mistä voi kysyä kuka on katsellut potilastietoja??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

potilas

Vieras
"Lain mukaan potilastietoihin saa tutustua vain potilasta hoitava taho hoitotarkoituksessa. Rikokseen syyllistyy mikäli katselee esimerkiksi naapurinsa, riitakumppaninsa tai tuttavansa tietoja.

Vantaan sosiaaliasiamiehen mukaan hänen tiedossaan on tapauksia, joissa potilastietosuojaa on rikottu HUSin sairaanhoitopiirissä sekä myös Vantaan terveyskeskuksen puolella. Hänen mukaansa tietojen väärinkäyttö saattaa olla jopa luultua yleisempää.

Asiamiehen mukaan tietokoneella oleviin potilastietoihin pääsyä pitäisi valvoa paremmin. Tällä hetkellä tekninen järjestelmä ei estä laitonta tietojen tarkastelua. Sairaanhoitohenkilöstön henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla pääsee tällä hetkellä katsomaan muidenkin kuin omien potilaiden tietoja.

Viranomainen suosittelee asiakkaita pyytämään säännöllisin väliajoin tiedot siitä, kuka heidän tietojaan on käynyt katsomassa. "

Eli mistäs kysellä,mielenkiinnosta utelen...

jaa-a, en tiedä.
itse hoitajana vain ei tulisi mieleenkään mennä avaamaan kenenkään muun hoitotietoja kuin hoidettavien potilaiden. meillä ainakin tyksissä on käytäntö, että jotkut atktyypit tekee "pistareita" ja aina välillä tarkistetaan minne kaikkialle hoitohenkilökunnan "sähköinen sormenjälki" on jäänyt. jää kyllä kiinni jos on tutkinut jonkun tutun tietoja tms. taitaa mennä työpaikkakin sitten.

Joo, kannattaa ehdottomasti kysyä omat tiedot. Näin tietotekniikan aikakautena nuo sairauskertomustenkin lukeminen on liian helppoa, jos sattuu joku utelias onneton. Se on rikos! Niihin tietoihin jää tarkka aika ja sen henkilön nimi, joka on koneelle ollut kirjautuneena/tietoja katsellut. Yleensä sairaaloissa on sairauskertomusyksikkö, josta asiaa voi tiedustella. Mistä muuten tuo lainattu tekstisi on?

Musta tuo viranomaisen suositus on vähän outo... Sehän työllistäisi aika lailla, jos jokainen pyytäisi kerran kuukaudessa selvittämään, kuka on katsellut niitä tietoja. Se on totta, että kaikesta jää jälki. Koneelle mennään omilla tunnuksilla ja kaikesta mitä tekee, jää merkintä. Niinpä tänä päivänä hoitoalan ammattilainen saa olla tavallisen tyhmä, jos lähtee tuollaista tekemään. Vain idiootti kuvittelee, ettei kukaan huomaa, jos vaan ihan vähän vilkaisen... Ja mitä sillä tiedolla tekee? Jos menee sitten kertomaan kylillä, että "sillä Virtasen rouvalla on muuten kuppa", niin äkkiäkös siitä jää kiinni ja työpaikalle saa sanoa saijonaara.

Mutta vastaus kysymykseesi :D : mun mielestä tuossa kohtaa kannattaisi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Sitä en tiedä, pitääkö olla joku vahva epäily siitä, että joku on tonkinut asioita vai riittääkö vaan ilmoitus, että tahdon tietää. Kyllä munkin silmiini on osunut ihan työn puolesta (ei siis urkkimalla!) sellaisia tietoja tutuista ja puolitutuista, että olisi ihan turha hakea enää töitä tältä alalta, jos eteenpäin kertoisin. Mutta kun on salassapitovelvollisuus ja oikeasti sisäistää sen, niin vaikeuksia ei tule.

Juu, lokimerkintä jää aina, kun käy jonkun sähköistä sairauskertomusta lukemassa. Ilman perustetta niitä ei saa mennä lukemaan. Jos tahdot tietää kuka potilastietojasi on käynyt katsomassa, niin aloita kysely sairaalan/tk:n tietosuojavaltuutetulta, hän voi olla juuri se oikea henkilö antamaan ko. tiedot sulle, tai sitten osaa ainakin ohjata sut oikean henkilön luo.

Aivan, mulle vähän tuli noista jutusita mieleen että joku on saattanut kattella jonkun esim. julkkiksen tietoja jos on tiennyt että on ollut sairaalassa sisällä. Mutta nehän voi aina tarkistaa kuka on kattonut ja milloin - ja jos syyllistyy tohon niin saattaa jopa työpaikka lähteä alta vrt. esim. Anna Lindhin tapaukseen ruotsissa - tutkittiin ketkä asiaan kuulumattomat olivat käyneet lukemassa (näkyy myös mitä on luettu) ja saivat sitten seuraamukset siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Musta tuo viranomaisen suositus on vähän outo... Sehän työllistäisi aika lailla, jos jokainen pyytäisi kerran kuukaudessa selvittämään, kuka on katsellut niitä tietoja.
Ehkei tarkoitus ollutkaan, että niitä tietoja kyselisi joka kuukausi vaan esim kerran vuodessa. Toisaalta ei olisi temppu eikä mikään tehdä pientä ohjelmaa, joka - jos potilas olisi sairaalalle ilmoittanut sähköpostiosoitteensa - huolehtisi tuon sormenjälkilokiraportin lähettämisestä potilaan sähköpostiin automaattisesti vaikka puolen vuoden välein.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ehkei tarkoitus ollutkaan, että niitä tietoja kyselisi joka kuukausi vaan esim kerran vuodessa. Toisaalta ei olisi temppu eikä mikään tehdä pientä ohjelmaa, joka - jos potilas olisi sairaalalle ilmoittanut sähköpostiosoitteensa - huolehtisi tuon sormenjälkilokiraportin lähettämisestä potilaan sähköpostiin automaattisesti vaikka puolen vuoden välein.

Oiskohan tuo kaikkien tietosuoja- yms. lakien mukaista? Näitä kun säätelee niin moni laki. Mäkään en täysin tarkkaan tarvittavaa lainsäädäntöä tunne, niin en osaa kommentoida tämän enempää - tyydyn vain ihmettelemään :)

Musta tuo viranomaisen suositus on vähän outo... Sehän työllistäisi aika lailla, jos jokainen pyytäisi kerran kuukaudessa selvittämään, kuka on katsellut niitä tietoja. Se on totta, että kaikesta jää jälki. Koneelle mennään omilla tunnuksilla ja kaikesta mitä tekee, jää merkintä. Niinpä tänä päivänä hoitoalan ammattilainen saa olla tavallisen tyhmä, jos lähtee tuollaista tekemään. Vain idiootti kuvittelee, ettei kukaan huomaa, jos vaan ihan vähän vilkaisen... Ja mitä sillä tiedolla tekee? Jos menee sitten kertomaan kylillä, että "sillä Virtasen rouvalla on muuten kuppa", niin äkkiäkös siitä jää kiinni ja työpaikalle saa sanoa saijonaara.

Mutta vastaus kysymykseesi :D : mun mielestä tuossa kohtaa kannattaisi ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Sitä en tiedä, pitääkö olla joku vahva epäily siitä, että joku on tonkinut asioita vai riittääkö vaan ilmoitus, että tahdon tietää. Kyllä munkin silmiini on osunut ihan työn puolesta (ei siis urkkimalla!) sellaisia tietoja tutuista ja puolitutuista, että olisi ihan turha hakea enää töitä tältä alalta, jos eteenpäin kertoisin. Mutta kun on salassapitovelvollisuus ja oikeasti sisäistää sen, niin vaikeuksia ei tule.

Totta, JOS jokainen pyytäisi kerran kuukaudessa selvittämään....
mutta hei, miten realistista tuo kuvailemasi JOS oikeasti on, vai onko sulla vain tapana esittää asiat noin erikoisesti..??

Tosiasiassa HYVIN HARVA tuollaista tulee kysymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Oiskohan tuo kaikkien tietosuoja- yms. lakien mukaista? Näitä kun säätelee niin moni laki. Mäkään en täysin tarkkaan tarvittavaa lainsäädäntöä tunne, niin en osaa kommentoida tämän enempää - tyydyn vain ihmettelemään :)
Mikä kohta laissa sen kieltäisi? Kysehän ei olisi potilastietojen välittämisestä sähköpostitse vaan ainoastaan lista päivämääristä ja käyttäjistä. Toinen vaihtoehto tietysti on, että tarjotaan omien tietojen tarkistus webbipalveluna, joka tukeutuu hyväksyttyyn varmenteeseen kuten sirukorttiin tai pankkitunnuksiin. Samaan tapaan kuin voi nykyisin kysellä omia tietojaan netin kautta Kelasta.

En kyllä viitsisi vaivata mieltäni kyselemällä onko joku lukenut tietojani. Jos jotain kiinnostaa niin siitä vain. Kyllä niistä erittäin henkilökohtaisia asioita löytyy mutta kai lukija niistä sitten jotain iloa saa..

Terveydenhuolto on velvollinen antamaan potilaalle ymmärrettävässä muodossa kaikki potilasta koskevat asiakirjat.
Voit kysyä sairauskertomuksesi ja mitä haluat vaikka terveyskeskuksesta, sairaalasta tai neuvolasta. Samoin hammaslääkäri on velvollinen antamaan tietosi sinulle.

Samoin myös terveydenhuollon on selitettävä sellaiset asiat joita maallikko ei voi ymmärtää. Itse hain allergiatestitulokset kerran, ja sain vain listan lukemia. Piti ihan pyytää terkkaria tulkkaamaan että millekäs näistä nyt sitten on allerginen.

Mä olen kans sitä mieltä et jos kiinnostaa lukea mun juttuja niin vassoguu vaan. Eri asia on jos asuis pienellä paikkakunnalla ja ois epäilys siitä et joku "kyylä" lukis salaisia tietoja levittääkseen niitä sit hyvän paikan tullen eteenpäin... tai jos olisin julkkis ja joku sen takia haluais "levittää" arkoja tietoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mikä kohta laissa sen kieltäisi? Kysehän ei olisi potilastietojen välittämisestä sähköpostitse vaan ainoastaan lista päivämääristä ja käyttäjistä. Toinen vaihtoehto tietysti on, että tarjotaan omien tietojen tarkistus webbipalveluna, joka tukeutuu hyväksyttyyn varmenteeseen kuten sirukorttiin tai pankkitunnuksiin. Samaan tapaan kuin voi nykyisin kysellä omia tietojaan netin kautta Kelasta.

Juu, tuo varmenteella henkilöllisyyden tarkistaminen kuulostaa paremmalta :) Itse katselen tätä tilannetta oman ammattini näkökulmasta, jos vaan satut muistamaan missä olen töissä. Enkä siis osaa sanoa mitään lain tarkkaa kohtaa, kun en tunne lakeja tarpeeksi tarkkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mä olen kans sitä mieltä et jos kiinnostaa lukea mun juttuja niin vassoguu vaan. Eri asia on jos asuis pienellä paikkakunnalla ja ois epäilys siitä et joku "kyylä" lukis salaisia tietoja levittääkseen niitä sit hyvän paikan tullen eteenpäin... tai jos olisin julkkis ja joku sen takia haluais "levittää" arkoja tietoja.
Oletko samaa mieltä myös lastesi potilastiedoista? Jos vaikkapa lastasi kiusataan koulussa ja tämän kiusaajan äiti on töissä paikassa, missä lastasi on hoidettu, niin eikä sinua yhtään haittaisi, vaikka tämän kiusaajan äiti kävisi lukemassa lapsesi sairaskertomusta?

Alkuperäinen kirjoittaja itse hoitaja ja aikonut myös kysyä kuka lukenut tietojani:

Totta, JOS jokainen pyytäisi kerran kuukaudessa selvittämään....
mutta hei, miten realistista tuo kuvailemasi JOS oikeasti on, vai onko sulla vain tapana esittää asiat noin erikoisesti..??

Tosiasiassa HYVIN HARVA tuollaista tulee kysymään.

Joo, mutta jos asiaa mainostetaan tuolla lailla, että oikein kehotetaan kysymään, niin vainoharhaisimmat alkaa toimia just noin. Ja mitä pienempi kylä, sen enemmän niitä tarkistettaisiin. Ja sitten on vielä se, että joskus sitä joutuu ihan oikeasti käsittelemään jonkun tuttunsa tietoja työn takia. Vaikka sieltä selviäisikin, mitä olen tehnyt, niin äkkiäkös siitä joku vetää johtopäätöksen, että "se on ihan tahallaan tunkenut itsensä tuohon tilanteeseen, että pääsisi tutkailemaan mun tietojani". Yritä siinä sitten selittää, että työtäni mä vain tein...

Tuon mun "kerran kuukaudessa" oli ihan vaan heitto, siis esimerkki jostain ajanjaksosta. Olisin voinut kirjoittaa myös neljä kertaa vuodessa tai puolen vuoden välein. Mä en katsonut sitä mitenkään erikoiseksi tavaksi esittää... Mutta ehkei kannata ruveta kiinnittämään huomiota nippeliasioihin ;) .

Sähköpostia ei varmaan tulla koskaan käyttämään tuollaiseen, koska mitään potilaaseen liittyvää ei saisi lähettää sähköpostitse, ei oikeastaan edes sairaalan sisällä. Liian suuri tietoturvariski. Sitä paitsi mä joudun katsomaan todella paljon ihmisten tiettyjä potilastietoja, olispa tosi kivaa, että mun nimi näkyis siellä sitten vähän väliä.

Oletko samaa mieltä myös lastesi potilastiedoista? Jos vaikkapa lastasi kiusataan koulussa ja tämän kiusaajan äiti on töissä paikassa, missä lastasi on hoidettu, niin eikä sinua yhtään haittaisi, vaikka tämän kiusaajan äiti kävisi lukemassa lapsesi sairaskertomusta?

Mitä se sieltä löytäisi..... joo- keuhkoputken tulehdus viime vuonna, joku infektio silloin tällöin ja niihin annetut antibioottikuurit? Jännää... Jos niistä tiedoista jotain lukemisen arvoista löytyy niin...

Vai mitä meinasit? Sairaskertomusta kiusauksesta -pahoinpitelystä? Psykologin lausunto? Jos niin tyhmä olisi ko. äiti että menisi ne lukemaan niin tottakai voisin kysyä että ketkä ovat käyneet lukemassa lapsen potilastietoja jos siis epäilys olisi... Ja jos hän siihen olisis syyllistynyt niin sitten laittaisin asia vireelle ja hankkisin ko. hoitsulle vähän "vapaa aikaa" työtehtävistään. Nuo psyk ja muut lausunnot on muuten yleensä toisella tietokone ohjelmalla ei sillä "normalilla" mitä kaikki pääsevät lukemaan....

Mitä se sieltä löytäisi..... joo- keuhkoputken tulehdus viime vuonna, joku infektio silloin tällöin ja niihin annetut antibioottikuurit? Jännää... Jos niistä tiedoista jotain lukemisen arvoista löytyy niin...

Vai mitä meinasit? Sairaskertomusta kiusauksesta -pahoinpitelystä? Psykologin lausunto? Jos niin tyhmä olisi ko. äiti että menisi ne lukemaan niin tottakai voisin kysyä että ketkä ovat käyneet lukemassa lapsen potilastietoja jos siis epäilys olisi... Ja jos hän siihen olisis syyllistynyt niin sitten laittaisin asia vireelle ja hankkisin ko. hoitsulle vähän "vapaa aikaa" työtehtävistään. Nuo psyk ja muut lausunnot on muuten yleensä toisella tietokone ohjelmalla ei sillä "normalilla" mitä kaikki pääsevät lukemaan....
Tarkoitan sitä, että haittaako sinua ylipäätään se, että esim just tällaisen kiusaajan äiti käy lukemassa lapsesi tietoja? En tarkoita mitään yksittäistä tietoa vaan yleensä. Vaikka siellä ei mitään nuhakuumetta kummempaa olisikaan. Ihminen, joka mahdollisesti suhtautuu vihamielisesti niin sinuun kuin lapseesikin, lukee sinusta/lapsestasi tietoja, jotka eivät millään tavalla kuulu hänelle.

Ainakin meidän shp:ssä ei kaikki yksiköt pääse lukemaan toisten yksiköiden tietoja. Ehkä joku ensiapu pääsee muidenkin kantoihin, mutta esim. sisätautipuoli ei tietääkseni näe esimerkiksi psykiatrisen puolen tietoja. Sitä varten pitää sitten tilata koko sairaskertomus paperilla arkistosta, ja niitäkään ei tietääkseni saa sieltä ihan kaikki tilata.

Tarkoitan sitä, että haittaako sinua ylipäätään se, että esim just tällaisen kiusaajan äiti käy lukemassa lapsesi tietoja? En tarkoita mitään yksittäistä tietoa vaan yleensä. Vaikka siellä ei mitään nuhakuumetta kummempaa olisikaan. Ihminen, joka mahdollisesti suhtautuu vihamielisesti niin sinuun kuin lapseesikin, lukee sinusta/lapsestasi tietoja, jotka eivät millään tavalla kuulu hänelle.

Mun on hirveän vaikea ajatella että kiusatun äiti - tietäen että asiasta jää kiinni ja seuraamuksia on tulossa vaarantais työpaikkansa siitä hyvästä että saa tietoonsa meidän perheen sairauskertomukset.

Ainakin meidän shp:ssä ei kaikki yksiköt pääse lukemaan toisten yksiköiden tietoja. Ehkä joku ensiapu pääsee muidenkin kantoihin, mutta esim. sisätautipuoli ei tietääkseni näe esimerkiksi psykiatrisen puolen tietoja. Sitä varten pitää sitten tilata koko sairaskertomus paperilla arkistosta, ja niitäkään ei tietääkseni saa sieltä ihan kaikki tilata.
Psykiatria, samoin kuin työterveyshuolto, käsitellään yleensä tietojärjestelmissä muista tiedoista erillisinä. Joissain sairaaloissa/yksiköissä potilastietojen käsittely perustuu hoitosuhteeseen. Käytännössä tarkoittaa sitä, että esim osastolla 52 työskentelevä hoitaja ei pääse katsomaan muiden kuin osastolla 52 sisällä olevien tai 2-4 viikkoa aikaisemmin osastolta uloskirjattujen potilaiden tietoja. Tai ainakin potilaalla on oltava hoidonvaraus osastolle 52. Mutta nämä on hyvin järjestelmäkohtaisia, miten tuota tietosuojaa toteutetaan.

olen itse sitä mieltä, että vaikka monella mahdollisuus on niitä potilastietoja lukea, niin kuinka montaa henkilökunnasta oikeasti jaksaa kiinnostaa muiden kuin omien potilaiden asiakirjojen lukeminen työpäivän aikana tai sen päätteeksi? Loppupeleissä ne on aika puisevaa tekstiä ja niitä ei tahdo jaksaa lukea edes sillon ku pitäisi. Mutta kai meitä on tässäkin asiassa moneksi.

Yhteistyössä