. Äitini serkku ja hänen puolisonsa ovat lääketieteen tohtoreita ja olleet töissä ympäri maapalloa. He ovat todella maanläheisiä ihmisiä, jos heidät tapaa ja ei päällisin puolin varmaan kukaan esim. kaupassa heidät kohdatessaan arvaa miten varakkaita ovat. Jo opiskeluaikoinaan kauan sitten nostivat opintolainat, mutta sijoittivat ne rahat ja elivät niukasti muuten. Heillä on asiat materiaalisella tasolla erittäin hyvässä jamassa, mutta ei heillä ole tarvetta kuulutella omaisuutensa määriä tms. Jos ei tiedä, ei osaa arvata.

Kun sitten taas voi olla myös vähävarainen ihminen, joka satsaa statussymboleihin siinä määrin, että on vararikossa, mutta pidettävä vaan farssia yllä. Joka lähtöön meitä.

Minä perin veljeni kanssa sukulaisvanhusten maat aikoinaan. Myytiin ne 3-vuotta sitten tonteiksi ja verojen jälkeen napsahti 105tuhatta euroa kummankin tilille. Oli ihan kiva pesämuna. Vanhemmat ovat aika pienituloisia. Isovanhemmat aina antaneet rahaa.
Minä perin kanssa 160 tuhatta euroa ja veli samoin. Velipoika hassas rahansa Thaimaassa ilolintuihin ja vuokras sieltä vielä asunnon. Onneksi se on perheetön.

Minä ostin osakkeen ja laitoin loput rahat säästöön. Saa mukulat (2) joskus sitten jotain, kun kasvan horsmaa.

Ostin minä kyllä sohvan, kahvinkeittimen, nahkatakin, maton ja kunnon imurin.

Hih, hassua että ketjusta tuli kisailu siitä kenellä on eniten rahaa tilillään :)

Mutta alkuperäiseen kirjoitukseen, useinkaan sitä ei tiedä onko jollain rahaa vai ei. Miehen kanssa meillä onkin sanonta että ne on erikseen joilla on rahaa ja ne jotka käyttävät paljon rahaa.

[QUOTE="vieras";24057904]Hih, hassua että ketjusta tuli kisailu siitä kenellä on eniten rahaa tilillään :)

Mutta alkuperäiseen kirjoitukseen, useinkaan sitä ei tiedä onko jollain rahaa vai ei. Miehen kanssa meillä onkin sanonta että ne on erikseen joilla on rahaa ja ne jotka käyttävät paljon rahaa.[/QUOTE]
Miks pitäs tietää kenenkään rahoja? Mua ei ainkaan edes kiinnosta moinen.

AP:lle vielä sellainen kommentti ettei se kannettu vesi kaivossa pysy.

Rahaa voi kyllä saada perinnöksi tai lahjaksi tai mitä vain, mutta jos ei ole kykyä pitää huolta raha-asioista niin ei se pitkäksi aikaa auta.

[QUOTE="vieras";24057923]AP:lle vielä sellainen kommentti ettei se kannettu vesi kaivossa pysy.

Rahaa voi kyllä saada perinnöksi tai lahjaksi tai mitä vain, mutta jos ei ole kykyä pitää huolta raha-asioista niin ei se pitkäksi aikaa auta.[/QUOTE]
Minusta tuntuu, että rahat on kuin pieniä hiekkakekoja; hiekkakentän kun silittää, niin ne keot on kohta samassa kohdassa.

Jotkut vaan osaa laittaa rahat poikimaan. Minä en kuulu niihin.

No ei kai kukaan nyt oikeasti kuvittelekaan että palkalla kukaan rikastuu. Tästä kyllä ihan tutkimuksia ja gallupeja. Vastakin oli muistaakseni pari kuukautta sitten. Tai ehkä oli talvi vielä. Kyllä suurin osa ihmisistä oli sitä mieltä että rikkaaksi tullaan jollain muulla keinoin, usein perimällä tai keinottelemalla, teetä halvalla orjatyönä, myy kalliillla.

Ei parhailla paikoilla esim. kukaan pysty enää millään palkalla asua. Ei palkat ole suhteessa siihen, että voisi asua jollain hyvällä paikalla, jossa ennen pystyi asua joku perusvahtimestari, jonka vaimo oli kotirouva.

Siis vastaus ap:n aloitukseen: ei kai kukaan nyt tuollaista väitäkään!!!!!

Ei sitä tiedäkään. Äitini serkku ja hänen puolisonsa ovat lääketieteen tohtoreita ja olleet töissä ympäri maapalloa. He ovat todella maanläheisiä ihmisiä, jos heidät tapaa ja ei päällisin puolin varmaan kukaan esim. kaupassa heidät kohdatessaan arvaa miten varakkaita ovat. Jo opiskeluaikoinaan kauan sitten nostivat opintolainat, mutta sijoittivat ne rahat ja elivät niukasti muuten. Heillä on asiat materiaalisella tasolla erittäin hyvässä jamassa, mutta ei heillä ole tarvetta kuulutella omaisuutensa määriä tms. Jos ei tiedä, ei osaa arvata.

Kun sitten taas voi olla myös vähävarainen ihminen, joka satsaa statussymboleihin siinä määrin, että on vararikossa, mutta pidettävä vaan farssia yllä. Joka lähtöön meitä.

Mieheni vanhemmat ovat todella varakkaita, mutta ajelevat mm autolla vuosimallia -88. Uutta ostetaan vain tarpeeseen ja vaatteita saa Prismastakin. Kukaan varmaan voisi kuvitella heitä rikkaiksi.
Yksi kaverini on juuri sellainen, joka haluaa vain esittää rikasta. Aina rahat loppu. Sai mummiltaan opiskelurahaa 800e, mutta ostikin sen hintaisin Louis Vuittonin. Sen kun olisi syönyt kunnolla pitemmän aikaa. Kaikki palkat menee aina. Vakkari työ ollut jo pari vuotta ja silti tili aina miinuksella. Minäkin joskus maksanut hänelle 300e luottokorttilaskun, joka olisi muuten mennyt ulosottoon. Maksoi kyllä takaisin ajan kanssa. Merkkilaukkuja hänellä on paljon, kivoja vaatteita ja hieno sisustus yms. Velkaa paljon ja kaikki menee mitä tulee

Alkuperäinen kirjoittaja täh;24057948:
No ei kai kukaan nyt oikeasti kuvittelekaan että palkalla kukaan rikastuu. Tästä kyllä ihan tutkimuksia ja gallupeja. Vastakin oli muistaakseni pari kuukautta sitten. Tai ehkä oli talvi vielä. Kyllä suurin osa ihmisistä oli sitä mieltä että rikkaaksi tullaan jollain muulla keinoin, usein perimällä tai keinottelemalla, teetä halvalla orjatyönä, myy kalliillla.

Ei parhailla paikoilla esim. kukaan pysty enää millään palkalla asua. Ei palkat ole suhteessa siihen, että voisi asua jollain hyvällä paikalla, jossa ennen pystyi asua joku perusvahtimestari, jonka vaimo oli kotirouva.

Siis vastaus ap:n aloitukseen: ei kai kukaan nyt tuollaista väitäkään!!!!!

En ole aloittaja, mutta itsekin TODELLA usein kuullut juuri näitä "niillä on varmaan kauheet velat kun niin hieno auto ja vene ja kumpiki vaa duunareita" yms. Tai sitten näitä "joo katoin niiden tulot veropörssistä, kiinni jäivät. Ei ne ookkaan rikkaita"

Mulla ja mun veljellä on eri isä kuin mun kahdella nuorimmaisella sisaruksellani. Äitini täti kuoli jättäen omaisuutensa näille siskonsa lapsenlapsilla, rajaten pois minut ja veljeni sekä enoni lapset, koska olimme parempiosaisia. Äitini ja uusi miehensä hassasivat nuorimpien sisarusteni rahat omiin menoihinsa, niin että ne kaksi eivät ees autokorttia saaneet ajetuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Mulla ja mun veljellä on eri isä kuin mun kahdella nuorimmaisella sisaruksellani. Äitini täti kuoli jättäen omaisuutensa näille siskonsa lapsenlapsilla, rajaten pois minut ja veljeni sekä enoni lapset, koska olimme parempiosaisia. Äitini ja uusi miehensä hassasivat nuorimpien sisarusteni rahat omiin menoihinsa, niin että ne kaksi eivät ees autokorttia saaneet ajetuksia.
Sinä sen sijaan olet näemmä saanut ostettua viinaa, kun juurikaan ei saa tolkkua kirjoituksistasi.

Mulle joskus joku selitti kovaa, miten oli saanut jonkun "nalkkiin". Verotietojen mukaan normaalit vuositulot ja silti eleli aika luksuselämää ja oli sanonut ettei ole velkaa. Tästä sitten "nalkkiin saaja" levitteli juoruja miten ko. perhe elää muka velkakierteessä yms.
Sattui olemaan tämä rikas perhe mummuni hyvän ystävän lapsenlapsi perheineen ja tiesin, että heillä oikeasti oli rahaa muualta. Perintöjä yms.

Kyllähän yllättävän moni rinnastaa tulot varakkuuteen.

Lisäksi:
kyllä työkkärinkin listoilla roikkuu ns. rikkaita. Vaikka tilillä lepäisin isoja summia rahaa, ei se tarkoita sitä, että ihminen haluaisi vain kotona makoilla. Olen nimittäin pienellä paikkakunnalla työkkärissä töissä. Kyllä sielä välillä on työnhakijoina sellaisiakin, joilla on varmasti rahaa ja omaisuutta paljon.

Yhteistyössä