Mistä johtuu hiusten kihartuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ranskalainen yrttimauste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla alkaa kans kihartuu tosi paljo. Aina ollu jonkulaiset kiharat mut nyt alkaa men iha korkkiruuveille :3 oon 9 luokalla ja luulen et johtuu hormoneist mut ei haittaa vaiks kihartuuki ko rakastan kiharoi!:)

teini ikä toi mulle takasin kiharat joita lapsena oli mulla kanssa. hormonaalista kyllä. varmasti. kummasta johtuu estrogeenista vai testosta en tiedä....vaihdevuodet tuo myös joillekin kiharan tukan...

Olen kohta 65 vuotias mies minulla on alkanut jo muutamia vuosia sitten tuka menemään pesunjälkeen kiharalle korkkiruuvikiaraa ja kun tukka pitempi se näkyy hyvin,aivan säkkärää,,liekö se sitten hormooneist jotuvaa,liikun paljonolen lisännyt juoksua ja jumppaa,ei enää juoksua tukka putella mutta käkkärää...

Eli puolet elämästäni olen ollut täysin suorahiuksinen, vanhoja luokkakuvia kun katsoo niin näkee pikkutytön päässä liukkaat, suorat, sileät hiukset.

Nyt aikuisena hiukset ovat alkaneet kihartua, ja tällä hetkellä niissä on "lettikiharat", eli sellaiset kuin jos olisi hiukset olleet yön tiukalla letillä, kihara ei siis ala suoraan päälaelta vaan puolesta välistä puoleen selkään asti ulottuvaa hiusta. Seassa on jokunen korkkiruuvivänkyrä...suoristusraudalla on paljon töitä :) Näin on ollut ainakin viimeiset kymmenen vuotta.

Muuten hiukset ovat paksut ja karheat, johtuu varmaan vuosien värjäämisestä. Hiukset eivät ole kuivat, kaksihaaraisia kyllä löytyy :(

Mutta mistä johtuu nuo kiharat, kun en ole kumminkaan kiharapäänä syntynyt? Tietääkö kukaan/onko kenellekään vastaavaa? Ovatko sinun hiuksesi "muuttuneet" aikuisena itsestään?

Varför blir håret lockigt?

Därför att hårstråna kommer ur böjda hårsäckar i huden. Hårstråna växer inte i toppen, utan från hårsäckar i huden där mer material byggs på nerifrån och skjuter hårstrået uppåt. Hela den del av hårstrået som är ovanför huden består av dött material från kroppen, och hårstråets form beror på hårsäckens form.

Hos personer med helt rakt hår är hårsäckarna raka, de kan vara lite vinklade i förhållande till hudytan men är i sig själva raka. Då blir också hårstråna raka, och nästan helt cirkelrunda. Hos den med lockigt hår är varje hårsäck lite böjd, så att hårstråna blir svagt böjda och faller i lockar. Hos lockiga personer är hårstråna inte cirkelrunda, utan lite ovala. Personer med krulligt hår har hårsäckar som är kraftigt böjda, som en liten spiral, och varje hårstrå är då kraftigt ovalt.

Huvudhåret växer med ungefär 0,4 millimeter per dygn, cirka 1,2 centimeter i månaden.

Mulla oli lapsena vaalea, sileä ja melko suora tukka, joka taipui hieman aina jostakin. Sitten murrosiän alettua mun tukka alkoi taipumaan edestä ja edestä sivuilta, kunnes nykyään jos niitä ei yritä muokata tai suoristaa, siinä voi olla seassa kiharoitakin. haluaisin suorat hiukset, kun niitä on niin helpompi muokata ja saada sillei miten ne haluaa. Mutta takaa ja takaa sivuilta ja pään päältä on vieläkin suorat... mistä johtuu??

Yhteistyössä