Mitä 3v neuvolassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joitakin helppoja piirrostehtäviä taisi olla (esim. viiva ja ympyrä), kuvasta piti nimetä eläimiä ja muita juttuja... En mä muuta nyt muista... Näköä ja kuuloa taidettiin testata myös..

Värejä ei osaa, ympyrän piirtää, viivasta en tiedä.. ympyräki on sellaista et piirtää pyydettäessä ympyrää kynällä. Ihmistä ei piirrä, värejä ei osaa eikä numeroita. Eläimet osaa nimetä

[QUOTE="Kaisa";22955673]Värejä ei osaa, ympyrän piirtää, viivasta en tiedä.. ympyräki on sellaista et piirtää pyydettäessä ympyrää kynällä. Ihmistä ei piirrä, värejä ei osaa eikä numeroita. Eläimet osaa nimetä[/QUOTE]

minusta ihan normaalia on taidot. lähes samoin meidän 3 veellä, tosin laskee 20 asti.

Minä en esikoisen ajoilta muista ja samaa olen miettinyt kun pienempää olen parin viikon päästä neuvolaan viemässä.
Tyttö pirtää ihmisen kyllä. Ja joitain kirjaimiakin kuten oman etunimensä ensimmäisen kirjaimen. Myös tunnistaa kaikki aakkoset ja osaa laskea kymmeneen. Osaa käyttää saksia ja puhuu selvästi.
Joten oletan että kaikki taidot mitä tarvitaan hänellä on kyllä hanskassa.
Esikoinen ei läheskään näin paljon osannut kolme vuotiaana ja hyvin pärjäsi neuvolassa kuitenkin :)

Meillä ei ollut kummempaa. Selailtiin kirjoja, poika selitti ja täti kyseli. Ympyrä ja/tai kai piti paperille piirtää. Värejä ja numeroita kysellään - tosin meillä nuori neuvolatäti unohti nekin. :/

Asiasta seinään: mä en tajua miksi ihmiset alkavat harjotuttaa lapsiaan neuvolan ikätarkastuksia varten? Miten poikkeamat saadaan kiinni, jos kaikki painottavat lapsen kehityksessä niitä asioita, jotka neuvolan mielestä on tärkeitä. Pelkääkö vanhemmat, että lastansa pidetään tyhmänä, vai vanhemmat pelkäväät että heitä pidetään laiskoina, jos lapsi ei osaa "tarvittavia" taitoja?

Ei siihen mitään tarvi harjoitella. Ihan normaalisti jos olette eläneet ja olleet niin kyllä lapsi on oppinut ne mitä pitäisi osata. Ei siellä kuitenkaan mitään ihmeellistä tarvi osata, eikä se ole mikään suorituskilpailu. :D Ei stressiä.

Ne mitä katsotaan on mm. päävärit, käsittääkö kokoja (isompi/pienempi) ja paikkoja (edessä/takana/päällä/alla). Osaako asioita kuvista. Meillä oli viivaa pitkin kävelyä, hyppimistä ja terkka jutteli asioista pojan kanssa. Katsoi osaako jo riisua ja pukea miten hyvin, ja miten piirtää. Ja tietty näkö + kuulo testattiin.

[QUOTE="kipinä";22955701]Meillä ei ollut kummempaa. Selailtiin kirjoja, poika selitti ja täti kyseli. Ympyrä ja/tai kai piti paperille piirtää. Värejä ja numeroita kysellään - tosin meillä nuori neuvolatäti unohti nekin. :/

Asiasta seinään: mä en tajua miksi ihmiset alkavat harjotuttaa lapsiaan neuvolan ikätarkastuksia varten? Miten poikkeamat saadaan kiinni, jos kaikki painottavat lapsen kehityksessä niitä asioita, jotka neuvolan mielestä on tärkeitä. Pelkääkö vanhemmat, että lastansa pidetään tyhmänä, vai vanhemmat pelkäväät että heitä pidetään laiskoina, jos lapsi ei osaa "tarvittavia" taitoja?[/QUOTE]

mä halusin vaan tietää silkasta uteliaisuudesta

Meillä piti piirtää viiva vaakaan ja pystyyn. Sitten väreistä punainen, keltainen piti tunnistaa. Palikoita koota pinoon. Seisoa yhdellä jalalla ja hypätä kahdella jalalla. Eläimiä piti tunnistaa maatilan kuvasta.

Meillä poika oli niin ujo, ettei ekalla kerralla tullut mitään. Toisella kerralla sitten suostui tekee jo näitä asioita mutta silloinkin tais toi hyppy jäädä väliin, mutta "läpäistiin" neuvola. Oli kuulemma kehittynyt normaaliin tahtiin.

Mielenkiinnosta mäki kyselen.. ihan normi koti arkea me on tässä vietetty. Silleen vain hirvittää ku tällä 3v:llä on 2 pienempää pikkusisarusta eikä itellä jää juurikaan aikaa esim. askarella. Kirjoja luetaan ja pelataan yhdessä.
Sen mukaan on menty et miten laps on ollu kiinnostunu asioista. Esim. kuivaksi opettelu on siirtyny et vasta nyt opettelemme koska lapsella itellä ei ole ollu aikaisemmin halua eikä motivaatiota.
Tyttö on liikunallisesti melko lahjakas, puhuu selkeästi useamman sanan lauseita, R ja S tulee.
Väreistä osaa punaisen ja mustan. Saksilla leikkaaminen on hakusassa.

Siksiki kyselen ku onhan se toisaalta ihan luonnollistakin että kotihoidossa oleva lapsi (joka ei käy kerhossa tms) on joissain suhteissa jäljessä ku veraa lapseen joka on päivähoidossa. Sieltä tulee muilta esimerkkiä mitä esim. meidän lapsi jää vaille

Meillä oli tälläistä:
- pöydälle laitettiin esineita, esim punainen pyöreä palikka, sininen neliö palikka, kynä, paperi yms. Sitten sanoittiin missä on "punainen pallo" ja piti näyttää, sitten vaikka "laita punainen palikka sinisen päälle" yms. Ihan perus testiä siitä tunnistaako kuviot, esineet, värit yms.
- Tasajalka hyppy myös terkkarin esimerkkiä seuraten.
- Pallolla kopittelua terkkarin kanssa.
- Näkö, pituus, paino..
- Jotain juttelua ja kyselyä lapsen kanssa terkkari myös selvästi harrasti, mutta sen testimaisuus jäi hämärään kun en kysynyt.

Meillä oli pojan 3v neuvolassa piirtämistä: ympyrä ja kaks viivaa, sitten piti rakentaa palikoista torni, muutama väri kysyttiin. Sit oli kuvasarjoja: esim. tukka, sukka, kukka, näytä missä on kukka. Puu, luu, kuu, näytä missä on luu jne. Palloa piti heittää, ja ottaa kiinni. Terkka kattoi myös miten poika riisui ja puki.

Tosta harjoittelusta sanon vielä, et musta on turhaa, ja ehkä mahdotontakin (?) ainakaan kaikkea opettaa.. Esim itse olen kova askartelemaan, piirtämään, ym. ja ollaan pojan kanssa piirrelty aina, mutta silti poika ei osaa vielä piirtää, ei ympyrää eikä viivaa. Kun taas en ole (mielestäni) koskaan hänelle esim. värejä, tai numeroita opettanut niin on osannut jo vuoden verran laskea yhteentoista, ja osaa värit. Eli kukin oppii aikanaan mitä oppii..

Yhteistyössä