Mistä kaikesta kalsiumia 1½-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Mitä kaikkea kalsiumpitoista syötätte lapsillenne? Meillä syötiin ennen maustamatonta jugurttia ja viiliä, mutta nyt näihin ollaan kyllästytty. Välillä olen yrittänyt tarjota maitorahkaa ja kermaviiliä, huonolla menestyksellä. Enkä haluaisi mitään sokerijugurttejakaan tarjota vielä tämän ikäiselle. Juustosta lapsi tykkää, mutta ei kait sitä nyt älyttömyyksiä voi syödä.

Ongelmanan on lähinnä se, että lapsi saisi tuon 6 desiä maitotuotteita päivässä, kun välillä tuntuu ettei edes maitoa / piimää juo noin paljoa. Nyt ostin Valion MaitoPlus-juomaa, josko sitä ei tarvitsisi niin paljon juoda.

"Kala on myös melko hyvä kalsiumin lähde. Kalassa kalsium on pääasiassa ruodoissa, aivan kuten ihmisessä suurin osa kalsiumista on luustossa. Kalaruoista parhaita kalsiumlähteitä ovat pikkukaloista valmistetut piirakat, pihvit ja laatikot, koska niissä ruodot ovat pehmenneet ruoanvalmistuksessa niin että ne voidaan syödä. Myös kasvikset hedelmät ja marjat sisältävät kalsiumia. Kasvikunnan tuotteista eniten kalsiumia sisältävät vihreälehtiset kasvikset kuten parsakaali ja lehtikaalit, soija sekä siemenet ja pähkinät."

Ja kyllä sitä juustoa kannattaa antaa, kunhan ei ole rasvaista, kuten kermajuusto.

Voi sissus. Ei mitään maitoplussaa tuon ikäiselle, ei todellakaan. Muksumaidostakin on poistettu puolet proteiinista jotta sopisi paremmin 1-3 vuotiaalle. Ja tuossa maitoplussassa proteiinia on lisätty. Maha menee tukkoon ja tulee vatsavaivaa jos jotain tuollaisia pienelle antaa.

Meidän lapsi saa ylimäärin kalsiumia: aamupuurosta (muksun valmispuuro joko jauheena tai törpössä) ja jogurtti jo melkein tyydyttävät sen kalsiumin tarpeen. Maitoakin juo kyllä ja kalsiumlisättyä gefilusmehua (porkkana-ananas mehu).

Kiitos vastauksista! Onneksi ei olla tuota Maitoplussaa montaa päivää keretty käyttämään, en tajunnutkaan että se sisältää liikaa proteeneja =) Aamu-ja iltapuuron tein ennen maitoon, mutta nykyään puuro ei enää maistu meidän taaperolle.

Mä olen tehnyt aamu- ja iltapuurot maitoon samanikäselle kun ei meinaa maito muuten upota. Viiliin ja maustamattomaan jugurttiin voi laittaa mauksi marjoja, hedelmiä tai hedelmäsoseita, mysliä.. jos ei meinaa maistua sellaisenaan.

Yhteistyössä