mistä tietää onko varvas murtunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattuu!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sattuu!

Vieras
potkaisin eilen varpaani täysillä portaaseen, tähdet vaan vilisi silmissä. nyt varvas on puoliksi liila ja helkutin kipeä, kävelemään kuitenkin pystyy. mistä tietää onko murtunut ja toisaalta jos on, niin voiko/tarviiko sille tehdä mitään vai paraneeko itsekseen?

Sille ei juurikaan voi tehdä mitään, pitää vaan odotella, että paranee. Siskoni mursi varpaansa jokunen aika sitten ja sai vain neuvon, että kyllä se siitä paranee.

Eipä varpaalle paljoa taideta tehdä vaikka olisikin murtunut. Voi siihen siteen laittaa että pysyy paikoillaan ja levossa... mutta eipä sekään paljoa auta.

Yrität vaan olla varovainen sen kanssa niin eiköhän se siitä parane...

Mulla on joskus varvas murtunut eikä sille tehty mitään. Sanottiin että kannattaa pitää sellaisia napakoita kenkiä ja varoa tietty, mut ei muuta. Kipee se on, mutta mulla parani aikas nopeesti silloin.
:)

kiitos vastauksista. en siis turhaan kuormita päivystysvastaanottoa vaan lenkkaan täällä kotosalla. mustuiko teillä ne murtuneet varpaat? mietin vaan kun toi väri koko ajan muuttuu tummemmaksi.

Yritin seistä käsillä ja kaaduin takaperin maahan. laskeuduin isovarpaalleni.. ja siitä se lähti on ihan helvetin kipeä vaikka en liikuttaisi jalkaanikaan! istun tässä tuolilla, elien tapaturma kävi ja nyt vieläkin jalkaani sattuu! en pysty edes hyppiä yhdelläjalalla kun senkin sattuu... onko kyseessä murtuma? Siis ilman liikumistakaan siihen sattuu ! on mennyt varmaan siis kaksi vuorokautta ja sattuu samanverran kun kaaduin... Auu..

Mulla murtui varvas eilen kun olin trampoliinilla ja siinä sitten kävi niin että Kaverini kaatusi ja minä kaaduin samalla. Toinen kaverini hyppäsi varpaani päälle . En pystynyt kävelemään tai pyöräilemään kunnolla kotiin. Mutta eihän sille mitään voi oikeen tehdä itselleni annettiin särkylääkettä ja helpotti ainakin vähän kipuun.

Mull kävi tänään ihan saman tyylinen juttu että potkaisin porrasta täysillä vahingossa ja nyt on varvas kipeä ja sillä ei mitään voi tehdä. Tosiaan väri on vielä toistaiseksi normaali

Mulla on pariin kertaan murtunut varpaita urheillessa, koska laji altistaa juuri tuollaisille vammoille. No, molemmilla kerroilla kuvattiin ja kummallakaan kerralla ei tehty yhtään mitään. Todettiin vaan, että "voidaan sitoa toiseen varpaaseen kiinni" mutta mitään kipsejä ym. eivät laita. Ekalla kertaa murtui vasemmasta jalasta isovarpaasta seuraava ja toisella kerralla oikeasta jalasta kaikki kolme keskimmäistä varvasta.

Mulla murtu nivel ja "limapussit" hajos kun potkasin tahallani seinää, kun ärsytti..... Väri varpaassa on jännittävä, eikä koipea pysty liikuttamaan ollenkaan. Viime kerroilla kun olen varpaitani rikkonut on sanottu että paranee ajan kanssa kun elää "normaalisti".

Minä potkaisin vahingossa vasemman jalan nimettömän varpaan seinään. Siihen sattuu kovasti mutta en tiedä onko se murtunut. Siinä on tumma kohta kynnen alapuolella ja jos sitä puristaa siihen sattuu mutta sitä voi silti aika normaalisti liikutella.

Ihanaa, kun toinenkin kirjoittaja oli erheellinen. :) Minäkin potkasin tahallaan seinään ku otti pattiin. Nyt kyllä sattuu ja on turvonnut nivelien kohdalta. Voiskohan olla kans nuo limapussit.. Eipä kai kannata mennä lääkäriin, aiempien perusteella.. :/

Eilen hain varastosta kamaa,metalli auton vanne kierähti mukavasti,suoraan isovarpaan tyveen.Päältä ja alta samasta kohtaa turpeessa ja ns,osumassa poikkihaavauma kipu hillitön,mitähän jalkineita suosittelisse??Kiitos

Mistä tietää onko varvas murtunut? Olin tossa fudista pelaamassa ja kaveri vähän tööttäs selkään kun juoksin ja astuin sitte koko painolla varpaalle kun se oli koukussa:( kädellä ylös- alaspäin liikuttaessa varpaaseen sattuu. Kiitokset etukäteen!

Mun isovarpaan päälle putos tänää kovalla vauhdilla kattilan kansi ja heti sen jälkee sattu aivan hirveesti varpaasee en pystyny ollenkaa astumaan sillä vasemmalla jalalla ku oli nii helkutin kipee nyt tähä on tullu mustelma ja sellanen punanen läntti ja se oli turvonnu päivällä ei oo enää pahasti mut mist tietää onks täs murtuma vai mitä tää vois olla ku se kipu siit varpaast siirtyy koko vasempaan jalkaan?:-oa

Mulla murtu 2 kesää sitten ukkovarvas nivelen kohdalta, luu törrötti ulos, ja lääkäri tikkasi ja antoi vahvaa särkylääkettä. Sen jälkeen iskin toisen jalan pikkuvarpaan portaisiin, turvoksissa oli kauan ja ihan musta, teippasin naapuriin kiinni. Kipee on pirulainen vieläkin. Ilmeisesti luutui väärään asentoon..

Moikkelis moi! Tässä kyselisin vaan että tänään kävin ystävieni kanssa vesihuvipuistossa. Menin no suht koht matalaan altaaseen. No ei siinä sitten mitään. Sitten ku nousin altaasta ylös ja aloin kävelemään, alkoi etu- ja keski varpaaseen sattumaan. En tiedä onko murtunut, sattuu vaan älyttömän paljon kävellessä ja TV:tä katsoessani. Ei ole mustelmaa. Voiku joku kertoa mitä pitäisi tehdä?

viestiketju ei ole nyt ihan tuore mutta kuitenkin, itselläni on murtunut kolme varvasta ja nyt meni neljäs, minulle sanottiin lääkärissä että murtuneille varpaille ei tarvitse tehdä mitään, ne paranevat itsestään niinkun on käynytkin. Ei teippauksia eikä mitään huolia, kipeitä ne on mutta paranee yllättävän nopeaa.

Yhteistyössä