Mistä mummola lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Typerääkö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Typerääkö?

Vieras
Lapsellani ei ole mummolaa, molempien sekä miehen että minun vanhemmat kuolleet alkoholismiin, syöpään, jne.

Minulla oli ihana perinteinen mummola joka oli lapsena niin tärkeä. Onko typerää etsiä joku lapseton vanha pari jos heillä olisi halua olla "varamummi" ja "pappa"? Lapselle olisi hyvä tavata vanhojakin ihmisiä.

Onko teillä tuttavapiirissä sitten tämmöistä ihanaa iäkkäämpää pariskuntaa tai sitten mummoihmistä, joka mieluusti olisi mukana teidän elossanne :)? Ajatuksena ei suinkaan ole mikään typerä, vaan mun mielestä oikein hieno - meidän perheellä on ollut ilo ja kunnia saada meijen naapureista lapsillemme varamummi ja -papat, ja on ollut varsin hedelmällistä huomata, kuinka läheisiksi olemme kaikki tulleet vuosien saatossa. Lapsetkin ovat ottaneet heidät omiksi läheisiksi ihmisikseen, vaikkei mitään oikeita sukulaisuussiteitä olekaan - sen sijaan tietynlainen hengenheimolaisuus liittää meidät kaikki tiiviisti yhteen. Monesti olemme näiltä ihmisiltä saaneet kiitosta kuulla, kun lapsemme käyvät heitä katsomassa ja kuuntelemassa, jutustelemassa ja aikaa viettämässä - tuntevat he itsekin oman tärkeytensä ja arvonsa :heart:.

Ajatuksena ihan hyvä, toki riippuen siitä mitä mummolalta toivoisit. Läheinen suhde voi muodostua minkä ikäiseen ihmiseen vaan ja vanha ihminen ei taas välttämättä hoitoavuksi sovellu mikäli sulla oli tämä mielessä. Moni (varsinkin lapseton) ikäihminen taas saattaa olla yksinäinen ja varmasti ilahtuisi kun saisi lapsen juttuseuraksi!

Meidän lapsilla on kaikki isovanhemmat vielä elossa mutta aika harvoin nähdään, eivät ole mukana arjessa. Lapset kuitenkin heistä kaikista tykkäävät mutta tavallaan voisin kuvitella että läheisempi suhde voisi tulla keneen vaan jota enemmän näkisi ja arkeen osallistuisi. Lapsille isovanhempien tapaaminen liittyy lähes poikkeuksetta juhlahetkiin, joten tilanne on sillä tavalla eri ehkä omaan mummola-mielikuvaasi.

Meillä ei ole tuttavapiirissä tällaisia, pitäisi etsiä ja tutustua. Lapsettomia ajattelin siksi että en haluaisi tunkeilla, ja lapsenlapsia omaavilla ihmisillä on jo ne perheet ja menonsa. Entä jos joku pari ei vain ole saanut lapsia niin nyt voisi kokea lapsenlapsen ikäänkuin omaksi.

Mun kokemuksen mukaan lapsirakkailla, mutta lapsettomilla on usein läheisiä lapsia esim. sisarusten lapsista tai lapsenlapsista. Lapset taas lapsellisilla vaikka toisella puolella maapalloa ja lastenlapsia nähdään harvoin vaikka haluja olla tekemisissä lasten kanssa voisi olla enemmänkin.
Itse en rajaisi ehdoissa kumpaakaan vaihtoehtoa pois.

Mikä on mummoikäraja? Meillä on jo isot lapset mutta ei lasten lapsia. Ikiemme vuoksi en tiedä ehdimmekö sellaisia edes nähdä. Tosin olemme nyt omien lasten kanssa elämäntilanteessa että emme välttämättä vielä halua sitoutua pieniin lapsiin. Nautimme nyt tästä hetken rauhasta kaiken hulinan jälkeen.

MLL on monella paikkakunnalla tenho-kerho (googlaa) siellä on sekä iäkkäitä ihmisiä että lapsiperheitä. Näin vois luonnollisesti löytyä sopiva ihminen.

Myös srk/spr yms tekee vapaaehtoistyötä, siellä varmaan löytyisi "mummola" joka kaipaisi juttuseuraa ja joka voisi antaa teille myös iloa. Omassa työssä tapaan paljon iäkkäitä ja on paljon niitä jotka ovat yksinäisiä. Moni tarvitsee ystävää mutta vähemmän on niitä jotka haluaa sitä vapaaehtoistyötä tehdä. VOisit myös vinkata itse tiedot teistä niin joku "mummola" voisi "valita" teidät.

Yhteistyössä