mistä voisi johtua? :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei jaksa.väsyttää.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei jaksa.väsyttää.

Vieras
Siis aivan järkyttävä väsymys. Käyn nukkumaan 22-00:30, nukun vähintään 12h(joskus 14h) ja olen silti niin väsynyt, että sängystä noustaan itku silmässä. Koko päivänä en jaksaisi mitään tehdä, tahtoisin vain nukkua. Ulkoilen kyllä, syön hyvin jne. Voiko tälläinen johtua raudanpuutteesta tms? Huoh.. päiväunia kun/jos otan, heräämisen jälkeen oloni on huono, heikko ja entistä väsyneempi..eikä mene ohi ennen kuin pääsen taas illalla nukkumaan. Anteeksi epäselvä selitys, toivottavasti joku ymmärsi :D

No jätä aluksi vaikka toi nukkuminen vähemmälle :o Sitä enempi väsyttää,mitä enempi nukkuu.
Koitas alkaa nukkua se 8h/yö ja vaikka kuinka tuntuu haastavalta nousta,ni huomaat että piristää.
Voithan käydä mitattaa sen hemoglobiinin.

Ruokavaliotakin kannattaa tarkastella. Turhat sokerit, rasvat ja valkoiset jauhot pois, ulkoilua, vettä, kasviksia, marjoja, hedelmiä.... Ja joo, nukut nyt ehkä vähän liikaa.

Mä kanssa ehdottasin vähän vähempiä unia..aikuinenhan tarvii unta keskimäärin 7-8h. Mä ainakin meinaan tiedän itestäni, et jos nukun paljon, niin oon vaan enemmän väsynyt...Mä nukun n. 22-6.30 ja oon aika pirtee koko päivän. Mutta käväise myös lääkärissä, voihan se olla jotain muutakin ja syö vitamiinia, monivitamiinia ja ainakin c-vitamiia.

Alkuperäinen kirjoittaja fdfds:
Mä kanssa ehdottasin vähän vähempiä unia..aikuinenhan tarvii unta keskimäärin 7-8h. Mä ainakin meinaan tiedän itestäni, et jos nukun paljon, niin oon vaan enemmän väsynyt...Mä nukun n. 22-6.30 ja oon aika pirtee koko päivän. Mutta käväise myös lääkärissä, voihan se olla jotain muutakin ja syö vitamiinia, monivitamiinia ja ainakin c-vitamiia.

Tuo menee kyllä vähän yleistämiseksi, itse en missään nimessä pärjää noin vähillä yöunilla. Tarvin vähintään 10h unta ja tämä on meillä ihan "sukuvika".. Jotkut ihmiset vaan tarvii enemmän unta kuin toiset.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
osaako kukaan sanoa, jos sairastaa kilpirauhasen liikatoimintaa, onko siinä oireena väsymystä?

Oireet

Potilas on usein yli 40-vuotias nainen. Oireet ovat yksilöllisiä ja kehittyvät yleensä hitaasti, jopa vuosien kuluessa. Hormonituotannon vajauksen aste vaikuttaa oireiden vaikeuteen:

.heikkous, uupumus, uneliaisuus
.palelu
.kalpeus
.vähentynyt hikoilu
.kuiva, hilseilevä, kylmä tai karkea iho
.ummetus
.painon nousu
.ruokahaluttomuus
.masennus, hermostuneisuus
.nivel- tai lihaskivut
.kasvojen, käsien ja jalkojen turvotus
.ohuet, hauraat sormenkynnet
.ohuet, hauraat tai kuivat hiukset, hiustenlähtö
.hidas puhe
.muistihäiriöt
.haju- ja makuaistin huononeminen
.käheys
.kuukautishäiriöt, lapsettomuus
.pienikasvuisuus
.hampaiden kehityshäiriö

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
osaako kukaan sanoa, jos sairastaa kilpirauhasen liikatoimintaa, onko siinä oireena väsymystä?

Oireet

Potilas on usein yli 40-vuotias nainen. Oireet ovat yksilöllisiä ja kehittyvät yleensä hitaasti, jopa vuosien kuluessa. Hormonituotannon vajauksen aste vaikuttaa oireiden vaikeuteen:

.palelu
.kalpeus
.vähentynyt hikoilu
.ummetus
.painon nousu
.ruokahaluttomuus
.nivel- tai lihaskivut
.hidas puhe
.muistihäiriöt
.käheys
.pienikasvuisuus
.hampaiden kehityshäiriö

Nuo on vajaatoiminnan oireita!!!

Liikatoiminnan oireet:
Kilpirauhasen liikatoiminta voi jäljitellä muita sairauksia, joten se saattaa joskus olla hankala tunnistaa. Potilaalla voi olla useita oireita samaan aikaan:

* laihtuminen, lisääntynyt ruokahalu
* sydänoireet (nopeutunut ja/tai epäsäännöllinen syke, tykyttely)
* lisääntynyt hikoilu, lämmönsietokyvyn huononeminen
* lämmin, kostea iho
* suurentunut kilpirauhanen
* uupumus, lihasheikkous
* käsien tärinä
* hermostuneisuus, ahdistuneisuus, univaikeudet
* lisääntynyt suolen toiminta, ripuli
* kuukautiskierron muutokset
* silmäoireet (esim. silmien pullistuminen ulospäin, kuivuus, punoitus, näköhäiriöt)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:

Oireet

.palelu
.kalpeus
.vähentynyt hikoilu
.ummetus
.painon nousu
.ruokahaluttomuus
.nivel- tai lihaskivut
.hidas puhe
.muistihäiriöt
.käheys
.pienikasvuisuus
.hampaiden kehityshäiriö

Nuo on vajaatoiminnan oireita!!!

Liikatoiminnan oireet:
Kilpirauhasen liikatoiminta voi jäljitellä muita sairauksia, joten se saattaa joskus olla hankala tunnistaa. Potilaalla voi olla useita oireita samaan aikaan:

* laihtuminen, lisääntynyt ruokahalu
* sydänoireet (nopeutunut ja/tai epäsäännöllinen syke, tykyttely)
* lisääntynyt hikoilu, lämmönsietokyvyn huononeminen
* lämmin, kostea iho
* suurentunut kilpirauhanen
* uupumus, lihasheikkous
* käsien tärinä
* hermostuneisuus, ahdistuneisuus, univaikeudet
* lisääntynyt suolen toiminta, ripuli
* kuukautiskierron muutokset
* silmäoireet (esim. silmien pullistuminen ulospäin, kuivuus, punoitus, näköhäiriöt)

Juu niin on vajaatoiminnan oireita, unohdin sen tuohon laittaa. Mutta tuossa väsymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja fdfds:

Tuo menee kyllä vähän yleistämiseksi, itse en missään nimessä pärjää noin vähillä yöunilla. Tarvin vähintään 10h unta ja tämä on meillä ihan "sukuvika".. Jotkut ihmiset vaan tarvii enemmän unta kuin toiset.

Peesi tälle. Itse tarvitsen unta noin 9-10 tuntia, vuodenajasta riippuen.

Mutta eipä tuo ap:n tilanne silti normaalilta kuulosta, tuo on jo liikaa. Menisin lääkäriin.

minulla on myös "kuumia" aaltoja, vai miksi niitä sanotaankaan. Ensin on ihan normaali olo, sitten tuskasen kuuma, joka menee hetken päästä ohi, sitten voi olla kylmä, jonkun aikaa menee noin, ja olo on taas normaali. Vaihdevuodet tuskin parikymppisellä tulee :D vaikka kuukautiskierto onkin sekaisin hieman. :D

Yhteistyössä