Mitä 11kk lapsen "pitää" osata???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 9 kk poika osaa jo taputtaa ja vilkuttaa. Ei nyt varsinaisesti olla opetettu sitä mitenkään, itse se vaan oppi taputtamaan. Vilkuttamaan ainakin oppii helposti, kun esim. isä lähtee töihin ja menee vauvan kans vilkuttamaan. Tai ennen nukkumaan menoa meillä vauva aina vilkuttaa ja toivotetaan isille hyvät yöt.

matkimalla oppii.
Mutta lapset oppii omaan tahtiin. Mun lapsi oppi käveleen 8kk ikäsenä ja itse meni yli vuoteen.
Mun lapsi oppi tosiaan aikasin käveleen kun ystäväni lapsi täysin samanikäinen oppi myöhemmin. Tämä lapsi osaa muutamia sanoja todella hyvin kun taas minun lapsi hieman hiekommin.

tuossa iässä oppi juoksemaan kunnolla (11kk)
ei oikeen muuta ihmeellisiä taitoja osannut kun se liikkuminen oli kaikkein suurin juttu.

Mutta leikkimällä ja sitten lapsi matkii niin näin hän oppii pikkuhiljaa. Vilkutus muuten oli meille vaikea oppia jostain syystä?

Meillä poika reilun 10kk, mutta siis lokakuussa syntynyt eli tässä kuussa tulee 11 kuukautta. Nyt osaa taputtaa, ja sen oppi ihan itse. En oikein edes ehtinyt tajuta, että miten, se vaan yhtäkkiä onnistui. Vilkuttaa ei osaa vielä, vaikka me vanhemmat vilkutellaankin ahkerasti.

Hm, mitähän muuta... Hiukan kävelee, ehkä jonkun 5-7 askelta. Ei puhu sanoja vielä, jotain tavuja vaan.
Just viime viikonloppuna vanhempi tätönen huomautti, että "nyt se ei ikinä opi puhumaan kun se jo noin hyvin kävelee". Aha...

no meillä just osataan taputtaa ja vilkuttaa. matkimalla oppi. jotain sanoja tulee muttei osaa liikkua vielä yhtään. tai siis ei konttaa eikä ryömi. istua nököttää vaan ja vähän saa itteänsä hilattua taaksepäin.

Yhteistyössä