Mistä johtuu häntäluun kipu raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Voi hitto, just kun sain viestin kirjoitettua, kone jotenkin jumiutui. No, jospa yritän uudelleen.

Siispä: Mistä edellä mainittu vaiva näin raskausaikana voisi johtua? En ole kaatunut tai loukannut itseäni muuten. Häntäluun kanssa ei ole aiemmin ollut vastaavanlaisia tuntemuksia - ainakaan en muista että kahdessa edellisessä raskaudessa olisi ollut, mutta en nyt vannomaan mene.

Kipu tuntuu seistessä (jos painopiste jotenkin siirtyy), kävellessä ja joskus maatessakin, mikäli asento on sillä tavalla otollinen. Istuskellessakin kipua on, asennosta ja istumisajasta riippuen.

Olin jotenkin ajatellut kipua vain liitoskivuiksi tai ehkä iskiaksen aiheuttamiksi kivuiksi (iskiastyyppistä kipua on ollut aiemmin ja niin nytkin) mutta mies illalla hieroessaan totesi että kipukohtahan (valitusteni perusteella) on häntäluun päällä ja siinä ikään kuin ympärillä.

Sitä mä vain mietin, että mistä tää vaiva johtuu? Onko ihan hormonaalista vai liitoskipuja vai mitä? Entä millä näitä kipuja vois helpottaa? Lämpö, hieronta, kiropraktikko - vai meneekö ihan itsestään ohi?

Mulla oli ekassa raskaudessa samantyyppistä, mutta olen kyllä murtanut häntäluun lapsena.

Vaivasi satunnaisesti raskausaikana, mutta vaivat loppuivat sitten synnytykseen kuin seinään.

Itse ajattelin, että kyse oli samoista niveliä löysyttävästä hormonitoiminnasta kuin esim häpyliitoskivuissa. Että koko lantion alueen luut antavat periksi ja pikku hiljaa liikkuvat, ja sitten se häntäluun seutu painaa jotain hermoa.

Neuvolassa varmaan osataan vähän neuvoa, ja fyssari voi auttaa enemmän.

Yhteistyössä