Mistä lisää proteiinia 4-vuotiaalle, ideat loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ottaisin neuvolaan yhteyksiä ja myös ravintoterapeutille.
Aikaisemmin kun lapsi on kuitenkin syönyt paljon monipuolisemmin kuin nyt, niin selvästi on jotain ruuan suhteen tapahtunut. Tuputtamaan ja pakottamaan älkää ryhtykö, sillä se karkottaa kyllä pois ruokapöydästä. Ja kuten täällä on jo sanottu, niin napostelulle älkää myöskään jättäkö mahdollisuuksia.

Onko itse rupkailutilanteessa tapahtunut lapsen osalta käytöksessä muutosta? Tuleeko hyvillä mielin ruokapöytään vai pitääkö houkutella? Onko ruuan koostumuksella merkitystä syömiseen? Entä tuoksuilla? Miten ruokailee hoitopaikassa? Vai onko kotona? Onko miten ylläpidetty päivittäistä ulkoilua ja liikkumisen tarvetta? Miten turvaatte riittävän kalsiumin saannin, kun ei juurikaan maitotuotteita käytä? Ja oletko tehnyt itse kalapuikkoja?

Miten lapsi muutoin jaksaa? Onko toimelias, oppii uusia asioita, nukkuu hyvin? Kyseessä voi myös olla ihan ohimenevä vaihekin mutta yhtä kaikki huolettaahan tuo.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

missä noista olis eniten?
Itse ihastuin valtavasti tältä brändiltä mustaherukka kardemummaan. Se oli ainoa jäätelö mitä valmiina tykkäsin syödä, alkoholijäätelöiden lisäksi (punssi/tiramisu/rommirusina), mutta nyt sitä mustaherukka kardemummaa ei enää ilmeisesti valmisteta eikä noita hyviä ”alkoholijätskejäkään” mistään saa.🤷‍♀️

Eli saatan hyvinkin olla ilman jädeä, ellen itse tee.🤷‍♀ Harvemmin tulee tehtyä, vaikka on paaaaaljon parempaa kuin ykskään kaupasta ostettu.👍

Hitto! Jospa tänään ennättäis tehdä!😋🤗

Aikaisemmin kun lapsi on kuitenkin syönyt paljon monipuolisemmin kuin nyt, niin selvästi on jotain ruuan suhteen tapahtunut. Tuputtamaan ja pakottamaan älkää ryhtykö, sillä se karkottaa kyllä pois ruokapöydästä. Ja kuten täällä on jo sanottu, niin napostelulle älkää myöskään jättäkö mahdollisuuksia.

Onko itse rupkailutilanteessa tapahtunut lapsen osalta käytöksessä muutosta? Tuleeko hyvillä mielin ruokapöytään vai pitääkö houkutella? Onko ruuan koostumuksella merkitystä syömiseen? Entä tuoksuilla? Miten ruokailee hoitopaikassa? Vai onko kotona? Onko miten ylläpidetty päivittäistä ulkoilua ja liikkumisen tarvetta? Miten turvaatte riittävän kalsiumin saannin, kun ei juurikaan maitotuotteita käytä? Ja oletko tehnyt itse kalapuikkoja?

Miten lapsi muutoin jaksaa? Onko toimelias, oppii uusia asioita, nukkuu hyvin? Kyseessä voi myös olla ihan ohimenevä vaihekin mutta yhtä kaikki huolettaahan tuo.
Juuri näin.
Ja, on todella tärkeää selvittää, että ei ole mitään allergioita/masukipua/refluksia tms. mitä lapsi ei ole välttämättä osannut ilmaista/ei ole huomattu…

Tässä ohjeita:

Mutta tässäkin saa olla tarkkana sillä liiallisella ja jatkuvalla ravintokuidun kulutuksella voi olla ravinteiden imeytymistä estävä vaikutus, se vaikuttaa kivennäisaineiden, kuten kalsiumin, raudan, kuparin ja sinkin, imeytymiseen.

Että jos muutenkin on jo puutosta ravintoaineista niin miettisin nuo kuidut tarkkaan.

Mutta tässäkin saa olla tarkkana sillä liiallisella ja jatkuvalla ravintokuidun kulutuksella voi olla ravinteiden imeytymistä estävä vaikutus, se vaikuttaa kivennäisaineiden, kuten kalsiumin, raudan, kuparin ja sinkin, imeytymiseen.

Että jos muutenkin on jo puutosta ravintoaineista niin miettisin nuo kuidut tarkkaan.
viljan fytaatit estää raudan imeytymisen

• Tykkää
Itse ihastuin valtavasti tältä brändiltä mustaherukka kardemummaan. Se oli ainoa jäätelö mitä valmiina tykkäsin syödä, alkoholijäätelöiden lisäksi (punssi/tiramisu/rommirusina), mutta nyt sitä mustaherukka kardemummaa ei enää ilmeisesti valmisteta eikä noita hyviä ”alkoholijätskejäkään” mistään saa.

Eli saatan hyvinkin olla ilman jädeä, ellen itse tee. Harvemmin tulee tehtyä, vaikka on paaaaaljon parempaa kuin ykskään kaupasta ostettu.

Hitto! Jospa tänään ennättäis tehdä!
Mustaherukka-kardemummajäätelöä, :sick::sick::sick:

Mustaherukka-kardemummajäätelöä,
Ni, mulla on heikko kohta. Kardemumma ja glögi. Eikä tartte irvistellä enempätä, tiedät että et tykkää glögistäkään.😁

Mihinkäs ite oot lääpälläs mikä ei vältsisti oo niin terveellistä?😬

Neuvolassa ehdotettiin lähinnä vitamiinia ja kalsiumlisää. On ollut hankaluuksia myös pöydässä olon kanssa, on vängännyt olohuoneeseen keittolautasen kanssa (vaikka tv olisi kiinni) vaikka sanon että sotkee ja syödään pöydässä. Siitä tuli niin pahoja raivareita että se ateria jäi sitten välistä vaikka olisi suosikkiruoka ollut. Toimintaterapeutin kanssa juttelin ja kehotti käymään taistelut jossain muissa tilanteissa kun syöminen on tällä hetkellä vaikeaa. Siksi ihan noihin rankimpiin ohjeisiin en ehkä lähde että tarjoan vain ruokaa josta lapsi ei pidä, hyvä siinä lautasella on olla jotain mikä maistuu. On hyvin tarkka ruuan koostumuksesta, esim puuro ja perunamuusi jää aina lautaselle. Päiväkodissa jossa on osapäiväinen syö jokseenkin paremmin mutta ei sielläkään järjin hyvin. On vilkas lapsi, jaksaa juosta ja touhuta vaikka syöminen on nihkeää, tai muista ryhmistä syö ok ja isojakin määriä jos tykkää jostain mutta tuo proteiini on se isoin ongelma. Oppii hyvin uutta ja nukkuu hyvät 10-11 tunnin yöunet (ei päikkäreitä). Yritän jaksamisen mukaan tehdä itse leipää johon piilotan juustoa, se menee sentään. Siksi tuo munapasta lähtee myös kokeiluun, helpoin että se on jotenkin piilotettu siihen ruokaan ja lisänä voi tarjota muutakin proteiinia jos vaikka maistaisi. Kalapuikkoja en ole tehnyt itse, koska ne tuskin maistuisi yhtä hyvin. Nugeteistakaan ei maistu kuin ne hesen vaan. Olen myös hyvin arka ruotojen suhteen, jonka takia jonkun ehdottama lohi on jäänyt meillä väliin.

• Tykkää
Tuoreita sämpylöitä mihin voi lisätä ihan mitä vain, esimerkiksi hienoksi muussattuja soijapapuja tai ihan vaikka kaurahiutaleita, ne ovat todella arvokkaita ravinnollisesti.

Härkäpapupasta proteiinia 20g/100g

Kotimainen kvinoa, proteiinia 14g/100g + muita kivennäisaineita ja vitamiineja. Keitettynä esim. pannarien, lättyjen, puurojen, makeitten kasvissoseitten/keittojen ym. sekaan soseutettuna.

Kaurakeksejä tmv. ylimääräisillä kananmunilla ja rasvalla valmistettuna. Makeutta esim. banaanista. Lapsi voi itse osallistua ja lisätä haluamiaan juttuja kekseihin..

Pakottaminen tai istuttaminen lautasen äärellä ei tuota terveellistä lopputulosta. Ei toivottujen välipalojen ja leivän siirtäminen lapsen ulottumattomiin on kokeilemisen arvoista. Tarjolle voi jättää välipalaksi asioita, joita toivot hänen maistelevan.

Yhteistyössä