Mistä kotiäitien katkeruus ja tuomitseminen kumpuavat?

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Eilisillan ketju sai mut ajattelemaan - nimittäin sitä, että mistä kumpuaa joidenkin kotiäitien silmitön katkeruus meitä töissäkäyviä äitejä kohtaan.

Kateuttako se on? Epävarmuutta omasta asemasta? Jotain muuta? Mitä?

Esimerkiksi minusta sanottiin eilen, että en rakasta lastani enkä kykene häntä hoitamaan tai kasvattamaan; lapseni kuulemma kärsii kanssani. Ja kaikki vain siksi, että käyn töissä.

Oman näkemykseni mukaan lapsi on onnellinen kun äiti on onnellinen ja tasapainoinen. Yhdessäolon määrässä loistavakaan laatu ei tietenkään korvaa määrää, mutta ei suuri määrä ole myöskään laadun tae, niin kuin kaikki kai tietävät. Masentunut, ahdistunut, väsynyt tai turhautunut äiti ei ole lapselle hyväksi, vaikka yhdessä oltaisiin 24/7.

Minulle sanotaan, että en saa tuomita ihmisiä - mitä en toki teekään. Sen kaiketi edellisestä ketjustani kaikki sisälukutaitoiset oivalsivat. Nyt toivon asiallista keskustelua myös ns. "vastapuolelta". Älkää tekään tuomitko meitä työssäkäyviä äitejä - haluammehan vain sekä elättää itse oman perheemme että toteuttaa itseämme monipuolisesti.

Silloin kun mä olin kotiäitinä, mulla ei ollut työpaikkaa odottamassa. Ja kyllä olin todella katkera niille jotka kävi töissä! Ärsytti kun itse piti etsiä töitä ja ihmisillä oli paikka johon palata äitiysloman jälkeen.

Joidenkin kohdalla voi olla kyse siitä, että hekin menisivät mielellään töihin, mutta eivät pääse...kun ei ole koulutusta, ei mies päästä, jotain sellaista. Sitten yrittävät kääntää asiat parhain päin itselleen.

Joidenkin kohdalla. Ei kaikkien.

Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa? Mielestäni esitit asian ihan asiallisesti, etkä edes yleistänyt. Ihmisillä itsellään voi olla sellaisia vaatimuksia itseään kohtaa, joita eivät kykene toteuttamaan ja suuttuvat, jos joku vihjaakin sinne päin, että asia ei ole kuten pitäisi. Sitten aletaan solvata sitä joka on aiheen ottanut esille.

Mä kysyisin pikemminkin, mihin jaottelu koti-työäiti perustuu? Kun valtaosa äideistä kerkeää olemaan molempia Kelan tilastojen mukaan.

Hoidin lapset 2-vuotiaiksi kotona, olenko joku uraohjus vaiko kotiin jämähtänyt?

Mä en kyllä ole katkera enkä ensinnäkään luokittele ihmisiä koti- tai työäideiksi koska aika aikaansa kutakin, mutta täytyy kyllä sanoa, että sinä tuomitset kyllä ihmiset täällä yleisesti ottaen melkoisen kärkkäästi. Ja sitten toisekseen, mitä olen tällä palstalla ollut niin kyllä kotiäitejä arvostellaan melko rankasti joten ihmekös tuo jos tulisikin epävarmuutta.
Toki varmasti työäitejäkin arvostellaan, mutta itse kotona olevana näen tietty helpommin ne kotiäitejä haukkuvat kommentit.
Ja vielä rehellisyyden nimissä, sun eilinen ketju oli sitä luokkaa että en yhtään ihmettele vaikka saitkin rumia kommentteja. Vaikka ne menikin ohi aiheen ja olivat asiattomia niin kyllä mä tässä tapauksessa katsoisin sinuna ensin peiliin.

Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Höh aina tätä samaa vääntämistä.
Toinen on onnellinen kotona ja toinen töissä.

Harvinaisen samaa mieltä. Siksi en ymmärrä sitä, että hyökätään kimppuun jos mitä yrittää kysyä / ihmetellä / analysoida maailmasta, jota ei oikeastaan tunne.

Itse ainakin arvostan kaikkia äitejä olivatpa ne sitten koti-tai työssäkäyviä. Itse olen ollut töissäkäyvääiti, kotiäiti ja tällä hetkellä opiskeleva äiti. Jokaisella on oma tilanteensa ja tilanteet ainakin meillä "elää" eli välillä kotona ja välillä töissä. Joskus nautitaan,että saadaan enemmän rahaa ja toisella hetkellä nautin suunnattomasti kun rahapussi on "tyhjä", mutta saan olla lasten kanssa. Mieheni tukee minua ratkaisuissani ja antaa mahdollisuuden olla välillä kotona lasten kanssa, vaikkei hän johtajan palkalla olekkaan, mutta laskut on maksettu ja ruokaa saatu ja ennekaikkea rakkautta on piisannut joten nautitaan äitiydestä =)

En ole enää kotiäiti, mutta en kyllä tiedä ainakaan tietoisella tasolla kahdehtineeni tai tuominneeni
työssäkäyviä äitejä. Miksi olisin niin tehnyt? Töissä käyminen on heidän oma valintansa, kotiäitiys kotiäitivuosinani minun =) .
Tosin siitä hompsuisesta huutavasta kotikaaosäidistä löysin ehkä itseeni jotain yhteneväisyyksiä. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä en kyllä ole katkera enkä ensinnäkään luokittele ihmisiä koti- tai työäideiksi koska aika aikaansa kutakin, mutta täytyy kyllä sanoa, että sinä tuomitset kyllä ihmiset täällä yleisesti ottaen melkoisen kärkkäästi. Ja sitten toisekseen, mitä olen tällä palstalla ollut niin kyllä kotiäitejä arvostellaan melko rankasti joten ihmekös tuo jos tulisikin epävarmuutta.
Toki varmasti työäitejäkin arvostellaan, mutta itse kotona olevana näen tietty helpommin ne kotiäitejä haukkuvat kommentit.
Ja vielä rehellisyyden nimissä, sun eilinen ketju oli sitä luokkaa että en yhtään ihmettele vaikka saitkin rumia kommentteja. Vaikka ne menikin ohi aiheen ja olivat asiattomia niin kyllä mä tässä tapauksessa katsoisin sinuna ensin peiliin.

Sinäkin voisit näyttää sen kohdan, missä olen jonkun ihmisen tuominnut.

No, mun ymmärrykseen ei vaan mene se, että alle vuoden ikäinen viedään hoitoon. Pieni ihminen, joka tarvitsee äitiään/isiään enemmän kuin mitään muuta. Mielestäni on itsekästä ajatella vain omaa etuaan, että pääsee töihin kun ei jaksa olla kotona. Se riippuu paljon myös omasta asenteesta. Osaa asennoitua siihen, että on kotona lapsen kehityksen kannalta tärkeät vuodet, koska ne on tärkeät nimenomaan sille pienelle lapselle. Toki jos mielenterveydessä on jotain häikkää, diagnosoitu vakavampaa masennusta tms. niin silloin on lapsen parempi olla muualla.

Mutta kyllä ne työäiditkin solvaa kotiäitejä, ja musta tuntuu että he nimenomaan ovat katkeria. Kateellisia siitä, koska itsestään ei ollut elämään lapsen ehdoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:

Harvinaisen samaa mieltä. Siksi en ymmärrä sitä, että hyökätään kimppuun jos mitä yrittää kysyä / ihmetellä / analysoida maailmasta, jota ei oikeastaan tunne.

Sinä et tällä aloituksella hyökännyt kimppuun? Ihan samanlailla ne kotiäiditkin "ihmettelee/kysyy ja analysoi" työäidin valintoja, kuin sinäkin kotiäitien.

Tämä yhteiskunta on muutenkin todella syyllistävä. Kaikessa. Olet sitten kotona tai töissä niin aina löytyy syyllistäviä tekijöitä. Jota minä aina jaksan ihmetellä.
Ei koskaan ole ollu niin vaikea olla äiti kuin nyt on?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, mun ymmärrykseen ei vaan mene se, että alle vuoden ikäinen viedään hoitoon. Pieni ihminen, joka tarvitsee äitiään/isiään enemmän kuin mitään muuta. Mielestäni on itsekästä ajatella vain omaa etuaan, että pääsee töihin kun ei jaksa olla kotona. Se riippuu paljon myös omasta asenteesta. Osaa asennoitua siihen, että on kotona lapsen kehityksen kannalta tärkeät vuodet, koska ne on tärkeät nimenomaan sille pienelle lapselle. Toki jos mielenterveydessä on jotain häikkää, diagnosoitu vakavampaa masennusta tms. niin silloin on lapsen parempi olla muualla.

Mutta kyllä ne työäiditkin solvaa kotiäitejä, ja musta tuntuu että he nimenomaan ovat katkeria. Kateellisia siitä, koska itsestään ei ollut elämään lapsen ehdoilla.

Peesi. Sitä uraa voi luoda monta vuotta, mutta lapsi on pieni vain kerran. Itse olin 3 vuotta kotona, koska se on lapsen parhaaksi(mm. psykologien mielestä) ja minä viihdyin kotona. Ei kai se kaikille sovi. Akateemisesti olen koulutettu ja nyt hyvässä työpaikassa töissä.

Sä kirjoitat yleisesti hyvin kärkkäästi ja arvostelevasti. Onhan sulle moni siitä maininnut jo aiemmin. Mitään yksittäisiä kommentteja en kyllä jaksa tähän hätään etsiä. Kokonaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Joidenkin kohdalla voi olla kyse siitä, että hekin menisivät mielellään töihin, mutta eivät pääse...kun ei ole koulutusta, ei mies päästä, jotain sellaista. Sitten yrittävät kääntää asiat parhain päin itselleen.

Joidenkin kohdalla. Ei kaikkien.

Ja joidenkin kohdalla on niin, että he olisivat mielellään kotiäitejä, mutta eivät "pääse". Siitä tämä ap:n kotiäitivainokin varmaankin kumpuaa. Hän ei löytänyt "sisäistä kotiäitiään" vaan laittoi lapsen pienenä hoitoon pään hajoamisen pelossa. Ilmeisesti ei ole oikein sujut ratkaisun kanssa, kun kokee niin voimakkaita tunteita kotiäitejä kohtaan.

Mulle itselleni tuli siitä eilisestä aloituksesta sellainen kuva, että itse vihjailit siinä kotiäitien makaavan laiskoina kotona tekemättä yhtään mitään. Veikkaan, että osa keskustelijoista hermostui tästä tavallaan syyttävään tyyliin kirjoitetusta viestistä eikä siitä kumpi on parempi tapa. :ashamed:

Sä kirjoitat yleisesti hyvin kärkkäästi ja arvostelevasti. Onhan sulle moni siitä maininnut jo aiemmin. Mitään yksittäisiä kommentteja en kyllä jaksa tähän hätään etsiä. Kokonaisuus.

Se on tapa saada ihmiset kiinnostuun asiasta ;)

Tämä vastakkainasetteluhan on jo valitettavan pitkältä ajalta totta. Kotiäidit arvostelee työssäkäyviä äitejä ja päinvastoin. Enkä ymmärrä miksi. En liioin ymmärrä miksi perustella oma valintansa sen toisen kustannuksella.

Tuosta sunkin aloituksesta voi lukea rivien välistä että kotiäiti ei toteuta itseään ja on miehensä elätti. Ja kotiäidit taas perustelee kotona olemisen sillä että lapsi on tärkeintä, ei työ jne.jne.

Mun mielestä tärkeintä olis miettiä että miksi pitää ylipäätään arvostella puolin toisin?

Yhteistyössä