Mistä tietää kannattaako vaihtaa asuntoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja löllö-pölö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

löllö-pölö

Vieras
Pähkäillään tässä mahdollista asunnonvaihtokuviota ja kaipaisin mielipiteitänne :)

Meillä on 2 lasta, 3v ja vauva. Asutaan yksitasoisessa kolmiossa, isolla pihalla mukavassa yhtiössä ja hyvällä paikalla koirien kannalta. Muutama vuosi tässä oltu, saatiin tää aikoinaan halvalla ja rempattiin mieleiseksemme itse.

Ahdastahan tässä tulee hetken perästä ellei jo nyt ja ollaankin nyt käyty kahdesti katsomassa yhtä 4h+k kaksitasoista rivaria tuossa naapuriyhtiössä. Siitä saatais taas remontoitava mutta halvalla vaan joku mussa jarruttelee.

Kaksikerroksisuus, mielipiteitä? Itse olen aina kuvitellut asuvani yhdessä tasossa ja tuntuu jotenkin "ahtaalta" kun tilat on kahdessa kerroksessa.

Tossa on myös se mietittävä että olohuone ja keitiö ovat erilliset huoneet, nykyisessä ovat ikäänkuin samaa tilaa keittiö, ruokailutila ja olkkari. Olisko sitten kovin epäkäytännöllistä että ruokailutila ja oleskelutila ovat erillään?

Piha on tässä harkitsemassamme puolet pienempi kuin meillä nyt, se on miinus. Mutta muuten ihan ookoo, pääsee helposti lenkkireiteille ja koirien pissatus sujuu lhes yhtä helposti omalta pihalta lähtien kuin nyt. Tällä hetkellä tarvitsee vain avata ovi ja portti ja koirat käyvät pissalla tuossa pusikossa "ei kenenkään maalla" ojanvierustalla. Harvinaisen helppoa ollakseen kyse Helsingistä.

Ja sit se, että tuollainhan me saatais yksi uusi huone ja mahduttais lopun aikaamme tuonne (lisälapset ei oo valikoimassa). Yhtiö on hyvä ja kävelyreitti ala-asteelle on vailla yhtään tien ylitystä. Lainalupaus on saatu ja talous ei kaadu vaikka nyt ottaisimme hiukan lisälainaa vaikka olen vauvan kanssa kotona tällä hetkellä. Vakituinen työ odottaa palaamistani. Välittäjä kävi arvioimassa meidän nykyisen asunnon ja arveli että saadaan kyllä hyvä hinta tästäkin (etenkin verrattuna ostohintaan).

Niin, mitä te tekisitte? Tarttuako tilaisuuteen nyt, vaikka asunto ei ole aivan just se unelma? Nyt kuitenkin olisi mahdollisuus saada se lisätila ja lapsille jatkossa omat huoneet, hyvällä sijainnilla ja rempata asunto taas omanlaisekseen. Toisaalta, alkaako se sitten harmittaa joskus ettei jäänyt pariksi vuodeksi venailemaan ja sitten vasta sijoittanut kerralla siihen "täydelliseen" - vaan entä jos parin vuoden päästä hinnat ovat karanneet pilviin, lainaa ei myönnetä tai jotain muuta yllättävää on tapahtunut? Sitten ollaan jumissa tässä.

Nykyisen ja unelma-asunnon koko ero on 1 huone. Siksi hintojen nousulla tai laskulla ei ole juuri väliä, koska nykyisen asuntonne hinta nousee/laskee ihan vastaavasti. Väliraha siis tuskin kovasti muuttuu. Lisäksi koko ajan lyhennätte ilmeisesti nykyistä lainaanne, joten mahdollisuudet saada uutta lainaa tuskin huononevat (= teillä on koko ajan enemmän omarahoitusosuutta).

Eli jos tuo kohde ei ole jotenkin ainutlaatuinen vaan on hyvin todennäköistä löytää vastaava parin vuoden päästä niin itse ehkä odottaisin. Ja ostaisin sitten kerralla sellaisen joka ei ole kompromissi.

En itse halua kaksikerroksista asuntoa pienten lasten kanssa, joten odottaisin kunnes lapset hieman kasvaa tai kunnes kohdalle osuu mieluinen asunto yhdessä tasossa.

Meillä on nyt 4h+k ja lisätila ois meillekin tarpeen, koska kuopus nukkuu vielä meidän makkarissa mutta tarvitsee vuoden sisällä isomman sängyn eikä se enää meidän makkariin mahdu. Esikoisen huone taas sen mallinen, ettei sinne mahdu kahta lasta nukkumaan ellei ota kerrossänkyä. Mutta kahteen tasoon en halua muuttaa. Rappuset vie kuitenkin aina oman tilansa eikä yläaulaa voi kuitenkaan varsinaisena huoneena käyttää. Enkä jaksa rampata jatkuvasti rappusissa tuomaroimassa lasten riitoja. :)

Kahdessa tasossa asumisessa on se hyvä puoli, että jos tulee vieraita, riittää, kun alakerta on kunnossa - lastenhuoneet pysyy yläkerran kätköissä :D

Muuten en lähtisi asumaan kaksikerroksiseen lasten kanssa (tai muutenkaan) imurin raahaaminen portaissa on ihan oma lukunsa, ellei ole keskusimuria, tilat vaikuttavat ahtaammilta jne

Mäkään en pienten lasten kanssa haluaisi asua kahdessa kerroksessa, enkä välttämättä isompienkaan kanssa mutta niiden kanssa se sentään sujuisi helpommin. Toisekseen kaksi kerrosta saa tilat tuntumaan tosiaan ahtaalta. Ja kolmanneksi, kuvittelin itse jossain vaiheessa, että haluan seuraavaan asuntoon erillisen keittiön mutta nyt kun on pieni lapsi, niin olenpa tajunnut, että parempi on kuitenkin avonaisempi ratkaisu. Samalla kun esimerkiksi tekee ruokaa, niin voi antaa lapsen touhuilla olkkarissa ja pystyy itse samaan aikaan vahtimaan lasta. Erilliseen keittiöön lapsi olisi otettava mukaan, jos haluaa olla perillä lapsen tekemisistä.

Ja omalla kohdalla ainakin on ollut niin, että kyllä se asunto/talo täytyy tuntea omakseen ennenkuin ostaa :)

Uusimmat

Yhteistyössä