mistähän mahtaa olla kysymys..mustasukkaisuudestako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vaa

Vieras
Meillä on poika 2v 8kk ja tyttö 1v2kk.Ongelmana on poika.Siitä lähtien,kun tyttö rupesi oleskelemaan lattialla,poika rupesi olemaan mustasukkainen.Se kävi aina välillä läpsäsemässä vauvaa päähän.Sitten kun tyttö rupesi kiinnostumaan leluista,niin poika kävi ottamassa ne pois siltä,siis siitä huolimatta ,että ne lelut olivat tytön omia,hänelle ostettuja helistimiä tms.jotka eivät poikaa muulloin kiinnostaneet.Nykyään kun tyttö konttailee,poika ajelee"mopollaan"tytön sormien yli,tai jos tyttö on menossa kontaten toiseen huoneeseen poika läimäyttää oven kiinni sillä seurauksella,että tytön sormet jää oven väliin.Mikään ei tehoa poikaan,ei toruminen,ei puhuminen,ei tukistaminen,eikä toiseen huoneeseen vieminen.Kyllä poika välillä on tyttöä kohtaan kiltti..antaa leluja,pelleilee ja naurattaa tyttöä.Poika saa olla joka ilta 2h meidän "ainokainen"kun tyttö menee nukkumaan aiemmin kun poika.Silloin minä katson pojan kanssa videoita,kirjoja tms.Isä pelleilee ja kylvettää pojan,antaa iltapalaa ja laittaa hänet nukkumaan.Päivällä vien poikaa aina ulos/käydään kaupassa,isä jää tytön kanssa sisälle.Ja saa hän enemmän huomiota kuin tyttö silloinkin kun ollaan kaikki yhdessä.Apuja täältä etsin/onko kellään vastaavaa tilannetta??

Meillä lapset ovat nuorempia, mutta samalaista tavaroiden viemistä on meilläkin. Olen sen ajatellut olevan tuota mustasukkaisuutta.
Nyt kun pienempi on sen ikäinen että leikkii leluilla niin vanhemman pitäisi aina saada millä vauva leikkii.
Olen ajatellut ettei tähän muu auta kuin aika. Tietysti siis ollaan sanottu ettei vauvan leluja oteta, eikä niitä anneta hänen ottaa.
Ehkä sitten kun tulee enemmän yhteisiä leikkejä niin mustasukkaisuus jää.

Tuttu juttu! Meillä poika 3 v ja tyttö 1v 4 kk. Tytön syntymän jälkeen meillä oli just tommosta ja vielä pahempaakin.. Siis todella mustasukkainen poika!!!

Mua kaduttaa täs ekassa vuodessa eniten se että olin niin tiukka poikaa kohtaan ts. vein arestihuoneeseen miettimään kun teki tytölle kipeää. Siinä tapauksessa olisi pitänyt vain ottaa syliin ja selvittää tarkemmin että "vauva" saa kipeää jos puret, lyöt, tönit yms. Koska positiivista huomiotahan lapsi hakee eikä tahallaan vielä halua olla ilkeä.

Sen jälkeen kun otin toisen tavan käyttöön ts. selitin rauhallisesti että ei saa tehdä kipeää ym. ja jätin jäähyt pois, meillä ainakin poika rauhoittui selvästi! Luonnollisesti myös aika auttoi tilannetta.

Nyt lapset ovat tosi, tosi rakkaita toisilleen. Halailevat, pussailevat yms. Poika huolehtii että sisko saa samat herkut kuin hänkin ym. Tosi kovasti kaipaavat toisiaan jos ovat erossa jonkun aikaa esim. poika isukin kans traktorihommis tms.

En osannut ajatellakkaan että tällainen aika vielä tulisi sen KAOOTTISEN ekan vuoden jälkeen. Kun olisi vain osannut toimia oikein silloin kun "vauva" oli pieni..

Yhteistyössä