Mitä 9 kk tyttöselle vois ostaa noin 200€?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äitikkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äitikkä"

Vieras
No niin, eli meidän tyttöselle on kertynyt joululahja ym rahaa 200€, ja mietin, mitä järkevää vois ostaa? En halua vaan tuhlata joihinkin vaatteisiin tai vaippoihin ja semmosen tavalliseen... Toisaalta paljon on jo kaikkea mm. Turvaistuin britax max way ( toki kalliimpi kun tuo 200)manduca, rattaat, taaperokärry, leluja... Kuitenkin olis kiva olla semmosta mistä on oikeesti hyötyä ja sitä tarvii. Saa olla käyttöä nyöhemminkin eli ei tarvi ihan heti olla käytössä.
Yks tuli mieleen just nii 1 v kuvaus, mummo tosin saattaa haluta sen maksaa.

Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Meillä on molemmille lapsille tilit, jotka saavat haltuunsa tultuaan täysi-ikäisiksi. Hirveästi ei ole varaa laittaa tässä elämän tilanteessa lapsille säästöön, mutta lahjarahat ym. laitetaan noille tileille. Myöhemmin toivottavasti ehkä enemmänkin. Tilit on myös isovanhempien tiedossa, joten nykyään jo suoraan laittavat lahjarahat sinne.

Meillä on vaa käyttötilejä ja pelkään, et ne rahat vaan unohtuu ja käytetään.Mut voisihan sen tosiaan jemmata kotiinkin johonkin purkkiin ( ja unohtaa sinne...) niin tietty mikä pakko tietysti sitä rahaa nyt käyttää! Oletin jotenkin, kun nyt sai rahan, niin nyt ostettava jotain. Toisaalta ei ne lahjanantajat kysy, joko ostettu...

Minä olen säästänyt lapsen tilille rahat , ja tiliotteelle merkinnyt keneltä hän on rahan saanut.

Nyt isompana on itse tutkiskellut tiliotetta ja kysellyt lahjarahojen antajista .... kun osa heistä jo
kuollut.

[QUOTE="Äitikkä";26707340]Meillä on vaa käyttötilejä ja pelkään, et ne rahat vaan unohtuu ja käytetään.Mut voisihan sen tosiaan jemmata kotiinkin johonkin purkkiin ( ja unohtaa sinne...) niin tietty mikä pakko tietysti sitä rahaa nyt käyttää! Oletin jotenkin, kun nyt sai rahan, niin nyt ostettava jotain. Toisaalta ei ne lahjanantajat kysy, joko ostettu...[/QUOTE]

Ainakin Nordean verkkopankissa voi ihan itse perustaa kotoa käsin uuden tilin. Meillä ainakin isovanhemmat ovat mielellään laittaneet lasten omille tileille lahjarahoja ja tuoneet vain jonkin pienen lahjan tullessaan. Ollaan siis itse sanottu, etteivät lapset tarvitse tai edes osaa toivoa mitään suurempaa. Esikoisen tilillä on jo yli 2000 euroa, on sinne tosin jo yhdeksään vuotta säästettykin. Saa sitten aikanaan käyttöönsä.

Chipolino__Ensip_4dbbd3ac19247.jpg

Avaa lapselle tili ja laita sinne.
Meillä on molemmilla muksuilla säästötilit, jonne lahjarahat laitetaan.
Saavat 20-vuotiaana kortit tileihinsä ja toivon, että niillä siihen ikään mennessä olis järkeä päässä käyttää se raha. 18v en halunnu, sillon rahat todennäköisesti menis baariin.. :D

Tietty ajokortit maksetaan niiltä tileiltä, jos lapsi sellaisen haluaa.

Ainakin Nordean verkkopankissa voi ihan itse perustaa kotoa käsin uuden tilin. Meillä ainakin isovanhemmat ovat mielellään laittaneet lasten omille tileille lahjarahoja ja tuoneet vain jonkin pienen lahjan tullessaan. Ollaan siis itse sanottu, etteivät lapset tarvitse tai edes osaa toivoa mitään suurempaa. Esikoisen tilillä on jo yli 2000 euroa, on sinne tosin jo yhdeksään vuotta säästettykin. Saa sitten aikanaan käyttöönsä.

Koska on tälläinen mahdollisuus tullut ? Kuopukselle kun oltiin avaamassa omaa tiliä niin miehen piti saada minulta allekirjoitettu suostumus siihen että alaikäiselle lapsellemme avataan tili. Poika on nyt kohta 2 vuotias ja tilillä näkyy olevan pikkasta vaille kolme tonnia.

No ihan sama toki kuinka tilin saa avattua, alkuperäiseen viestiin vastaisin minäkin että avatkaa lapselle tili ja laita rahat sinne. Jatkossa annat sitten tilinumeron kaikille jotka kyselevät lahjatoiveita.

Joo, ei siis varmaankaan saa lapsen nimiin avattua verkkopankissa, mutta jos vain tarvitsee yhden ylimääräisen tilin, jonne rahat laittaa, etteivät sekoitu muihin tileihin. Minä olen avannut esimerkiksi mökin käyttökuluille oman tilin, niin on helpompi seurata menoja. Lasten tilit ollaan kyllä käyty konttorilla avaamassa. Voihan toki olla, että mummot ja kummit laittavat rahaa mieluummin lapsen omissa nimissä olevalle tilille.

Mä säästäisin pyörään (ovat nykyään pirun kalliita, jos uutena ostaa). Tai sitten satsaisin kunnon talvivaatteisiin, jotka kestävät konttaamista, liukumista jne. Sitä rahaa mahdollisesti tulee vielä jatkossakin, joten mun mielestäni kannattaisi käyttää lapsen tämänhetkisiin tarpeisiin. Ei mihinkään turhuuksiin, vaan käyttöä varten. Kun mun tyttö oli parivuotias, meillä oli vielä tiukempaa rahasta kuin nyt. Isä lykkäs rahaa käteen ja sanoi, että osta tytölle kaikki talvivaatteet mitä tarvitaan. Helpotti sinä talvena meidän elämää aika lailla :).

Rahojen laitto tilille on kyllä ihan hyvä idea, mutta kannattaisi ehkä mietiä tovi pidempään, millaiselle tilille rahat lykkää. Saattaa mmuten inflaatio 18 vuodessa viedä rahan arvosta valtaosan.

Kyllä minä olen Sammon verkkopankissa avannut jokaiselle lapselleni tilin. Eikä mitään toisen vanhemman lupia ole tarvittu. Viimeisin tilin avaus viime vuoden lopussa.

Mun mielestä 9kk ikäinen ei todellakaan osaa vielä haluta mitään, eikä ehkä tarvitsekaan mitään noin kallista. Meillä ainakin laitetaan kaikki lahjarahat lapsen omalle tilille. Siellä saavat kasvaa korkoa, saa nähdä käytetänkö myöhemmin esim. pyörään tms. vai pidetäänkö tili koskemattomana kunnes lapsi jo iso :)

Yhteistyössä