mistä vielä voi säästää ilman että tarvii lopettaa koko eläminen?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vyötä tiukemmalle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vyötä tiukemmalle

Vieras
meillä perheen tulot n. 3000?/kk, 2 aikuista ja 3 lasta (2-7 -vuotiaita ). asuntolainaan menee n. 1000?/kk. tuntuu että kaikki on vedetty jo tosi minimiin, tingitään ruuasta, ei matkustella, ei tilata lehtiä. joitain harrastuksia on, mutta nekin halpoja. yksi auto on. nyt tilanne se, että minulta loppuu kuntalisä vuodenvaihteessa (=110? ) ja miehen on pakko vähentää töitä työuupumuksen takia. laittakaa kiltit tähän ehdotuksia, mistä vielä voisi tinkiä, jos tulis jotain uusia ajatuksi, mitä en ole ottanut huomioon. 8 kk pitäisi sinnitellä vielä näin, ennen kun mä meen töihin ja saan ekan palkan.
 
Pystyisittekö tuota lainan kuukausierää pienentämään? Meillä hieman pienemmät tulot ja maksetaan lainanlyhennyksiä 500e/kk. Tarkoitus on että elämiseenkin jää rahaa, vaikka velkojakin on.
 
Paljonko teillä menee kuukaudessa rahaa ruokaan?
Tuli vaan ajatus, että jos sitä ei ole juurikoskaan laskenut, niin sinne voi upota huomaamatta suuriakin summia ns. ylimääränä.

Eli mie ainakin laatisin ruokalistat, ja niiden mukaan ostoslistat, joista ei sit poiketa. Ja kauppaan mentäs vaan 1-2 kertaa viikossa, aina sen listan kanssa.
 
Jaa-a, mihin ne rahat sitten menee. Meillä netto 2000, asumiseen 800 ja 2 lasta. Vakuutuksiin n. 100 euroa / kk, opintolaina, netti, puhelinlaskut, autovero , ruoasta ei tingitä ja mukavasti pärjätään. Välillä jää vähän säästöönkin. Mutta ei tule lehtiä, ei ole rahaa vieviä harrastuksia, ei tupakoida, ei käytetä alkoholia eikä muutenkaan shoppailla kuin pakolliset...

 
Voi kuule meillä jää paljon vähemmän rahaa. On vielä 2 velallista autoa. vanhoja laskuja maksetaan ulosoton kautta noin 600 euroa kuukaudessa ja silti ollaan ihan tyytyväisiä elämään. Eihän sitä paljoa jää ylimääräistä ostettavaks. Meillä jää laskujen jälkeen ruokaan ja bensaan noin 400 euroa kuukaudeks. Ja nälässä ei tartte olla. Tosin meil on yks lapsi toistaiseks vähemmän, mut sekin kohta muuttuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Eli mie ainakin laatisin ruokalistat, ja niiden mukaan ostoslistat, joista ei sit poiketa. Ja kauppaan mentäs vaan 1-2 kertaa viikossa, aina sen listan kanssa.

näin ollaankin toimittu jo monta vuotta. kaikki mitä marketista pitää ostaa (ruuat, vaipat, pesuaineet, paperit ym. ) maksaa n. 400?/kk.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no onks sulla mahdollisuutta mennä aikasemmin töihin?

meillä ei ole ensi kesäksi mitään hoitopaikkaa tai hoitajaa 7-vuotiaalle (on sis nyt ekalla ). yksin ei haluta pitää sitä täällä koko kesää, siksi minä aloitan työt vasta elokuussa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihaa4:
Voitteko pienentää esim. sähkölaskua ja ajaa autolla vain pakon edessä?

meillä on lämmitysjärjestelmänä poistoilmalämpöpumppu ja lisälämpönä varaava takka. puu on toistaiseksi ilmaista, joten takkaa tulee poltettua paljon. tietysti ylimääräisiä valoja voisi aina muistaa paremmin sammutella ja muutenkin tarkkailla sähkönkulutusta. mies ajaa työmatkat firman autolla, josta ei ole meille kuluja. minä käytän autoa muutaman kerran viikossa. en tiedä kumpi tulisi kalliimmaksi, se vähäinen bensamäärä mitä kuluu vai bussimatkat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no onks sulla mahdollisuutta mennä aikasemmin töihin?

meillä ei ole ensi kesäksi mitään hoitopaikkaa tai hoitajaa 7-vuotiaalle (on sis nyt ekalla ). yksin ei haluta pitää sitä täällä koko kesää, siksi minä aloitan työt vasta elokuussa.

oISKO MAHOLLISTA MENNÄ TÖIHIN TAMMI-TOUKOKUUKSI?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ihaa4:
Voitteko pienentää esim. sähkölaskua ja ajaa autolla vain pakon edessä?

meillä on lämmitysjärjestelmänä poistoilmalämpöpumppu ja lisälämpönä varaava takka. puu on toistaiseksi ilmaista, joten takkaa tulee poltettua paljon. tietysti ylimääräisiä valoja voisi aina muistaa paremmin sammutella ja muutenkin tarkkailla sähkönkulutusta. mies ajaa työmatkat firman autolla, josta ei ole meille kuluja. minä käytän autoa muutaman kerran viikossa. en tiedä kumpi tulisi kalliimmaksi, se vähäinen bensamäärä mitä kuluu vai bussimatkat.

No mihin ne rahat menee??
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Paljonko teillä menee kuussa vaatteisiin, elektroniikkaan, leffoihin yms. Onko maksutveetä tai jotain muuta turhaa. Riittäiskö hitaanpi laajakaista.

netistä ei makseta mitään, koska signaali tulee naapurista ja sillä on ilmainen netti työn puolesta. lasten vaatteet ostetaan pääasiassa kirpparilta, ulkovaatteet ja kengät alennuksesta. maksuteeveetä ei ole. elektroniikka taas... no, meillä ei ole edes digikameraa, kun ei ole ollut varaa ostaa. leffassa käydään pari kertaa vuodessa ja silloinkin yleensä mies saa jostain vapaaliput.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no onks sulla mahdollisuutta mennä aikasemmin töihin?

meillä ei ole ensi kesäksi mitään hoitopaikkaa tai hoitajaa 7-vuotiaalle (on sis nyt ekalla ). yksin ei haluta pitää sitä täällä koko kesää, siksi minä aloitan työt vasta elokuussa.

oISKO MAHOLLISTA MENNÄ TÖIHIN TAMMI-TOUKOKUUKSI?

jos on aivan pakko, niin sitten menen. mutta ennemmin vaikka pidetään lainasta lyhennysvapaata ja maksetaan pelkkiä korkoja. tosin korkojen määräkin on niin suuri ettei sillä vielä montaa satasta jäisi käteen.
 
minusta tuo teidän tilanne ei kuulosta vähältä!! 3000e- asuntolaina 1000e on vielä 2000e /kk!!!!
kyllä tuolla pitäisi pärjätä ja hyvin. Ihmiset elävät paljon pienemmilläki tuloilla.
 
kiitos kaikista ehdotuksista. johonkin se raha menee ja sitä ois nyt tarkoitus alkaa selvittää. ehdotin miehelle että aletaan laitta kaikki kuitit talteen ja otetaan selvää mihin se menee.

meillä siis edelleen vähän kesken tämä talo ja rakentamiseen menee kyllä rahaa joitain satasia kuussa. lainaa ois vielä nostamatta, mutta ollaan koitettu pärjätä ilman. yksin tuo rakentaminen ei kuitenkaan ole se musta aukko mihin meidän rahat hupenee.
 
Mihin teiän rahat sitten menee? Jos lainan jälkeen jää 2000? rahaa, " kaikki mitä marketista pitää ostaa (ruuat, vaipat, pesuaineet, paperit ym. ) maksaa n. 400?/kk.", siitä jää 1600?, MIHIN SE MENEE??? Jos kerran netistä ette maksa, ettekä mistään muustakaan juurikaan? :o :o :o
 

Yhteistyössä