mistä tuloja mahdollisen äippälomaa edeltävän saikun ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Hei!
Olen opiskelija ja sain eilen tietää odottavani kaksosia. Tilanteeni on hieman monimutkainen selittää, mutta toivottavasti ymmärrätte ja osaatte informoida tietämätöntä.

Olin päättänyt jo ajat sitten, että tänä keväänä jätän edelliset opintoni ja vaihdan alaa. Tällä hetkellä ajan isälleni taksia, minulla ei ole virallista työsopimusta ja olen edelleen virallisesti opiskelija ja sitä tulen olemaan myös silloin, kun vauva syntyy joulukuussa. Odotan siis kaksosia ja kysymykseni onkin, että jos joudun lopettamaan työni aiemmin kuin äippäloma alkaa, niin saanko mistään minkäänlaista rahaa äippäloman alkuun asti? Kun tosiaan taksilla ajamisesta en saa mitään "kiinteää" palkkaa, vaan saan palkkaa sen mukaan mitä ajan, eikä työnantajani ole ymmärtääkseni velvoitettu maksamaan minulle palkkaa saikusta.

Toivottavasti joku osaa vastata kysymykseeni.

Edellisten puolen vuoden tulojen perusteella voit hakea kelalta sairaspäivärahaa. Mulla se raha olikin sitten sama kuin perusäitiyspäiväraha. Olin sairaslomalla viikosta 15.

[QUOTE="vieras";28535191]Kela maksaa sinulle sairaslomaa suhteutettuna työtuloihisi. Työnantaja maksaa tessistä riippuen noin kuukauden sairaslomaa ja sen jälkeen kela.[/QUOTE]

jos pimeesti on töissä niin tuskinpa mitään tessin mukaisia sairausloma palkkoja maksellaan

Ihan kunniallisesti siis veroja maksan yms, mutta kun mun palkkahan riippuu ihan siitä kuinka paljon esim. kuukauden aikana ajan, eli jos en aja ollenkaan niin en saa mitään. Siksi tää tilanne hämmentää nyt vähän itseänikin!

En tosiaan näistä asioista vielä kovin paljon tiedä, mutta helpottavaa kuulla etten jää ihan tyhjän päälle :) tietysti avomiehellä vakituiset tulot, mutta kuitenkin. Kiitos eiis näistä vastauksista!

[QUOTE="tietämätön";28535488]Ihan kunniallisesti siis veroja maksan yms, mutta kun mun palkkahan riippuu ihan siitä kuinka paljon esim. kuukauden aikana ajan, eli jos en aja ollenkaan niin en saa mitään. Siksi tää tilanne hämmentää nyt vähän itseänikin![/QUOTE]

No saat vähintään minimisarauspäivärahan joka on kai saman verran kuin miniäitiyspäiväraha. Jos sulla on tuloja niin saat sitten tuloihin suhteutettua sairaspäivärahaa. Sairaspäivärahassa on 9 päivän omavastuu jonka jälkeen vasta raha alkaa tulla. Jos työnantaja maksaa sairasloma-ajalta palkkaa niin kela maksaa rahan sitten työnantajalle.

[QUOTE="Vieras";28535576]No saat vähintään minimisarauspäivärahan joka on kai saman verran kuin miniäitiyspäiväraha. Jos sulla on tuloja niin saat sitten tuloihin suhteutettua sairaspäivärahaa. Sairaspäivärahassa on 9 päivän omavastuu jonka jälkeen vasta raha alkaa tulla. Jos työnantaja maksaa sairasloma-ajalta palkkaa niin kela maksaa rahan sitten työnantajalle.[/QUOTE]

On muuten totaalisen paska säkä jos on tuloja, koska silloin, vaikka olisivat vähäiset menee tulojen mukaan jotka lasketaan puolen vuoden keskiarvon mukaan.

Yhteistyössä