Mistä inspiraatio painonhallintaan ja oman kehon huolenpitoon? *pitkä*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lievästi ylipainoinen mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lievästi ylipainoinen mamma

Vieras
Järkytyin kun tänään mietiskeltyäni pitkään sain selville miksi oikeasti toivoin olevani raskaana nyt. Rakastan kyllä lapsia eikä uusi perheenjäsen olisi mikään kauhistus meidän elämäntilanteessa. Mutta raskausaika ei itselleni ole koskaan ollut mitään herkkua. Ne 9 kuukautta ovat minulle aina olleet yhtä helvettiä liioittelematta. Pohdittuani asiaa tulin siihen tulokseen, että jos olisin ollut raskaana, ei minun olisi tarvinnut alkaa treenaamaan ja laihduttamaan. Niin paljon siis ajatus painonhallinasta etoo itseäni, että olisin ollut vaikka valmis kulkemaan jälleen läpi 9kk helvetin siirtääkseni sitä ainakin vuodella eteenpäin.

Mistä sitä inspiraatiota löytäisi painonhallintaan ja omasta terveydestä huolehtimiseen?

Olen kokeillut useita dieettejä ja onnistunutkin monen kanssa, mutta kilot hiipivät takaisin noin kahden seuraavan vuoden aikana ja ollaan taas lähtöruudussa. Ei kauhean kiva. Olen yrittänyt pitää päiväkirjaa, jotta sitä kautta löytäisin punaisen langan ja kipinän. Ihan kiva jos sen päiväkirjan ehtisi joskus avatakin. Personal trainer oli erään ystävän mielestä vastaus pulmaan. Kävin tällaista tapaamassa ja kun kyyneleet silmissä lähdin toiselta PT tapaamiselta päätin etten enää koskaa halua mitään tekemistä tuollaisten himo-liikkujien kanssa, jotka eivät tavallisen ihmisen arjesta ymmärrä mitään. Yritin jonkin aikaa myös erään ystävän kanssa, mutta aikataulumme olivat niin erilaiset ettei siitä tullut mitään.

Tiedän mitä minun olisi tehtävä jotta saisin pudotettua ne 20 kiloa, jotka haluan pois ollakseni omissa ihanne mitoissani. Normaalipainon raja on kylläkin vain 3 kilon päässä. Oma tavoite on siis niin hurja, että välillä on vaikea kuvitella,että olen lähes koko aikuisikäni ollut niin laiha!

Mitä olisi tehtävä? Minun pitäisi syödä terveellisesti ja jättää kaikki rakastamani herkut. Olen joskus kokeillut sallia itselleni yhden herkuttelupäivän viikossa, mutta se aina karkaa käsistä ja olen vain jatkuvasti kärttyinen. Olisi myös harrastettava liikuntaa tasapainoisesti. Ironista kyllä, treenaan tällä hetkellä 4 tuntia viikossa tanssia. Siellä palaa roimasti kaloreita, mutta ei näytä vaikuttavan painooni tai muotoihini mitenkään. Arkiliikuntaa saan kun aina kävelen raput hissin sijaan ja teen paljon koti- ja pihatöitä joka päivä. Olisin siis varmasti valtava läskikasa jos en edellä mainitusti liikkuisi.

Lisättäköön vielä, että minulla on aiemin ollut anoreksia, joten pelko siihen ansaan putoamisesta on itselläni suuri. Se oli sekavaa aikaa, jolloin oma peilikuva ei vaan välittynyt itselle oikealla tavalla. Kuitenkin päätin keväällä kokeilla mehupaastoa 4 päivää enkä noiden päivien aikana syönyt yhtään mitään. Olo oli todella kevyt ja 7kiloa painoa lähti (todennäköisesti nestetä enimmäkseen), mutta koko ajan oli sama fiilis kuin silloin anokreksian aikana.

Mikä avuksi?

"Tiedän mitä minun olisi tehtävä jotta saisin pudotettua ne 20 kiloa, jotka haluan pois ollakseni omissa ihanne mitoissani. Normaalipainon raja on kylläkin vain 3 kilon päässä. Oma tavoite on siis niin hurja, että välillä on vaikea kuvitella,että olen lähes koko aikuisikäni ollut niin laiha!"

Sinä haluat siis anorektisiin mittoihin? Veikkaan että sellaisten saavuttaminen ja ylläpitäminen on työn ja tuskan takana. Itse en viitsi edes yrittää, ei se ole sen arvoista vaikka sitten olisikin laiha. Minä nautin lapsesta ja perhe-elämästä ja hyvästä ruuasta ja kannan ne 5-7 kiloani valittamatta niin kauan kuin tuntuu tältä. Ei ole oikein kiva olla "lievästi ylipainoinen"-kategoriassa, mutta sitten kun ne kilot alkavat oikeasti olla elämää suurempi asia, niille voi tehdä jotain. Nyt olen mieluummin iltaisin ja viikonloppuisin lapsen kanssa, kuin salilla. Se on minun tärkeysjärjestykseni nyt.

Miksi kaikki ei ajattelisiniin, että kehoni on minun ainoani, temppelini. Miksi en hoivaisi sitä.

Ihmisen keho on tehty ja luotu liikkumaan. Ja sitä pitää ravita oikein jaksaakseen liikkua.

Ja ruummillista työtä tekemään.

Aloittaja on 3kg:n päässä normaalipainosta, mutta haluaa laihtua ALIPAINOISEKSI!

Ei tässä tosiaankaan ole kyse kuin pienestä ylipainosta, joten en käsitä mitä haittaa siitä lapselle olisi.

Minulla on vähän samantapainen tilanne kuin ap:lla, mutta olen ollut aina normaalipainoinen enkä halua anorektisiin mittoihin. Olen melkein kolmekymppiseksi asti painanut 52-55 kg (pituus 164 cm), sitte nlasten synnyttyä paino on hilautunut 66 kg:n. Tästä olen laihduttanut kolme kertaa takaisin noihin alkumittoihin, ja paino on aina palannut takaisin.

En ole itsekään luovuttanut, haluaisin laihtua, tavoite voisi olla 55-56 kg, jossa minun on ollut ihan hyvä olla evätkä vatsamakkarat ahdista. Olen päättänyt, että en kiusaa itseäni liikaa tuolla asialla, vaan nautin elämästäni ja lapsistani, ja alan laihduttaa sitten kun "sopiva hetki" tulee, esim loma on ollut minulle sellainen ajankohta jolloin on ollut aikaa ja energiaa laittaa omia elämäntapoja yms kuntoon.

Ap:n painotavoite ei mielestäni ole järkevä, ehkä on (lastenkin takia) parempi olla laihduttamatta, koska todella isona riskinä on anoreksian puhkeaminen uudelleen.

Luulen, että minua ainakin voisi auttaa seuraavat asiat:
-EI mikään matalakalorinen dieettiruokavalio vaan hidas laihduttaminen säännöllisellä ruokarytmillä ja sellaisellä ruokavaliolla jota voi helposti jatkaa lopun ikää (siihen saa ja pitää sisältyä herkkujakin)
-olisi todella kivaa laihduttaa yhdessä jonkun kanssa tai jossain ryhmässä, jossa muillakin sama periaate (ei mitään superdieettejä tai ketooseja vaan normi ruokaa jota lapsetkin voivat syödä)
-liikuntaa, mutta ei mitään rääkkiä (kuntosali pari kertaa viikossa, hölkkää ja kävelyä lisäksi)
-syömisten suunnittelu etukäteen
-ruokapäiväkirja (Kiloklubi)

Se on elämäntapamuutos, sitä minä huudan kaikille. Vaikka saatkin jollakin dieetillä tuon 20kg pois, niin ne kilot tulevat takaisin nopeasti jos dieetin jälkeen palaat takaisin samaan herkkujen täyttämään ruokavalioon. Herkut ovat ilmeisesti sinun kohdallasi se pahin ongelma. Niistä täytyisi vaan päästä irti, ei siinä muu auta. Salli itsellesi kerran viikossa herkkupäivä tai tee totaalikielto niille. Mulle sopii parhaiten totaalikielto.

Mitenkä ateriarytmi? Annoskoot? Ovatko ne normaalit? Syötkö pitkin päivää leipiä jne? Mun mielestä sun ei tarvi ainakaan liikuntaa aluksi lisätä, sillä tuosta tanssista tulee jo ihan kivasti liikuntaa. Ja liikunnan osuus painonpudottamisesta on vain 10%, 90% tulee ruoasta.