Mistä karsin mun ostoslistaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli juhlat tulossa ja tein tuossa ostoslistaa pakollisista jutuista. Jostain on pakko karsia mutta mistä?

Tässä tää lista, eikä varmaan edes kaikki tässä.

-Terassin kalusteet
-Nykyiset on ihan harmaat ja lahot, puolet tuoleista rikki.

-Takan eteen laatat 2-3 m2
- Nykyiset on valittu edellisen lattian mukaan eli eivät sovi nykyisen lattian kanssa yhtään. Reunasta puuttuu lista ja on törkeän näköinen. Aina vaan siirtyny noiden vaihtaminen.

-Matto olohuoneeseen
- Nykyinen on ikean halpa nukka matto mistä reunat käppyrällä ja väri kaukana alkuperäisestä.

-Meidän makuuhuoneeseen verhot ja päiväpeitto
-Tiedän että on vain mh eikä siellä pidetä juhlia, mutta ikkuinoissa on tällä hetkellä ei niin kauniit pussilakanat (ettei aurinko paista) . Päiväpeitto on siskon vanha joka talvella meni kahtia. Ei viittis tuota lahoa rättiä alkaa ompeleen kasaankaan, vaikka varmaan pakko jos ei uutta saa.

-Terassille kesäkukkia
-Terassin kautta kulku sisälle.

-Vaatteet ja kengät itelle, juhlakalulle + viidelle sisarukselle.
-Osalle löytyy jotain, mutta luultavasti vain parille löytyy kaikki. Miehelle pitäis puku löytyä kaapista.

-Astioita
-Laseja
-Pikkulusikoita
-Asetteja
-Kakkulautanen
-Lasikannu
Ja ei ole keltä lainata noita. Toisaalta sellasia että tarvii sitte muutenkin.

Vaatteita, mattoja ja verhoja voit ainakin katsoa kauppojen sijasta kirpparilta/huutonetistä. Kannattaa myös miettiä, kävisikö verhoiksi lakanakangas, jonka tarvittaessa värjää pesukoneessa. Samasta kankaasta ompelisit ehkä tyynynpäälliset sohvalle. Astioitakin voi katsoa kirpparilta, jos et edellytä, että kaikki astiat ovat samaa sarjaa. Mä ostin viime syksynä juhliini astiat kirpparilta ja vaikka ne ovatkin eri astiastoista, teema "mummoastiat" oli silti kaikille yhteinen. Kirpparilta löysin 5 + 6 kahvikuppia aluslautasineen hintaan 4,50 €. Siis koko satsi tuon 4,50 €. Toiselta kirpparilta löysin pullalautasia, jotka eivät olleet samaa sarjaa kuppien kanssa, mutta kävivät niihin kuitenkin. Tarjoiluastioitakin löysin kirppareilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26326683:
Vaatteita, mattoja ja verhoja voit ainakin katsoa kauppojen sijasta kirpparilta/huutonetistä. Kannattaa myös miettiä, kävisikö verhoiksi lakanakangas, jonka tarvittaessa värjää pesukoneessa. Samasta kankaasta ompelisit ehkä tyynynpäälliset sohvalle. Astioitakin voi katsoa kirpparilta, jos et edellytä, että kaikki astiat ovat samaa sarjaa. Mä ostin viime syksynä juhliini astiat kirpparilta ja vaikka ne ovatkin eri astiastoista, teema "mummoastiat" oli silti kaikille yhteinen. Kirpparilta löysin 5 + 6 kahvikuppia aluslautasineen hintaan 4,50 €. Siis koko satsi tuon 4,50 €. Toiselta kirpparilta löysin pullalautasia, jotka eivät olleet samaa sarjaa kuppien kanssa, mutta kävivät niihin kuitenkin. Tarjoiluastioitakin löysin kirppareilta.

Asutaan korvessa, joten täällä nuo kirpparitkin sit pieniä. Toisaalta oon tässä nyt parin vuoden aikana yrittäny karsia kaikkea eripari kuppeja ym ja jättää vain ne pakolliset, mieluiten yhteensopivat jutut.
Juhlat on kahden viikon päästä että nettitilausten varaan en taida mitään enää jättää. Huomenna oon menossa isompaan kaupunkiin kiertämään kirpparit, toivottavasti jotain löytyy sieltä.
Noiden verhojen tarkoitus on ollu saada pimennettyä tää mh. Eli ihan sama minkä kankaan löydän halvalla, kunhan ois vähän asiallisemmat kuin nuo nykyiset.

[QUOTE="a p";26326722]Pieni talo joten luulen että mh käytössä esim imetykseen tai pienempien päiväuni ym käytössä. Terassi on talon edessä niin että sen läpi kuljetaan sisään. Ja toisaalta antaa lisä tilaa jos hyvä ilma.[/QUOTE]

Mut kait ompelen tuon päiväpeiton vielä kasaan niin säästää ees jossain..
Ja joo köyhän ei kärsis olla kovin perfektionisti. Luovuutta tää rahapula kyllä kehittää aika paljonkin.

Mihin kaupunkiin oot menossa? Mä pesettäisin maton jossain halvassa paikassa, jättäisin makkarin jutut myöhemmäksi ja hommaisin astiat käytettynä. Jos mahdollista niin vaatteita tutuilta lainaan/käytettynä/alennuksista.

Mitkäs juhlat teillä on tulossa?
Meillä kohta lakkiaiset. Juhlakalun vaatteet maksoi kaikkineen varmasti reilut 250e, pikkusiskon noin 70e ja mulle ja pikkuveljelle kelpaa vanhat, veljen rippijuhliin ostetut. Astiat lainaan. Siivousta pitää harrastaa ja partsille laitoin kukkia ( Hong Kong 8 kukan setit 4,95-5.95 ). Partsikalusteita pohdin vielä. Mattoja ei oo ( koira taloudessa) ja tarjoiluihin paan mielummin rahat kun pikku "remppaan".

[QUOTE="a p";26326713]Asutaan korvessa, joten täällä nuo kirpparitkin sit pieniä. Toisaalta oon tässä nyt parin vuoden aikana yrittäny karsia kaikkea eripari kuppeja ym ja jättää vain ne pakolliset, mieluiten yhteensopivat jutut.
Juhlat on kahden viikon päästä että nettitilausten varaan en taida mitään enää jättää. Huomenna oon menossa isompaan kaupunkiin kiertämään kirpparit, toivottavasti jotain löytyy sieltä.
Noiden verhojen tarkoitus on ollu saada pimennettyä tää mh. Eli ihan sama minkä kankaan löydän halvalla, kunhan ois vähän asiallisemmat kuin nuo nykyiset.[/QUOTE]
Voi hitsin pimpulat... et viitsisi rekisteröityä ja laittaa mulle y-viestiä? Mun pitäisi nimittäin järjestellä liinavaatekaappini uusiksi ja siellä on verhoja ja pöytäliinoja, joita en enää tarvitse. Jos tietäisin tarvittavan pituuden, voisin siivota kaapin tänään ja ottaa sopivan mittaisista verhoista valokuvat, jotka laittaisin sulle y-viestinä. Jos niistä kuvista jotkut sulle kelpaisi, voisin lähettää ne sulle. Enkä halua niistä rahaa vaan päästä itse niistä eroon kaappia täyttämästä :)

[QUOTE="sondersson";26326730]Mihin kaupunkiin oot menossa? Mä pesettäisin maton jossain halvassa paikassa, jättäisin makkarin jutut myöhemmäksi ja hommaisin astiat käytettynä. Jos mahdollista niin vaatteita tutuilta lainaan/käytettynä/alennuksista.[/QUOTE]

Tuolla pesulan hinnalla saa jo uuden maton.. Tuo oikeasti ihan loppu. No ei tuokaan mikään iso kaupunki koko maan mittapuulla mihin oon menossa.
Täälläpäin vaan tosi huonosti noita astioita, verhoja ym kirppareilla ja sit hinnat on sen mukaisia jos jotain löytyy. Kahvikupit mulla siis on jo. Mutta tulee paljon lapsia niin niille tarvii noita asetteja.

Mitkäs juhlat teillä on tulossa?
Meillä kohta lakkiaiset. Juhlakalun vaatteet maksoi kaikkineen varmasti reilut 250e, pikkusiskon noin 70e ja mulle ja pikkuveljelle kelpaa vanhat, veljen rippijuhliin ostetut. Astiat lainaan. Siivousta pitää harrastaa ja partsille laitoin kukkia ( Hong Kong 8 kukan setit 4,95-5.95 ). Partsikalusteita pohdin vielä. Mattoja ei oo ( koira taloudessa) ja tarjoiluihin paan mielummin rahat kun pikku "remppaan".

Rippijuhlat kyseessä.

[QUOTE="a p";26326766]Tuolla pesulan hinnalla saa jo uuden maton.. Tuo oikeasti ihan loppu. No ei tuokaan mikään iso kaupunki koko maan mittapuulla mihin oon menossa.
Täälläpäin vaan tosi huonosti noita astioita, verhoja ym kirppareilla ja sit hinnat on sen mukaisia jos jotain löytyy. Kahvikupit mulla siis on jo. Mutta tulee paljon lapsia niin niille tarvii noita asetteja.[/QUOTE]

Sanosit ny mikä kaupunki niin joku vois osata vinkata hyviä paikkoja.

Eihän mattoa oo mikään pakko olla. Jos ootte juhlakengissä sisällä niin ehkä parempikin ettei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26326751:
Voi hitsin pimpulat... et viitsisi rekisteröityä ja laittaa mulle y-viestiä? Mun pitäisi nimittäin järjestellä liinavaatekaappini uusiksi ja siellä on verhoja ja pöytäliinoja, joita en enää tarvitse. Jos tietäisin tarvittavan pituuden, voisin siivota kaapin tänään ja ottaa sopivan mittaisista verhoista valokuvat, jotka laittaisin sulle y-viestinä. Jos niistä kuvista jotkut sulle kelpaisi, voisin lähettää ne sulle. Enkä halua niistä rahaa vaan päästä itse niistä eroon kaappia täyttämästä :)

Laitoin yv:tä

[QUOTE="sondersson";26326784]Sanosit ny mikä kaupunki niin joku vois osata vinkata hyviä paikkoja.

Eihän mattoa oo mikään pakko olla. Jos ootte juhlakengissä sisällä niin ehkä parempikin ettei ole.[/QUOTE]

Ylivieska tai Kokkola. Ylivieskassa mun mielestä paremmat kirpparit ja Kärkkäinen et ehkä siksi sinne mieluummin. Melko sama matka molempiin.

Minäkin heivaisin maton pois! Ei ole mikään pakollinen juttu ollenkaan ja kengät jalassa hyväkin juttu jos mattoja ei ole :)

Kesäkukat voi kuulostaa turhalta, mutta toisaalta niistä (ainakin minusta) tulee sitä juhlan tuntua jo heti sisään käydessä.. Toivottavasti löydät kirpparilta mahdollisimman paljon tuolta listalta!

Oletko varma että keneltäkään ette saisi lainaan vaikka kahviastiastoa? Kysele työkavereilta jne. Moni auttaa mielellään :)

Voisko siihen takan eteen ostaa vaan sen listan, niin tulisi siistimmäksi mutta ei niin kalliiksi..

Joo voi. Harmittaa vaan laittaa se sitten "vääriin laattoihin" muttei tässä varmaan muu auta. Useamman kympin nuo listatkin kuitenkin maksaa.
Ja joo oon kyllä näitä miettiny oikeastaan koko kevään muttei tässä sen kummempi tilanne rahallisesti oo ollu. Ja mies ei tajua miksi alan tammikuussa puhumaan rippijuhlista.
ELi kompromissia toisensa perään mutta ei auta kuin yrittää antaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;26326858:
Minäkin heivaisin maton pois! Ei ole mikään pakollinen juttu ollenkaan ja kengät jalassa hyväkin juttu jos mattoja ei ole :)

Kesäkukat voi kuulostaa turhalta, mutta toisaalta niistä (ainakin minusta) tulee sitä juhlan tuntua jo heti sisään käydessä.. Toivottavasti löydät kirpparilta mahdollisimman paljon tuolta listalta!

Oletko varma että keneltäkään ette saisi lainaan vaikka kahviastiastoa? Kysele työkavereilta jne. Moni auttaa mielellään :)

Kahvikupit siis on, ja niitä varmaan lötyis kirppariltakin. Mutta siis mehulaseille tarvii myös lautaset ja niitä mulla ei tarpeeksi. Samoin pikkulusikoita ei tarpeeksi mutta pitää yrittää kattoa ne halvimmat mitä löydän. Nuo on sellasia mitä tarvii ihan arkenakin.
Pitää nakata tuo matto pois vaikken uutta löytäiskään.. on parempi ilman entä tuo nykyinen. Mattoja tällä hetkellä pienten leikkikamarissa ja tuo oh:n matto. Ja välillä tuo oh:nkin matto ollu poissa. Olohuoneessa ei verhoja joten voi olla et menee liian karuksi jos ei mattoakaan. Mut en oikeastaan edes halua verhoja olohuoneeseen kun on niin pieni muutenkin.

Jyskiä tai Halpahalli ainaki, saa edullisia parvekekalusteita. Huuto.netistä tai alueen fb-kirppiksestä kannattaa katsoa paikalliset jutut. Ainaki Oulun seudn fb-myydään/ostetaan/annetaan löytyy vaik mitä mainitsemiasi. Luonnonkukkia edellisenä päivänä lasipurkkeihin?

Olohuoneesta matto pois, huoneen karuutta vähentää kuitenkin rippilapsen saamat kymmenet ruusut ja muut kukat, joita voi asetella vaikka ikkunalaudalle esille (kun ei ole verhojakaan).

Keittis lupasikin jo makkariin uutta ilmettä, uusi verho sinne riittänee. Ompele päiväpeitto kasaan ja anna sen kelvata. Mikäli ei kelpaa, niin sängyn voi pedata nätisti myös pelkillä lakanoilla.

Kesäkukkia saa varmasti Kärkkäiseltä edullisesti. Samoin tarjoiluastiat ja pikkulusikat löytynevät sieltä pilkkahintaan.

Takan edustan lattiaa en ehkä lähtisi vaihtamaan näin tiukalla aikataululla. Löytyisikö siihen edustalle vaikka jokin talja/räsymatto/jokin mikä peittäisi laatat? Tai vaikka kukkia isossa ruukussa siihen päälle? Paloturvallisuudesta kun ei tarvitse juuri juhlien aikana välittää, kun takassa tuskin on näillä lämpötiloilla tulta. Tai voisiko laatat maalata vaikka väliaikaisratkaisuna, tai miksei pysyvänäkin ratkaisuna? Kärkkäiseltä voisi saada laattamaaliakin?

Soita lähikuntien martat, kierrätyskeskukset, kunnantalot, paikalliset juhlienpitotilat ym läpi, moni järjestö vuokraa juhliin isoja astiastoja. Itse olen juuri kierrätyskeskuksesta vuokrannut ison kasan astioita juhliin, ja oli todella kätevää.

Viimeksi muokattu:
Minä karsisin noista takan edessä olevista laatoista. Ihan turhaa alkaa niitä tuunaamaan yksiä juhlia varten vain jos väri on väärä. So what.

Toiseksi ottaisin makkarin ikkunoista ne verhot kokonaan pois. Samoin risa päiväpeitto pois. Petaisin sängyn vaan siististi ilman päiväpeittoa, riittää kun laittaa parhaat petivaatteet ja sijaa peitot nätisti. Makkarin ovi juhlien ajan kiinni ja jos joku sinne imettämään menee niin menkööt, tuskin sinne koko juhlaväki menee pällistelemään.

Olkkarista voi myös poistaa sen matonrumiluksen ja olla ilman mattoa.

Juhliin ei ainakaan mattoon kannata satsata, todennäköisesti joku kippaa sille kahvikuppinsa tms.

Meillä kävin juhliin kaivamassa vanhan maton, jonka kanssa ei niin ollut väliä, että jos joku kippaa jotain tai sotkee kengillään (sattui vielä sateinen päivä kohdalle), meidän ison arvomaton pesu olisi maksanut omaisuuden.

Päiväpeitostakin säästäisin, levittäisen sen rikkonaisen päälle vaikka jonkin pussilakanan peittoineen.

Kesäkukkia saa halvalla, esim. orvokit ei paljoa maksa. Laattoja kannattaa katsella poistoeristä, niissä löytyy usein arvokkaitakin laattoja ihan pilkkahintaan jäännöseränä, jotka riittävät juuri tuollaiseen pieneen alaan.

Ainakin meillä paikallisella taimitarhalla myydään monia kesäkukkia edullisemmin useamman kappaleen satseina kuin yksittäiskappaleina.
Edullisia astioita ja ruokailuvälineitä katsoisin varmaan Ikeasta.

Yhteistyössä