Mistä johtuu älyttömän pieni vauvamaha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmm

Vieras
Kun näkee niin erilaisia masuja... Kaverini odottaa viikolla 30 esikoista ja mahaa ei näy ollenkaan. Oikeesti. Hän on ihan laiha ja sopusuhtainen. Navankohdalta vain sellainen "turvotus kohta", kuin mulla silloin kun menkat lähestyy :D

En kehtaa kysyä miks on nii pieni masu, jos vaikka loukkaantuu :/ Itsellä oli 30viikolla jo sellanen jalkapallon kokoinen... enkä ole kyllä koskaan ennen epäillyt että onko joku raskaana oleva raskaana ollenkaan :D :D

Valaiskaa mua!

Vauva on ihan lähellä selkärankaa, kohdun muoto/suunta, äidin lantionmalli, vauvan asento.... Monikin asia voi vaikuttaa. Hyvä, ettet kommentoi mahan kokoa (tai miksei voisi sanoa vaikka ihanan näköiseksi. ;) ), se on jumalattoman ärsyttävää, oli se sitten minkä kokoinen hyvänsä.

Mulla nuo mainitut syyt: pitkä selkä, tilava lantio, taaksepäin kallistunut kohtu, hyvät vatsalihakset. Lisäksi painoa tuli aika vähän odotusaikoina, 6 - 8 kg. Vauvat oli ihan normaalikokoisia, kaikki viisi, pienin 3,6 kg, isoin 4,2 kg. En tarvinnut koskaan äitiysvaatteita eikä mun odotuksia vieraat huomanneet ollenkaan.

Mulla oli niin pieni maha, et sektiolääkärikin oli ihan ällistyny, kun vauva oli kuiteskin 54cm ja 4kg. Kaipa se johtui kohdun mallista ja mun pituudesta (173cm)...

Neuvolan täti naurahti aikoinaan että jostain kumman syystä vatsojen kokoja kommentoidaa joko kamalan isoiksi tai sitten pieniksi... itselläni oli taaksepäin kallistunut kohtu.

ahaa, ok :D :) Astetta viisaampi siis minäkin... Kun miettii omaa odotusta niin sitä toivoi sen olevan pienempi, mutta nyt kun suunnitellaan toista niin en malta odottaa että maha kasvaa taas valtavaksi palloksi :D Jotain uskomattoman upeaa minusta isoissa, pyöreissä vauvamahoissa. Varsinkin kun ne on jonkun toisen ja saa ihailla vierestä :)

Itsellä oli kolme viikkoa laskettuun aikaan eivätkä ystäväni häissä muut ystävät havainneet raskauttani. Vieressäni oli kuukautta myöhemmin synnyttänyt, jota kaikki onnittelivat, minua ei eli siis eivät oikeasti huomanneet. Olin raskausdiabeteksen myötä laihtunut (normaalipainon ylärajalla kuitenkin vain alunperinkin ). Olin tutkimuksissakin pienen painonnousun vuoksi (koko raskausaikana 6,7kg ). Syntyi terve, 3820g painanut ihana pikkuneiti. Synnytyksen jälkeen laihduin liikaa, olin masentunut ja vaatteet roikkuivat. En voinut kovin hyvin. Mutta raskausaikana voin koko ajan hyvin. Toisen lapsen kohdalla ei ollutkaan epäselvää... Vauva "pullahti" heti esiin ja painokin nousi enemmän. Synnytyksen jälkeen vointi parempi eikä paino tippunut liian pikavauhtia.

Kánsakielellä sanottuna vauva kasvaa selkään päin. Mulla on taaksekallistuva kohtu ja kun kolmas lapsi sijoitti jo ennen raskauden puoliväliä selkänsä mun selkärankaa vasten, mulla oli tästä kolmannesta kaikkein pienin maha. Edellisetkin tein ulkopuolisten mielestä pienellä mahalla, mutta moni ei uskonut mun olevan viimeisilläni, kun tämän kolmosen kanssa kuljin. Ja ihan 50 cm ja 3 kg 400 g tapaus sieltä tuli.

tuo vatsalihasten ja "korsettilihasten" merkitys on yllättävän iso. Vaikka itselläkin on taaksepäin kallistunut kohtu ja pitkä selkä, niin esikoisen odotus alkoi näkyä ulospäin vasta 25+ viikoilla kun taustalla oli reilusti liiku´ntaa ja hyvä lihaskunto. Nyt kakkosta odottaessa maha on niin iso, että monikaan ei uskoisi että la on vasta joulukuussa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Itsellä oli kolme viikkoa laskettuun aikaan eivätkä ystäväni häissä muut ystävät havainneet raskauttani. Vieressäni oli kuukautta myöhemmin synnyttänyt, jota kaikki onnittelivat, minua ei eli siis eivät oikeasti huomanneet. Olin raskausdiabeteksen myötä laihtunut (normaalipainon ylärajalla kuitenkin vain alunperinkin ). Olin tutkimuksissakin pienen painonnousun vuoksi (koko raskausaikana 6,7kg ). Syntyi terve, 3820g painanut ihana pikkuneiti. Synnytyksen jälkeen laihduin liikaa, olin masentunut ja vaatteet roikkuivat. En voinut kovin hyvin. Mutta raskausaikana voin koko ajan hyvin. Toisen lapsen kohdalla ei ollutkaan epäselvää... Vauva "pullahti" heti esiin ja painokin nousi enemmän. Synnytyksen jälkeen vointi parempi eikä paino tippunut liian pikavauhtia.

Minullakin paino aina noussut vain 4-7kiloa. Viimesimmältä eivät talvella talvitakissa lainkaan olleet huomanneet raskautta. Ihmettelivät kenen vauvaa työntelen:) Pienet, sirot mahat olleet ja pieni olen itsekin. Lapset painaneet +-3kiloa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ahaa, ok :D :) Astetta viisaampi siis minäkin... Kun miettii omaa odotusta niin sitä toivoi sen olevan pienempi, mutta nyt kun suunnitellaan toista niin en malta odottaa että maha kasvaa taas valtavaksi palloksi :D Jotain uskomattoman upeaa minusta isoissa, pyöreissä vauvamahoissa. Varsinkin kun ne on jonkun toisen ja saa ihailla vierestä :)

Silloin ovat mun mielestä kauniita, kun ovat "pinkeitä", mutta sitten taas semmoset "lössykät", joista ei oikein saa selvää, onko ihminen lihonut vai raskaana, niin ei oo kyllä kauniita:O(

Mä olen miettinyt ihan samaa. Mulla oli tosi pieni maha ihan loppuun asti... Lantioni ei ole tilava, kohtuni ei ole taaksepäin kallistunut, olen keskimittainen ja laiha, koko ikäni urheillut. Vauva oli pieni eikä silti meinannut mahtua tulemaan alateitse...

Tällaisen ketjun löysin... olisko kellään kuvaa omasta vauvamahastaan, joka on loppuajasta vielä ollut tosi pieni? Olis kiva verrata, et onko omani tosiaan niiiiin olematon :) (Mulla ei oo tässä koneella kuvia itsestäni)

tässä oli mun masu rv.36 http://www.aijaa.com/v.php?i=6922363.jpg,
noilla tienoin se alko tuollain näkymään,
rv.34 mennessä vasta pari muuta kuin sukulaista tiesi mun odottavan :)