Mistä myyjät tietävät kenellä on rahaa ja kenellä ei? (huonekalukaupat yms..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja massiaon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

massiaon

Vieras
Koruliikkeet, huonekalukaupat, autokaupat ja myös urheilukaupat ovat sitten kummalisia mestoja. Myyjä tekee jostakin päätelmät, onko sinulla rahaa ostaa laadukkaimpia tuotteita vai ei.

Mistä?!

Olin tänään ostamassa itselleni ulkoilupukua. Haluamaani pukua ei tuntunut löytyvän. Olin lähdössä kaupasta jo pois, kun myyjä sitten nihkeästi sanoi: "No onhan täällä tietty näitä sitten...mutta näiden pukujen hinta sitten on jo pari sataa..et..tota.." Niin mitä vitt** suoraan sanoen? Siellähän niitä löytyi. Kuvailemiani ulkoilupukuja useita kappaleita! En ollut sanonut missään vaiheessa myyjälle budjettiani. Mukaan tarttui lähes 400e Helly Hansenin ulkoilupuku.

Joulua ennen olin ostamassa miehelleni kelloa joululahjaksi. No jos nyt aluksi karsitaan pois ne liikkeet, joissa mua ei edes palveltu. Mulle esiteltiin kaikenmaailman rihkamakelloja. Lopuksi muistin nähneeni veljellä kauniin Gantin kellon ja kysyinkin, onko liikkeessä Gantin kelloja. Myyjä tokaisi iloisesti "nojoo siis on meillä joo sellaisia kelloja, kun kysyit paljonkin. Esim. Gantilla. Mutku ne maksaa yli kaks sataa"... Öööö? Mä olin ajatellu, että ostan noin 500e kellon.

Nyt muutimme juuri uuteen kotiin. Isku oli ainut paikka, missä sain hyvää ja kokonaisvaltaista palvelua. Muualla mua lähinnä tervehdittiin ja siinä se. Osassa kaupoissa kuskattiin suoraan jollekin halpisosastolle ja poistomyyntihyllyille. MIksi?

Enkä ole ainut. Näitä tapauksia on sattunut monelle muullekin.

Olen 26vuotias. Eli en nyt enää ikäni puolestakaan mikään niin nuori, että joku voisi päätellä "toi on niin nuori, ettei sillä rahaa ole".

Osaako siis joku kertoa, miksi mulle ei usein edes tarjota tiettyjä tuotteita?

Minä en automyyjänä koskaan olettanut mitään. Yleensä tietyillä kysymyksillä sai helposti selville, millä mielellä asiakas on matkassa. Toki joskus kysyin ihan suoraan sitäkin, mikä on hintahaitari. Se helpottaa sekä myyjää, että asiakasta.
Se nuori 18v kloppi saattaa ihan tosissaan ostaan sen 80egen bemarin. Näitäkin on.

Hyvä myyjä ei oleta vaan selvittää.

Tarjoa halpaa ja kallista, usein silmät muljahtaa asiakkaalla pahasti jos tuote on täysin poissuljettu kalliin hintansa vuoksi. Siitä sitten lähdetään arvuuttelemaan rajaa.

Usein on myös hyvä kysyä onko asiakkaalla jokin budjetti mielessä, yleensä se annetaan alakanttiin, joten kannattaa tarjota tuotteita myös ylärajoilta.
Budjetin kysyminen ei loukkaa asiakasta, kunhan muotoilee sen nätisti.

Ap, sinun kohdallasi sanoisin vain että olet saanut huonoa palvelua.

Ulkonäkö ja vaatteet vaikuttaa ihan hirveästi palveluun, jota saat. Kerrran huvikseni testasin palvelun. Kohteena oli Stockan kemppariosasto.

Menin aamupäivällä ihan tavavallisissa vaatteissani pyörimään osastolle. Myyjät eivät reagoineet mitenkään, vaikka olin ainoa asiakas.

Iltapäivästä menin pörräämään samalle osastolle viimeisen päälle laitettuna päälläni (ainoa omistamani) Burberry ja kaverilta lainattu aito Vuittonin käsveska. Osastolla oli paljon asiakkaita, mutta minä sain heti kaksikin myyjää pörräämään ympärilleni.

Piruuttani en ostanut mitään.

Ei ole käynyt tuommoi koskaan. Tosin asioin vain tietyssä koruliikkeessä ja teetän koruni siellä jos haluan jotain tiettyä eikä heillä ole he hankkivat sen minulle. Missään huonekaluliikkeissä en käy...vaatekaupoissa ei myyjät yleensä uskalla tulla sanomaan mitään sillä hyvin harvoin kukaan asiakas tutkii tarkkaan housujen perssaumat

Ei saisi olettaa ja olet saanut huonoa palvelua. Anna palautetta?

- Nuori sä vielä olet. Varsinkin, jos myyjä on itse reilusti vanhempi, hän saattaa pitää sua nuorena ja rahattomana.

- Olet liian anteeksi pyytävä ja vaisu olemukseltasi, vaikka pukeutuisitkin hyvin ja laadukkaasti ?

- Nuoret myyjät voivat kokea tilanteen vaivauteeksi, kun palvelevat about ikäisiään

Ja silloin kun me lähdetään täältä peräkyliltä kaupunkiin, niin ostetaan kerralla yhtä sun toista. Ulkoiluvaatteet on yksi, joihin meillä panostetaan. Vaatelasku siellä intersportin kassalla voi meillä olla joskus reippaasti yli tonninkin. Ja ketuttaa myös se, kun myyjät kauppaavat jotakin alerekin telttoja.

[QUOTE="testaaja";28918314]Ulkonäkö ja vaatteet vaikuttaa ihan hirveästi palveluun, jota saat. Kerrran huvikseni testasin palvelun. Kohteena oli Stockan kemppariosasto.

Menin aamupäivällä ihan tavavallisissa vaatteissani pyörimään osastolle. Myyjät eivät reagoineet mitenkään, vaikka olin ainoa asiakas.

Iltapäivästä menin pörräämään samalle osastolle viimeisen päälle laitettuna päälläni (ainoa omistamani) Burberry ja kaverilta lainattu aito Vuittonin käsveska. Osastolla oli paljon asiakkaita, mutta minä sain heti kaksikin myyjää pörräämään ympärilleni.

Piruuttani en ostanut mitään.[/QUOTE]

Ei mitenkään yllättävää. Stockmannillahan kassat palvelevat hymyillen asiakkaita, jotka ovat juuri etuilleet, kunhan nämä vaan ovat kalliin näköisiä. Aina ei edellytetä edes kallista ulkomuotoa, kerran riitti että rouva oli iäkäs ja suomenruotsalainen.

Sinänsä outoa, koska Stockmannilla myydään paljon ihan tavallisia tuotteita, jotka eivät ole mitenkään eksklusiivisia.

Huonoja myyjiä, jos eivät osaa selvittää asiakkaan budjettia ja lähtevät jostain isätä tai ulkoisesta olemuksesta päättelemään onko rahaa. Onhan näitä resuisia miljonäärejäkin. Mutta et ole ainoa, Oprah:ille oli kanssa Sveitsissä kieltäydytty näyttämästä kallista laukkua:)

Meille on kihloja ostaessa yhdessä liikkeessä pamautettu pöytään halvimmat rinkulat esiin. Sieltä poistuttiin toiseen liikkeeseen, jossa kihlasormuksiin meni 2000 euroa.

Koruliikkeessä voisi saada hyvää palvelua sillä, että on kalliit korut ja kellot yllä. Stockalla ym. katotaan vähän asiakkaan pukeutumista, mutta en tiedä miten huonekaluliikkeessä tai muualla saisi hyvää palvelua ulkoisiin seikkoihin kiinnittämällä.

No joo, huono palvelu on kyllä tullut tutuksi. Aikoinaan oli ostamassa uutta kameraa, eräässä liikkeessä mukana olleelle veljelleni esiteltiin kaikennäköisiä hienouksia, mutta mua ei noteerattu ollenkaan ja eräässä kamera liikkeessä suositeltiin miettimään vielä kameran ostamista, häh? No jäi heillä kaupat tekemättä, onneksi löytyi liike joka myi mulle useamman sadan euron kameran. Puolisen vuotta sitten oli tarve uudelle sohvalle ja olin jo etukäteen katsonut, että Askossa ois mulle hyvä sohva, olihan se alessa, mutta mun mielestä 1200€ kuuluu kuiten saada palvelua. Kyllähän siinä kassan takana tais pari myyjää sanoa hei, mutta eivät eväänsä liikuttaneet. Kävin siinä lasten kanssa koe istumassa ja odoteltiin, vaan eipä tulleet myymään, kävelin ulos liikkeestä ja tilasin sohvan netistä. Hassuinta on, että olin silloin ainoa asiakas, joten kiireen piikkiin sitä ei voi laittaa. Nuoruuteni piikkiinkään ei voi laittaa kun olen jo 30 vuotias. Muutamaan otteeseen olen yrittänyt käydä ostamassa täyskorkeaa jääkaappia ja pakastinta, mutta vielä mua ei ole asian tiimoilta palveltu, jotkin ne muut asiakkaat menee edelle.

Vuosia sitten, tarvittiin ukon kanssa auto ja oltiin jo liikkeessä erääseen yksilöön ihastuneita, autokauppias tervehti kaukaa ja lähti käveleen meitä kohti, mutta sisään astuikin pukuun pukeutunut mies ja myyjä teki lähes uukkarin ja menikin toisen miehen luokse. En tiiä saiko myyjä myytyä puku miehelle autoa, mutta meideän 15 000€ autokaupan hän ainakin menetti.

Käsittämätöntä, miten tuollaisia myyjiä on enää nykyään edes olemassa. Itse myyjänä en ikinä mieti tuollaisia. Tarjoan asiakkaalle sitä mitä hän pyytää. Kyllä sen sitten asiakas itse kertoo (tai mahd. ilmeistä voi päätellä), että menee yli budjetin, mikäli näin on. Täällä maalla asuvana tiedän, että juurikin ne vaatimattomimmin pukeutuvat saattavat olla niitä kylän rahakkaimpia maajusseja.

Me rakennamme taloa. Olemme nuoria rakentajiksi, sillä olemme alle kolmekymppisiä. Esim. keittiöfirmoissa yleensä myyjät olettavat, että me etsimme kaikkein halvinta. Samaa oletti tulikiven edustaja, kun etsimme takkaa. Esitteli vain jotakin onnettomia pieni kyhäelmiä. Onneksi uuniseppien edustaja oli asiallinen ja ostimme takan sieltä.

Yhteistyössä