Mistä se johtuu että suomalaiset....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Phoebe

Vieras
Työpaikalla, kun pomo ei ole näkyvillä, valittavat ja purnaavat (usein todella aiheesta) mutta kun olisi tilaisuus sanoa jotain, esim. palaverissa niin kukaan ei sano mitään ja kaikki tuijottaa seinää ja mumisee että joo hyvin menee?

Joo oli palaveri tänään. Ja miksi en itse sanonut mitään? Mä olen "vain" työharjoittelija, ollut talossa kaksi viikko vasta. Ihmettelen että mitä mä siellä palaverissa edes tein.

Koska suomalaiset kunnioittaa edelleen auktoriteettejä. Ei kuulu kulttuuriin tehdä ryhmätyötä, vaan tehdään ylhäätä määrätysti oma työ eikä välitetä siitä mitä muut tekee.

:D tää onkin kyllä varmaan totta, itse en ole vielä kunnolla työelämässä mukana, muuta siis mun mies on ulkomaalainen ja mua aina naurattaa kun kertoo miten suomalaiset nuolee pomon persettä vaik selän takana haukkuvat ja valittavat. Mun mies sen sijaan sanoo tasan sillon suunsa puhtaaks kun aihetta siihen näkee, ja mun täytyy sanoa et kunnioitan hänessä sitä piirrettä ihan helkkaristi, itse en pystyisi samaan.

En pitäisi tuota mitenkään erityisen suomalaisena piirteenä. Vaihteluita firmojen ja niissäkin pienempien ryhmien välillä on todella paljon. Joissakin firmoissa puhutaan melkein kaikki asiat suoraan ja toisissa on juuri ap:n kuvaamaa käytöstä.

Noi joissa ei puhuta, ovat havaintojeni mukaan sellaisia, joissa erimielisyyttä ei todellakaan suvaita. Firmaan ovat jääneet ne nuoleskelijat, hiljaiset ja välinpitämättömät (tai sitten ovat muuttuneet sellaisiksi), osa yrittää kestää ja puree kieltään ja ne jotka eivät jaksa hymistelyä ovat lähteneet.

Yhteistyössä