mitä 3v neuvolassa pitäisi osata yleisesti??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkaakopänttäys? :D
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kysyin tätä just omalta th:lta, perusvärit ainakin oli, sekä jostain syystä osaako pukea nukkea... harmi, vasta oli paperit kädessä missä oli nämä ikäkausittain seurattavat asiat taulukkona, varmaan kyllä netistä kaivamallakin löytyis.

Myös piirtäminen kuului tuohon, kuinka pitää kynää kädessään, piirtää kuvioita; viiva, ympyrä, enempää ei jäänyt mieleen.

Viimeksi muokattu:
Värejä testasi, kuullunymmärtämistä, piirtämistä kehoitusten mukaan, pallonheittoa, narukävelyä, hyppimistä, varpaillakävelyä yms...aika pitkä koko se testisysteemi. Piti avata ja sulkea pullo..mitähän vielä. Sitten näkö+kuulo.Palikoilla lukumäärien hahmotusta...Ja mittaustilanteessa katsoi miten lapsi pukee ja riisuu. Ja kokoajan kattteli mitä poika teki kun juteltiin sitte testien jälkeen. Mut en mää kysyny että mitä sen pitäs osata. kattelin siinä sivussa ja arvelin sen perusteella mitä odotetaan.
Nyt mennään 4v neuvolaan ja saa nähä mitä sielä tuleman pitää.

Viimeksi muokattu:
Hui, kuulostaapa vaikeilta! Tai siis lähinnä se, että niitä pitää ihan näyttää siellä... Meidän poika ei 2-vuotisneuvolassa suostunut liikahtamaankaan äidin sylistä mihinkään, ei puhunut siellä sanaakaan, ei suostunut edes kävelemään. En usko että paljoa sen paremmin rohkaistuu mitään tekemään 3-vuotisneuvolassakaan, joka vuorossa keväällä. Kun ei oikein minullekaan mitään taitojaan näytä, jos pyydetään, ei se kukkokaan käskystä laula...

Mitähän meinaavat jos lapsi ei uskalla itse tehdä mitään noista siellä, vaikka osaisikin? Uskovatko äidin sanaa...? Vai onko se jo jotenkin hälyttävää jos ei suostu tekemään?

Eikä meillä toisekseen vielä kovin moni noista jutuista edes onnistu(esim. hyppääminen, varpaillakävely tai nuken pukeminen...)

Meillä oli kans noita samanlaisia tehtäviä,tosin ei noin paljoa, vaikka olin kuullu osalla tälläperällä olleenkin. Enivei. Meillä poika ei suostunut puhumaan mitään. Näytti kuitenkin kuvasta,kumpi on suurempi ja pienempi. Näkötestissä kuiskas mulle vastauksen. Ei suostunut seisomaan varpailla tai yhdellä jalalla, saatika potkaisemaan palloa. Nyökkäs vaan, et osaa hän. Terkkari sit kehoitti näyttämään niin poika vaan puisti päätänsä. Ei oo helppoa terkkarillakaan kun asiakkat on tuollaisia.

Ai niin, puhuhan poikakin. Lähtiessä kääntyi ovelta ja toivotti "hyvää joulua" :laugh:

Mennään sitten 4v katsomaan, josko menis käynti sujuvammin.

Hui, kuulostaapa vaikeilta! Tai siis lähinnä se, että niitä pitää ihan näyttää siellä... Meidän poika ei 2-vuotisneuvolassa suostunut liikahtamaankaan äidin sylistä mihinkään, ei puhunut siellä sanaakaan, ei suostunut edes kävelemään. En usko että paljoa sen paremmin rohkaistuu mitään tekemään 3-vuotisneuvolassakaan, joka vuorossa keväällä. Kun ei oikein minullekaan mitään taitojaan näytä, jos pyydetään, ei se kukkokaan käskystä laula...

Mitähän meinaavat jos lapsi ei uskalla itse tehdä mitään noista siellä, vaikka osaisikin? Uskovatko äidin sanaa...? Vai onko se jo jotenkin hälyttävää jos ei suostu tekemään?

Eikä meillä toisekseen vielä kovin moni noista jutuista edes onnistu(esim. hyppääminen, varpaillakävely tai nuken pukeminen...)

mä taas yllätyin sitä miten lapsi osasi sellastakin mitä en edes tienny sen osaavan.
Ja siis noi testit on kartoitusta lapsen tasosta ikään nähden. Ei oo tarkotus että pitää osaa kaikki ja hyvin. Saattaa tulla uusinta käynti jos lapsi ei yhtään lähde mukaan hommaan.Kuulostaa vaikeammalta kun loppujen lopuksi on.

Meillä oli kans noita samanlaisia tehtäviä,tosin ei noin paljoa, vaikka olin kuullu osalla tälläperällä olleenkin. Enivei. Meillä poika ei suostunut puhumaan mitään. Näytti kuitenkin kuvasta,kumpi on suurempi ja pienempi. Näkötestissä kuiskas mulle vastauksen. Ei suostunut seisomaan varpailla tai yhdellä jalalla, saatika potkaisemaan palloa. Nyökkäs vaan, et osaa hän. Terkkari sit kehoitti näyttämään niin poika vaan puisti päätänsä. Ei oo helppoa terkkarillakaan kun asiakkat on tuollaisia.

Ai niin, puhuhan poikakin. Lähtiessä kääntyi ovelta ja toivotti "hyvää joulua" :laugh:

Mennään sitten 4v katsomaan, josko menis käynti sujuvammin.

jep, asiakkaat joko parkuvat ja pissivät silmille tai keksivät ties mitä temppua. Joutuu terkat kyl kaikenlaiseen taipumaan saadakseen hommat hoidettua :D
Mun muksu vielä 3v ujosti kamalasti mut se terkka antoi aikaa uutena ihmisenä ja sai kun saikin pojan mukaan tehtäviin. Ties mistä narusta vetää.

jep, asiakkaat joko parkuvat ja pissivät silmille tai keksivät ties mitä temppua. Joutuu terkat kyl kaikenlaiseen taipumaan saadakseen hommat hoidettua :D
Mun muksu vielä 3v ujosti kamalasti mut se terkka antoi aikaa uutena ihmisenä ja sai kun saikin pojan mukaan tehtäviin. Ties mistä narusta vetää.

Mie luulen, että meilläkin olis voinu mennä paremmin, jos olis punnittu ja mitattu ensin. Olis kerenny tulla täti tutummaksi, kun samalla olis turistu mukavia. Nyt vaan kyseli eka multa kuulumiset ja heti piti alkaa pojan tekeen niitä juttuja. Sit mittasi ja puntaroi lopuksi.

Näitä mietin myös, kohta tytöllä 3v-neuvola. Pojan samaisesta neuvolakäynnistä muistan sen, kun terkka pyysi poikaa hyppimään yhdellä jalalla, niin poika totesi että en voi, minulla ei ole jarrusukkia. Varmaan aika nipon maineen sain... :)

Meillä oli, et piti osata selittää semmoista korteista, mitä niissä tapahtuu. Esim. poika istuu potalla.. yms. juttuja. Sit piti semmosia keltasia ja punasia lappuja osata laittaa niin että punaset ja keltaset on omissa pinkoissaan. Sit just toi et piti kävellä narua pitkin ja varpasillaan. Kuulo ja näkötesti ja torni piti rakentaa puupalikoista ja piirtää kynällä "oma kuva" ja sit ympyrä ja viiva toisen viivan yli.. tämmösiä juttuja :) 3v arka tyttö uskalsi tehdä kaikki ihmeen hyvin ku sai situa äitin vieressä :)

Meillä oli juuri 3-vuotisneuvola, eikä siinä ainakaan kauhesti ollut juttuja. Eri värisiä ja kokoisia nalleja oli pöydällä, niistä piti näyttää suunnilleen mikä on pienin ja mikä suurin. Nallejen värejäkin kyseltiin, mutta meidän poika sekoittaa vielä punaisen ja sinisenkin... Palloa piti potkaista ja heittää ja sitten seistä varpailla (mikä ei onnistunut). Niin ja ympyrä piti piirtää mallista. Ja sitten normaaliti mittaukset ja keskusteltiin th:n kanssa kun poika leikki leluilla. :)

Yhteistyössä