mistä saan tietää olenko saanut perintöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt lapsi

Vieras
Mun rakas ja läheinen mummoni kuoli reilu kuukausi sitten, ja siitä asti sukulaiset on sekoilleet keskenään jotain. Kun mummo sai kohtauksen, faija alkoi kieltämään meitä lapsen lapsia ettemme saa mennä sairaalaan vierailemaan. No, mummo eli vajaa viikon kohtauksesta, ja yksi siskoistani ei ehtinyt häntä sairaalassa tapaamaan isäni takia, me kaksi muuta menimme salaa. Sitten kun mummo kuoli, toinen mun siskoista alkoi uhoamaan että pilaa hautajaiset alkamalla haukkumaan isäämme muistosanojen tilalla. No, saimme kuitenkin vältettyä välikohtauksen, mutta isäni muisti ilmoittaa hautajaisten ajankohdan vasta pari päivää ennen tilaisuutta. Viikon päästä tästä oli uurnanlasku, josta isäni ei mulle ilmoittanut ollenkaan, siskoni oli saanut sattumalta ajan ja päivämäärän tietoonsa, ja vasta haudalle hänelle oli selvinnyt että mut oli "unohdettu" kutsua jne... Kokonaisuutena siis tämä kuoleman jälkeinen aika on mennyt tapellessa, joka on sinänsä naurettavaa, koska mummon eläessä kaikki olivat hyvissä väleissä.

Joka tapauksessa kaiken tän jälkeen mulla on erittäin vahva syy epäillä että perunkirjoituksestakin yritetään jättää jotain kertomatta. Mä olin itse koko ikäni mummon suosikkilapsenlapsi, ja siksi oon lähes varma että hän on mulle jotain jättänyt, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole kuulunut mitään. Onko mahdollista että mun sukulaiset sais jotenkin vaikka pimitettyä mun osoitetiedot tms. Niin että tavoittamattomana jäisin ilman perintöä? Entä voinko tarkistaa itse jostain onko minut mainittu testamentissa? Onko ylipäänsä mahdollista että mun osuus perinnöstä voidaan jotenkin pimittää minulta?

Perunkirjoitukseen pitää kutsua kaikki pesän osakkaat ja jos on testamentissa mainittu, niin silloin on osakas.

Ainahan on mahdollista, että joku toimii rikollisesti, kuten vaikka hävittää testamentin tai hoitaa perunkirjoituksen väärin. Mutta onhan tässä muutama kuukausi aikaa vielä, ennenkuin perunkirjoitus ylipäätään täytyy pitää ja lisäaikaakin kai voi pyytää. Ja osoitteen saa väestörekisterikeskuksesta, jos et ole sinne kieltoja laitellut.

Isäsi on rintaperillinen ja hengissä. Miksi oletat saavasi perintöä? Tietysti jos mummu on tehnyt testamentin, niin puolet menee rintaperillisille ja toisen puolen voi jakaa mihin haluaa.

[QUOTE="Vieras";28240622]Isäsi on rintaperillinen ja hengissä. Miksi oletat saavasi perintöä? Tietysti jos mummu on tehnyt testamentin, niin puolet menee rintaperillisille ja toisen puolen voi jakaa mihin haluaa.[/QUOTE]

mm. Siksi että mummo viimeiset kymmenen vuotta jankkas että jättää omat pojat kokonaan perinnöttömiksi ja testamenttaa kaiken lapsenlapsille. Perinnöttä jättäminen ei ilmeisesti ole mahdollista suomessa, mutta uskon että mummoni on jotain myös erikseen lapsenlapsille osoittanut.

[QUOTE="vieras";28240606]Perunkirjoitukseen pitää kutsua kaikki pesän osakkaat ja jos on testamentissa mainittu, niin silloin on osakas.

Ainahan on mahdollista, että joku toimii rikollisesti, kuten vaikka hävittää testamentin tai hoitaa perunkirjoituksen väärin. Mutta onhan tässä muutama kuukausi aikaa vielä, ennenkuin perunkirjoitus ylipäätään täytyy pitää ja lisäaikaakin kai voi pyytää. Ja osoitteen saa väestörekisterikeskuksesta, jos et ole sinne kieltoja laitellut.[/QUOTE]

no onneksi sentään mun isä ei sitä perunkirjoitusta hoida, vaan hänen veljensä. Mulla kyllä on osoitetiedot salaiset johtuen eksästäni, että isäni voi hyvin ollakin niin mulkku ettei kerro veljelleen mun osoitetietoja vaikka tämä kysyisikin.

mm. Siksi että mummo viimeiset kymmenen vuotta jankkas että jättää omat pojat kokonaan perinnöttömiksi ja testamenttaa kaiken lapsenlapsille. Perinnöttä jättäminen ei ilmeisesti ole mahdollista suomessa, mutta uskon että mummoni on jotain myös erikseen lapsenlapsille osoittanut.

Kyllä voi jättää perinnöttömäksi, tosin silloin pitää moittia testamenttia, jos haluaa saada lakiosansa.

Testamenttiahan ei tarvitse missään järin hienossa paikassa säilyttää, joten jos oikein huonoja ovat ihmiset ympärilläsi niin voivat sen piirongin laatikosta löytyneen paperin hävittää. Silloin sinulle ei tule mitään. Isäsi on suoraan rintaperillinen ja omaisuus menee hänelle ja jos hänellä on sisaruksia niin heille myös. Isäsi tietenkin voi halutessaan ohjata omaisuuden teillekkin.

Mitä jos itse ottaisit yhteyttä isäsi veljeen, vai onko hän mahdollisesti yhtä epärehellinen että hävittäisi testamentin?
Jos testamentti on esim. pankin tallelokerossa, siellä se on tallessa eikä rahojakaan pankista saa ennenkuin perukirja on tehty oikein. Toki aina voi väärentää nimikirjoituksen tms...

Yhteistyössä