Mistä on merkkinä haukottelu ja tarve hengitellä syvään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itsellä astma aiheutti vastaavia oireita. Nythän on siitepölyä ollut runsaasti ilmassa monta kuukautta ja moni on voinut sairastua tietämättään... Itselleni tuli astma muutaman pahemman kaupungissa vietetyn siitepölykevään jälkeen.

jostakin luin joskus että haukottelu voi johtua siitäkin että alkaa olla nestevajaus, eli pitäisi juoda.

Ei ole kyllä mitään todisteita tällaisesta. Tämänhetkiset tutkimukset antavat haukottelun mahdollisiksi syiksi juurikin tuon aivojen viilentämisen, välittäjäaineiden lisääntyminen aivoissa, valppaana pysyminen ja sosiaalinen kanssakäyminen etenkin yhteenkuuluvuuden tunteen lisääminen.

[QUOTE="vieras";26544557]Ei ole kyllä mitään todisteita tällaisesta. Tämänhetkiset tutkimukset antavat haukottelun mahdollisiksi syiksi juurikin tuon aivojen viilentämisen, välittäjäaineiden lisääntyminen aivoissa, valppaana pysyminen ja sosiaalinen kanssakäyminen etenkin yhteenkuuluvuuden tunteen lisääminen.[/QUOTE]on monia muitakin teorioita mistä ei ole todisteita ja tämä oli vain asia minkä terveyslehdestä luin taannoin ja esitin vaihtoehtona ilman että olisin väittänyt sen olevan se oikea syy/teoria.

on monia muitakin teorioita mistä ei ole todisteita ja tämä oli vain asia minkä terveyslehdestä luin taannoin ja esitin vaihtoehtona ilman että olisin väittänyt sen olevan se oikea syy/teoria.

Varmasti ihan joka ikiseen asiaan on teorioita, joista ei ole todisteita. Mun teorian mukaan Kaksplus on CIA:n salaliitto Suomen valtion kaappaamiseksi sotaan yksisarvisia vastaan. Ei siitä todisteita ole mutta voi se silti olla totta.

Kannattaa tosiaan käydä ainakin näin alkuun mittaamassa sen HB. Anemia saattaa aiheuttaa väsymystä, mikä taas ihan itsestään selvästi laittaa aika usein haukottelemaan. Mulla ainakin oli noita oireita kun hb oli laskenut raskausaikana 140 alle 120, rautakuurin sain ja väsymyksen tunne ja jatkuva haukottelu väheni.

Nyt tuon tyyliset oireet on tullu takasi, plus se että henkeä ahditaa ajoittain, mutta mun oireet johtuu tuosta valtavasta määrästä siitepölyä :( Allergialääkkeitä on nyt mennykkin aika rajusti...

Kun alkaa haukotuttaa, ota kylmä suihku ja suihkuttele päähän eniten tai ensiavuksi kylmä rätti otsalle. Liika haukottelu voi johtua väsymyksestä, stressistä tai muista paineista, jotka kuormittavat aivoja ja näinollen aivot lämpeävät liikaa. Eli haukottelu on luonnon oma jäähdytyskeino aivoille.

[QUOTE="aloittaja";26544369]Mulla se on kausittaista, ei ole koko ajan. Ja se on tosi ärsyttävää, kun tuntuu etten edes saa silleen kunnolla haukoteltua, että siitä olisi apua :/[/QUOTE]

Mulla on ihan samaa, mielettömän ärsyttävää! Nieluun jää sellainen vajaa tunne ja keuhkoihin jotenkin ylimääräistä ilmaa, eikä olo helpotu millään. Stressiin oon minäkin tuon liittänyt ja lisäksi juon vettä liian vähän. Oon vastikään alkanut juoda tietoisesti enemmän, joten ehkä se auttaa. Mulla on myös ollut palan tunnetta kurkussa suuren stressin aikana, joten siitäkin päättelen, että mulla stressi menee hengityselimiin.

Mulla on ihan samaa, mielettömän ärsyttävää! Nieluun jää sellainen vajaa tunne ja keuhkoihin jotenkin ylimääräistä ilmaa, eikä olo helpotu millään. Stressiin oon minäkin tuon liittänyt ja lisäksi juon vettä liian vähän. Oon vastikään alkanut juoda tietoisesti enemmän, joten ehkä se auttaa. Mulla on myös ollut palan tunnetta kurkussa suuren stressin aikana, joten siitäkin päättelen, että mulla stressi menee hengityselimiin.

Ylihengitystä. Tuttu juttu.

Tulipas sopivasti tää ketju!
Tässä jo useamman tunnin oon haukkonut henkeä ja haukotellut.
Mies yritti tarjota omaa astmalääkettään mutten ottanut kun tuntuu että hengitystiet on kyllä ihan auki, keuhkoihin ei vaan jotenkin "mahdu" tarpeeksi ilmaa ja haukottelu jää tavallaan vajavaiseksi.
Tuntuu ettei saa keuhkoja täyteen asti ja puristaa rintakehästä.

Oon yrittänyt käydä ulkoilmaa hengittelemässä ja vaihtanut kevyempiin vaatteisiin, kitannut vettä lasitolkulla ja koittanut rentoutua, joogata ja hengitellä "oikeaoppisesti".
Ei auta, ei mikään.
Välillä meinaa tulla paniikki kun olo on niinkun kalalla kuivalla maalla!
Kohta koittaan nukkumista, jos vaikka helpottaisi.

Mies yritti tarjota omaa astmalääkettään mutten ottanut kun tuntuu että hengitystiet on kyllä ihan auki, keuhkoihin ei vaan jotenkin "mahdu" tarpeeksi ilmaa ja haukottelu jää tavallaan vajavaiseksi.

Oon yrittänyt käydä ulkoilmaa hengittelemässä ja vaihtanut kevyempiin vaatteisiin, kitannut vettä lasitolkulla ja koittanut rentoutua, joogata ja hengitellä "oikeaoppisesti".
Ei auta, ei mikään.

Hengitä paperipussiin ja tuu kertomaan, auttoiko. Sitä mä ajattelin ens kerralla koettaa, kun just googlasin ylihengitystä ja jollain sivulla sellainen neuvo annettiin. Samalla sivulla mainittiin palan tunteen kurkussa liittyvän stressiin, eli oikein mä itseni diagnosoin. :)

Ei auta, ei mikään.

Ei siihen auta astmalääke.

Lepo auttaa kyllä.

Minulla sama vaiva ollut jo kohta vuoden. Olen vasta 18 vuotias ja tätä on päivittäin kokoajan. Todella ahdistavaa ja vie kaiken energian.. Kun muut yrittävät pitää hauskaa minä keskityn vaan hengen vetelemiseen ja haukotteluun. Onko ratkaisua löytyny tähän? Tuntuu että tämä ei lähde ikinä enää pois...

[QUOTE="aloittaja";26544369]Mulla se on kausittaista, ei ole koko ajan. Ja se on tosi ärsyttävää, kun tuntuu etten edes saa silleen kunnolla haukoteltua, että siitä olisi apua :/[/QUOTE]

Sori mutta mua alko tähän aikaan varmaankin väsymys naurattaa. Tuo ettei kunnolla saa haukoteltua on tuttua myös itselleni. Eli henkeä ei saa vedettyä kunnolla syvään. Itse kärsin ahdistuskohtauksista. Panikkihöiriöni on muuttunut ahdistaviin kohtauksiin. Uutta on että kurkussa on limantunne ja paniikki oikein nousee kun tunnen että tukehdun siihen limaan. Juon vettä ym.. Ja kohta se on ohi. En tiedä monettako vuotta kestän että hakisin itselleni apua noihin. Aikomus on monesti ollut ja kummallista on se, että kun aijon hakea apua, tunnenkin jo että kaikki tuntuu paremmalta.

Sori mutta mua alko tähän aikaan varmaankin väsymys naurattaa. Tuo ettei kunnolla saa haukoteltua on tuttua myös itselleni. Eli henkeä ei saa vedettyä kunnolla syvään. Itse kärsin ahdistuskohtauksista. Panikkihöiriöni on muuttunut ahdistaviin kohtauksiin. Uutta on että kurkussa on limantunne ja paniikki oikein nousee kun tunnen että tukehdun siihen limaan. Juon vettä ym.. Ja kohta se on ohi. En tiedä monettako vuotta kestän että hakisin itselleni apua noihin. Aikomus on monesti ollut ja kummallista on se, että kun aijon hakea apua, tunnenkin jo että kaikki tuntuu paremmalta.

Moi,
nimimerkille "rasittavaa" olisin halunnut esittää kysymyksen. Miksei muillekin palstalla liikkkuville. Itselläni on aivan samankaltaiset kokemukset hengenahdistuksesta ja paniikkihäriökin todettu aikoinaan. Millä mallilla sinun ahdistus on tällä hetkellä? Oletko saanut jonkinlaista apua vaivaan. Minulla on tuota hengenhahdistusta ollut myöskin vuosia ja se on sellaista kausiluontoista. Sitten kun se on päällä oikein kunnolla, niin hengenvetäminen on lähes mahdotonta mutta aina sitä jotenkin on saanut. Tilanne muodostuu sellaiseksi hengenhaukkomiseksi ja siitä seuraa pistelyä, puutumista, huimausta jne. Paniikin puolelle minulla ei ole mennyt nykyään vaan osaa käsitellä asian suht hyvin. Tokihan se on ärsyttävä vaiva ja pitäisi saada kuntoon. Minulta on tutkittu astma ja allergiat. Astmaa ei ole ja allerginen olen koivulle, pölylle ja kissalle. Mutta noista vaivani ei voi johtua kun en niille altistu. Olenkin nyt aloittanut Sepram-lääkkeen monen vuoden jälkeen ja katsotaan oisko siitä apua tähän hengenahdistukseen.
Kävin eilen kiropraktikolla, koska kuulin, että hengenahdistus voisi johtua myös jumeista ja lihasjännityksestä. Ja kyllähän kiropraktikko sanoi, että jumeja minulla on ihan omaksi tarpeeksi. Yritti niitä lukkoja aukoa mutten ainakaan vielä toivottua tulosta saanut. Ensi viikolla menen uudestaan. Hän myös kehoitti minua käymään säännöllisesti hierojalla, koska itselläni on epätavallisen paljon päänsärkyä ja hartiaseudun kipuja. Ja ne kun säteilee takaraivosta aivoihin päin niin on paljon mahdollista että hapennälkäkin sitten kasvaa ja ahdistaa.
Työperäinen stressi on ainakin minulla todella paha joka vaikuttaa jaksamiseen ja ahdistukseen. Tuota olenkin yrittänyt välttää ottamatta paineita ja keksimällä vastapainoa työlle. Pienet puuhastelut kotona, liikunta ja yllätys yllätys asioista puhuminen auttaa. Kun voi avautua jollekin niin tekee todella hyvää. Liikunta on aina ollut suureksi avuksi, jos meinaa mieli olla maassa. Kunnon hikilenkki tekee hyvää vaikka vähän ahdistaakin. Pikkuhiljaa kannattaa aloittaa.
Joskus kun kunnolla ahdistaa niin hengitysharjoittelu on ihan hyvö keino rauhoittua. Sisään nenän kautta laskien neljään ja ulos suunkautta laskien kasiin.
terv. kiusallisesta vaivasta kärsivä m30v

osaako kukaan sanoa, mistä jatkuva syvään hengittämisen tarve ja pieni kipu rintakehässä johtuu? pelottaa että se on jotain vakavaa. olen siis vielä teini, en harrasta liikuntaa.

Yhteistyössä