Mistä muuten sairaalle lapselle pitäis hommata se hoitaja, kun vanhemmat on töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umbrella-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

umbrella-

Aktiivinen jäsen
01.03.2006
8 489
1
36
Eiliseen ketjuuni viitaten, kun menin sanomaan, että työstäni pidän ja tosissani sitä teen ja hyvä siinä haluan olla, mutta lapsen sairastelun vuoksi joudun kuitenkin sieltä pois olemaan. Tänään oli eka poissaolopäivä.
Pojalla ei vuoden vaihteen jälkeen ole tullut kuin pari täyttä viikkoa hoidossa oltua, kun jatkuva sairastelukierre alkoi heti hoidon alettua ja tähän saakka on mies ollut pojan kanssa kotona. Jossain vaiheessa miehelläkin vaan se raja tuli vastaan ja tällä kertaa siis minä olen lapsen kanssa kotona.

Eilen vaan sain vastauksia, että mun kannattais vaan lopettaa koko työ, kun mua ei se näköjään kiinnosta ja se 3 päivää, kun lapsen sairauden vuoksi töistä saa pois olla, on tarkoitetu hoitajan järjestämiseen.

Aloin vaan miettiä, että kun mä nyt sitten ilmeisesti ole ihan töitä ansaitsematon luuseri, kun itse kotona kuumeista lastani hoidan niin mistä se hoitaja pitäis nyt hankkia?

MLL:n hoitajaan ei meidän kunnassa ole mahdollisuutta, mulla tai miehellä ei ole sisaruksia, mun vanhemmat ovat työelämässä ja asuvat 150km:n päässä, sukulaiset ovat yhtä kaukana, miehen vanhemmat taas 70-vuotiata ja huonokuntoisia (erilaisia sairauksia), joten olis hyvin edesvastuutonta tartuttaa heidät. Naapurin äitiyslomalainen tuskin ottaa meidän sairasta lasta hoitoon vauvansa lisäksi (tartuttamaan vauvaa).

Itsekään en koskaan ole ymmärtänyt, miten ja mistä sen hoitajan hommaisi. Ilmeisesti vaan sitten palkatonta vapaata jos vaan onnistuu työnantajan ja työn järjestämisen puolesta... Ja vaikka itselläni onnistuisi, tiedän hyvin ettei kaikkien töissä vaan mene niin eikä sitä voi valita siinä tilanteessa. Meillä ei olisi samoista syistä kun sulla mitään saumaa saada ketään mistään. Toistaiseksi ei onneksi ole tarvittu, kun ei ole pidempiä poissaoloja ollut.

En ole eilistä kejua lukenut, mutta meillä aika tavalla sama tilanne, paitsi että periaatteessa MLL:n hoitajaan on täällä kyllä mahdollisuus, mutta en ole sieltä saanut hoitajaa kuin kerran lyhyellä päivän varoitusajalla, pitäisi varata vähintään viikko etukäteen. Mutta siis kerta kaikkiaan ketään muuta hoitajaa ei ole, mun (70 vuotias) äiti on pari kertaa lähtenyt 500 km päästä junalla etelään lapsia hoitamaan päivän varoitusajalla, mutta en kyllä kehtaa pyytää jos ei ole ihan pakkorako.

Nyt ollaan värvätty yksi tutun tuttu opiskelijatyttö, joka tulee silloin kun hänelle vaan sopii. Maksetaan sen verran hyvin, että usein on saanut järjestettyä, mutta takuuvarmaa toikaan ei tietty ole, jos hänellä on esim. tenttejä tai muita. Ja siis hiukan kalliiksi tulee, jos useampia päiviä häntä joutuu käyttämään.

Eli vaikeaa on, mä ymmärrän sua kyllä hyvin. Meillä siis kolme lasta.

Hankala tilanne. Kai sitä pitäisi ajatella pidemmällä tähtäimellä ja ruveta kehimään itselleen sellaista sosiaalista turvaverkkoa, että seuraavalla kerralla olisi joku lapseton ystävä johon ottaa yhteyttä?
En tiedä, minä olen aina ollut itse pois töistä niin kauan kun sairastavat. Vielä on pomo katsellut (=pieni firma työnantajana).

Mulla kanssa tulee olemaan sen 3n päivän jälkeen sitä palkatonta sitten ainakin niinä useina kertoina kun mies on työmatkoilla. Meillä myös isovanhemmat yli 80v ja sairaita. En ole vielä muuta keksinyt. Yritetään kyllä vielä saada hoitaja kotiin jos se vähentäisi sairastelua.

Mäkin tiedän et se kolme päivää on sitä varten että saa hoitajan järjestettyä, mutta sitä en tiedä mistä sen hoitajan ottaisin. Onneks meidän lapset on ollu suht terveitä, syksystä oon ollu kai pari päivää pois ja mies ehkä saman verran. Nyt "onneks" mieskin on sairaslomalla kun poika on kuumeessa. Hoitavat sit toisiaan päivisin :D .

Vaikeaa se on, entisessä työssä meillä oli niin että työnantaja maksoi kotiin hoitajan jos halusi firma oli joku kodinavux, mut kallistahan se on vaikka kuinka itse menisi töihin.
Ja toisaalta mä oon sitä mieltä että sairaalle lapselle en vierasta hoitajaa ota, ehkä toipumisvaiheessa koululaiselle, mut en pienelle.
Mä oon ollu siitä onnellisessa asemassa että anoppi asuu vajaan kilsan päässä ja on aina kotona eli hoito on järjestynyt niin.

Kait sitä vois jotain työtöntä naapuria kysyä jos sellainen on,
ps onhan täällä MLL:n hoitajia (jos mä kunnan muistan oikein )

Riippuu paljolti lapsen iästä, minkälaisia vastauksia olet saanut. Mikäli pieni, liki vauvaikäinen, voisin sanoa minäkin, että jää kotiin lapsen kanssa. Vanhemman lapsen kyseessä tuo 3 päivää on tosiaan melko lyhyt aika, jos pitkällinen tauti iskee. Meillä onneksi isovanhemmat suht lähellä, mutta ei heillekään aina sovi. Ensin mies kolme päivää ja sitten minä, harva tauti kestää yli 6 päivää kuitenkaan. Mikäli näin olisi eikä apua l'hellä, ainut vaihtoehto varmaan se palkaton. Yksikään työ ei ole niin tärkeä ettenö minä tai mies jäisi lapsen kanssa kotiin, kun sairastaa! Vanhampana oleminen on minulle kaikkein arvokkain ja tärkein työ tällä hetkellä!

Alkuperäinen kirjoittaja MaijaMehiläinen:
Vaikeaa se on, entisessä työssä meillä oli niin että työnantaja maksoi kotiin hoitajan jos halusi firma oli joku kodinavux, mut kallistahan se on vaikka kuinka itse menisi töihin.
Ja toisaalta mä oon sitä mieltä että sairaalle lapselle en vierasta hoitajaa ota, ehkä toipumisvaiheessa koululaiselle, mut en pienelle.Mä oon ollu siitä onnellisessa asemassa että anoppi asuu vajaan kilsan päässä ja on aina kotona eli hoito on järjestynyt niin.

Kait sitä vois jotain työtöntä naapuria kysyä jos sellainen on

Oon samaa mieltä tuon tummennetun osan kanssa. Mut enemmän mulla oli pointtina se, kun täällä mut siis tuomittiin etten oikeasti työtäni edes ansaitse jos oon itse pois enkä edes yritä järjestää hoitajaa. Aika mahdoton tässä tilanteessa tosiaan on järjestää... ei työttömiä naapureitakaan, ystävätkin itse työelämässä tai pienten lasten vanhempia.

Huono omatunto mulla kyllä on työstä poissaolon vuoksi, mutta mun lapsi tarvitsee mua nyt ja jos nää 2 päivää kun oon poissa, tekee mut huonoksi työntekijäksi niin kai mä sit tosiaan väärässä paikassa oon töissä :/

Muoks, neuvolan seinällä luki, että MLL:n hoitajia ei tänne saa, vaan just lähikuntiin?!

Mä kommentoisin vielä, että sekä mulla että miehellä on sellaiset työt, että ollaan usein viikosta päivä tai parikin työmatkoilla ulkomailla. On tosi hankala perua työmatka samana aamuna, ja siitä tulee tietty kovat kulut työnantajalle. Eli ainakaan kovin montaa kertaa ei voi eikä kehtaa sitä tehdä. Ja kun on kolme lasta (alle 5-v), niin se kynnys soittaa jollekin lapsettomalle kaverille, että "hei, ottaisitko nää meidän kolme kuumepotilasta tänään hoitoon, kun kerran olet siellä työttömänä"... Yksi voisi vielä mennäkin.

Meillä ei onneksi kauheasti ole sairastettu, mutta ns. pelko persiissä saa herätä joka aamu, kun tietää että hoitajan värvääminen on tosi mahdotonta.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Riippuu paljolti lapsen iästä, minkälaisia vastauksia olet saanut. Mikäli pieni, liki vauvaikäinen, voisin sanoa minäkin, että jää kotiin lapsen kanssa. Vanhemman lapsen kyseessä tuo 3 päivää on tosiaan melko lyhyt aika, jos pitkällinen tauti iskee. Meillä onneksi isovanhemmat suht lähellä, mutta ei heillekään aina sovi. Ensin mies kolme päivää ja sitten minä, harva tauti kestää yli 6 päivää kuitenkaan. Mikäli näin olisi eikä apua l'hellä, ainut vaihtoehto varmaan se palkaton. Yksikään työ ei ole niin tärkeä ettenö minä tai mies jäisi lapsen kanssa kotiin, kun sairastaa! Vanhampana oleminen on minulle kaikkein arvokkain ja tärkein työ tällä hetkellä!

Tuon pienemmän 2-vuotiaan sairastelusta nyt puhun ja hänkin on kyllä niin äidin ja isän poika, ettei tosiaan voitais sairaana jättää häntä vieraalle... eli kyllä se vanhemmuus tosiaan tässä kohtaa kaikkein tärkeintä on. Vanhempi lapsi voisikin kyllä kai mennä miehenkin vanhemmille, tosin riskinä se, että tartuttaa heidätkin mutta siis pärjäis jo heidän kanssaan kun on omatoiminen koululainen. Ja vaihtoehtona meilläkin se palkaton, ja sitähän miehenkin kaikki päivät lapsen kanssa ovat olleetkin, yrittäjä kun on eli ei tässä nyt rahaa ajatella. Lähinnä siis vaan ihmettelin tosiaan niitä mielipiteitä kun eilen sain, että kun arvoasteikkoni on tämä niin ei mun kannattais töitä edes tehdä :whistle:

Kumma kyllä, vaikka lapset ovatkin elämässäni sijalla yksi niin silti työni on kyllä erittäin mieluista enkä turhaan sieltä olis päivääkään pois.

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella-:

Huono omatunto mulla kyllä on työstä poissaolon vuoksi, mutta mun lapsi tarvitsee mua nyt ja jos nää 2 päivää kun oon poissa, tekee mut huonoksi työntekijäksi niin kai mä sit tosiaan väärässä paikassa oon töissä :/

Muoks, neuvolan seinällä luki, että MLL:n hoitajia ei tänne saa, vaan just lähikuntiin?!

Mä muistan kun aloitin edellisessä paikassa uutena ja esikoinen oli silloin vajaa 2v, koeaika 4kk ja hällä iski noin 2kk hoidon aloituksesta korvakierre joka kesti reilut 3kk ennen kuin tuubitettiin :(
Mulla oli kanssa tosi huono omatunto ja jotenkin epäreilu olo muita kohtaan kun joutuivat mun hommat tekemään silloin. Ei kai sille mitään voi, kertoo vaan että tykkäät työstäsi.

Mulla on ainakin ollut MLL:n hoitaja meillä mut viimeisimmästä on noin 1,5 vuotta. Parikin eri hoitajaa.

Onkohan tuommoisessa tilanteessa mahdollista saada kunnalta apua? Onko kukaan kysellyt?

Olen tuota nimittäin joskus pohtinut, mutta ei ole tullut kysyttyä, kun ei ole ollut tarvetta.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Onkohan tuommoisessa tilanteessa mahdollista saada kunnalta apua? Onko kukaan kysellyt?

Olen tuota nimittäin joskus pohtinut, mutta ei ole tullut kysyttyä, kun ei ole ollut tarvetta.

Mä kävin päivähoidon esimieheltä kyselemässä kaikkea mitä päähän sattui hoitoa koskien. Kysyin mm. saako kunnalta lastenhoitoapua kun menee synnyttämään (meillä siis turvaverkkona on vain me vanhemmat). Vastaus oli jotakin sinnepäin että "joo mut siinä vaiheessa on jo kaikkea muutakin että puhutaan huostaanotosta" ja siinä vaiheessa häivyin. Et jos tän synnytys alkaa paljon etukäteen ja mies sattuu olemaan työmatkalla niin ..?

Yhteistyössä