Mitä aamu- ja iltapalaksi n. 1v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shamandalie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Shamandalie

Aktiivinen jäsen
07.08.2005
1 677
0
36
Siinähän se olikin... :whistle: Kun meillä tyttö 1v3kk ei puuroa taas syö kuin kovalla huutamisella... :/ On ollut erilaisia puuroja, kuumia ja kylmiä, hedelmillä ja marjoilla ym. mutta kun se ei maistu... Alkaa ideat loppumaan, maustamatonta jogurttia (itse maustettuna) on syöty niin ettei sekään enää maistu... Suurempi ongelma on iltapala, kun aamupala voi olla hiukan kevyempikin kun kuitenkin syö kaksi lämmintä ruokaa päivän aikana... Jaksaako tuon ikäinen syödä esim. leipää niin paljon että jaksaa nukkua koko yön? :ashamed: Kun ei aina kuitenkaan sitten viitsi antaa "herkkuja", kuten pannukakkua tms iltapalaksi... :whistle: :ashamed:

meidän tyttö 1v syö vähän puuroa ja marjoja, leipää ja juustoa, vährasvaistaleikkelettä ja kurkkua...tykkää kun on paljon eri makuja, meilläkään ei puuroa mene koko lautasellista, kun ilmeisesti kyllästyy syömään yhtä ja samaa, jugurttia annan joskus ja puuroja vaihetelen riisi, manna, kaura ja ruis tai neljän viljan....ja sitten saatan antaa vielä kädestä syötäväksi jotakin sopivan pehmeää hedelmää. :)

karjalanpiirakka on hyvä vaihtoehto iltapalaksi. meidän tytölle ei myöskään puurot enää uppoa, ikää 1v1kk. kaipaisin myös lisää vinkkejä juuri iltapalan suhteen, aamulla meillä syödään tavallista jugurttia ja leipää. nyt tytöllä suurta herkkua vanilja-päärynäjugurtti :p

Jugurtit, kiisselit, viilit, karjalanpiirakat, suolaiset piirakat ylipäätään tai pasteijat on oiva vaihtoehto, voileipäkeksiäki on meillä joskus mutustettu kun ei muu oo maistunu.

Taitaa tänään taas kaupasta mukaan tulla tuttuja ja turvallisia karjalanpiirakoita. :D

En huomannut tuonne aloitukseen kirjoittaa, että tavallisia jogurtteja tyttö ei syö, on liian makeita (luulisin ainakin kun mitään muutakaan makeaa ei syö... :whistle: ). Ja tosiaan eri puuroja on koitettu, ja niitä menee ehkä kerran, ja sitten ei enää toisella kertaa maistu... :/

Tää tuntuu jotenkin niin turhauttavalta, kun aina aikaisemmin neiti on syönyt kaiken mitä on tarjottu, ja nyt ei oikein mikään kelpaa. Vaikka eiköhän tuo syö sen verran kun tarvitsee. =)

Kiitos vastanneille ja lisää vinkkejä saa laittaa jos jollain niitä löytyy. :flower: =)

Jugurteista sen verran että ootko kokeillu niitä entisiä bibisofteja, juustoportin valmistamia, mitä Isabellaa ne nykyisin on? Ne on ainakin semmosia "happamia", eikä ollenkaan niin makeita mitä tavalliset jugurtit. Ja sit Lidlis on semmosia pieniä jugurtteja, niissä kyllä on kielto ettei alle 3v mutta ei niistä meille ainakaa mitää oo tullu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 16:08 Kirsikka kirjoitti:
Ja sit Lidlis on semmosia pieniä jugurtteja, niissä kyllä on kielto ettei alle 3v mutta ei niistä meille ainakaa mitää oo tullu.

Nyt ei ymmärrä???Siis miksi antaa pienelle lapselle jos kielletty alle 3-vuotiaalta?? Eihän se tarkoita, jos lapselle ei tullut mitään näkyvää/kuuluvaa oiretta, etteikö se voisi olla jotenkin "haitallista" muulla tavoin!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 17:17 kuinka kirjoitti:
\
Ja sit Lidlis on semmosia pieniä jugurtteja, niissä kyllä on kielto ettei alle 3v mutta ei niistä meille ainakaa mitää oo tullu.

Nyt ei ymmärrä???Siis miksi antaa pienelle lapselle jos kielletty alle 3-vuotiaalta?? Eihän se tarkoita, jos lapselle ei tullut mitään näkyvää/kuuluvaa oiretta, etteikö se voisi olla jotenkin "haitallista" muulla tavoin!!

Lienee aspartaamin takia, mutta meillä ainakin joskus saa sillä makeutettuja juttuja. Tuskin pieninä määrinä kuitenkaan on vaarallista!

Meillä ei lapset juurikaan nauti iltapalaa, 1,5 v ja 3 v.

Aamupala menee ok, päiväruoka myös ja välipala, iltaruoka sitten ei välttämättä menekään ja iltapalaa ihan turha edes tarjota.

Meillä puurot menee molemmille, murot, nykyään jo vähän leipäkin, nuorempi syö marjoja, hedelmistä ei oikeastaan kelpuuta kumpikaan kuin banaanin. Mysliä en muuten ole edes huomannut kokeilla. Jugurtteja ei syö kumpikaan eikä tavis viiliä ainoastaan viilis kelpaa. Karjalanpiirakat on molempien herkkua. Mehukeitto on nuoremman suosikki, vanhemmalle se kelpaa vain mummolassa (enemmän sokeria?) =)

\
\

Niihin oli lisätty jotain tyyliin vitamiineja, nehän on jotain tuorejuustojuttuja, että voi olla että jo itsessään tuorejuuston takia purkissa lukee ettei suositella alle 3v. En nyt just muista mitä niissä oli, kun en oo hetkeen tuonu. Muistaako joku muu?

Meitin poika syö aamulla puuroa, oikeastaan ainoa aika päivästä jolloin poika tavallisesti syö paljon. Illalla syödään iltaruoka tavallisesti niin myöhään ettei sen jälkeen enää tavallkisesti syödä. Eli lämmin ruoka iltapalaksi, usein poika tosin ei ole kovinkaan kiinnostunut syömisestä iltapuolella... mutta jokainen tavallaan.

Meitin poika syö aamulla puuroa, oikeastaan ainoa aika päivästä jolloin poika tavallisesti syö paljon. Illalla syödään iltaruoka tavallisesti niin myöhään ettei sen jälkeen enää tavallkisesti syödä. Eli lämmin ruoka iltapalaksi, usein poika tosin ei ole kovinkaan kiinnostunut syömisestä iltapuolella... mutta jokainen tavallaan.

Talkunaa piimän kera.sitä tarjoan välillä puurojen tilalla.Meillä ei vielä onneks 1v kronklaa iltapalojen ja aamupalan suhteen.Päiväruoka onkin välillä eri,mutta iltapla uppoo silloin enemmän.Välillä olen kyllä myös leipääkin antanut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 10:06 Kirsikka kirjoitti:
\
\

Niihin oli lisätty jotain tyyliin vitamiineja, nehän on jotain tuorejuustojuttuja, että voi olla että jo itsessään tuorejuuston takia purkissa lukee ettei suositella alle 3v. En nyt just muista mitä niissä oli, kun en oo hetkeen tuonu. Muistaako joku muu?

Nyt on paha mieli!! En ole huomannut ikinä noissa Lidl:n jugurteissa tuota ilmoitusta, että ei suositella alle 3-vuotiaalle. Olen syöttänyt niitä pienelle isoja määriä. :ashamed: :'(

Laitoin nyt aamulla sähköpostia Lidl:n asiakaspalveluun ja kysyin miksi sitä ei suositella.. odotan kauhulla vastausta. Tulen myöhemmin kirjoittamaan heidän vastauksensa tänne. :ashamed: (paha, paha moka multa!! ) :'(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 07:36 Nolona kirjoitti:
Nyt on paha mieli!! En ole huomannut ikinä noissa Lidl:n jugurteissa tuota ilmoitusta, että ei suositella alle 3-vuotiaalle. Olen syöttänyt niitä pienelle isoja määriä. :ashamed: :'(

Laitoin nyt aamulla sähköpostia Lidl:n asiakaspalveluun ja kysyin miksi sitä ei suositella.. odotan kauhulla vastausta. Tulen myöhemmin kirjoittamaan heidän vastauksensa tänne. :ashamed: (paha, paha moka multa!! ) :'(

Pyh, mitä suotta! Ensinnäkin, se lukee NIIN PIENELLÄ siinä purkin kyljessä että en usko että oot ensimmäinen joka sitä ei ole huomannu, itsekään en sitä huomannu että oon kuullu kaverilta sen ja sitten alkanu tarkemmin tutkia sitä pakettia että kappas, niin vaan onkin. Että musta suurin syy on Lidlissä, kun eivät ole laittaneet sitä varoitusta vähä isommalla tekstillä :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 08:36 Kirsikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 07:36 Nolona kirjoitti:

Pyh, mitä suotta! Ensinnäkin, se lukee NIIN PIENELLÄ siinä purkin kyljessä että en usko että oot ensimmäinen joka sitä ei ole huomannu, itsekään en sitä huomannu että oon kuullu kaverilta sen ja sitten alkanu tarkemmin tutkia sitä pakettia että kappas, niin vaan onkin. Että musta suurin syy on Lidlissä, kun eivät ole laittaneet sitä varoitusta vähä isommalla tekstillä :wave:

Kiitos! :flower:

On jo vähän parempi mieli. Kirjoitin tästä aiheesta ketjun myös tuonne Mitäs nyt-palstalle ja huomasin, etten tosiaankaan ole ollut ainut.

Mutta opin tänään, että tuoteselosteet tulee lukea huolella noista elintarvikkeista. Moniin tuotteisiin kun nykyään lisätään mm. vitamiineja ja niiden yli-annostushan ei ole hyvä juttu.

Tosin opin senkin, ettei vitamiinien yli-annostusta helposti saa pelkällä ruoka-valiolla, vaan siihen tarvitaan ns. vitamiinilisien yli-annostus. (taisi tulla rautalangasta, hups)

Kiitos kuitenkin sinulle!! =)

No nyt tuli Lidl:n asiakaspalvelun vastaus. Oli muuten nopeaa toimintaa!

Tässäpä tämä: Arvoisa asiakas,

Tuotteessa oleva merkintä " ei suositella alle 3-vuotiaille " on ns. varoitusmerkintä, jolla valmistaja haluaa välttää mahdolliset tapaukset, joissa pienelle lapselle voisi tulla Kalsiumin yliannostus jogurtin syönnistä. Tuotetta voi siis syödä alle kolme-vuotias, mutta sopivissa määrin.

Ystävällisin terveisin,

Asiakaspalvelu
Lidl Suomi KY

Käyn vielä googlettamassa tuon kalsiumin yli-annostuksen, mutta tuntuu että pääsin säikähdyksellä. Huhhuh :\| mikä päivä tänään.

Jos lapsemme on syönyt ruuan hyvin hoidosta ja töistä tultuamme, olen antanut vellin iltapalaksi jos muu ei maistu. Puuroa, karjalanpiirakkaa tms. normaalisti iltapalana. Velli on meillä takuuvarma juttu vaikka jo yli kahden onkin.

Kiitos kaikille. :flower:

Taidan koittaa niitä weetabixeja ja velliä seuraavaksi. =) Tosin neiti lopetti vellien syömisen n. 8kk iässä, mutta voisihan sitä kokeilla josko taas maistuisi. =)

Kertokaa vielä tyhmälle tuleeko se velli ulos nokkamukista? :ashamed: Pullo ei ole enää pitkään aikaan ollut käytössä, mutta tavallisesta mukista ei ihan juominen vielä suju... =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.08.2006 klo 15:11 Shamandalie kirjoitti:
Kiitos kaikille. :flower:

Taidan koittaa niitä weetabixeja ja velliä seuraavaksi. =) Tosin neiti lopetti vellien syömisen n. 8kk iässä, mutta voisihan sitä kokeilla josko taas maistuisi. =)

Kertokaa vielä tyhmälle tuleeko se velli ulos nokkamukista? :ashamed: Pullo ei ole enää pitkään aikaan ollut käytössä, mutta tavallisesta mukista ei ihan juominen vielä suju... =)

Varmaan vähä riippuu nokkiksesta, mut luulisin että tulee, ellei nyt ihan minireikäinen nokkis oo kysees. Ainaki ajattelis taikamukista tulevan jos ei vaan venttiiliä oo.

Mites olisi pilkotut banaanin palat? Meillä maistuu 1-vuotiaalle, kun niitä hän saa itse käsin popsia. Maistuvaisia ovat edelleenkin piltti ym hedelmäsoseet. Vasta huomasin omena-porkkana soseen. Mielestäni ne ovat aamu- ja iltapalaksikin ihan sopivia. Leipä menee myös pieniksi kuutioiksi leikkottuina.

Meillä olen antanut meidän 1 vuotiaalle puuroa ja lisännyt kaupan valmissoseita sekaan. Ne kun ei aina kuitenkaan maistu niin sitten olen tehnyt itse marjapuuroja eri marjoista ja tavallisen sokerin tilalla olen käyttänyt hedelmäsokeria (niin, kuin niissä kaupan hedelmäsoseissakin käytetään). Olen antanut myös tavallista viiliä joihin olen sotkenut hedelmäsoseita ja joskus leseitä sekaan hiukan. Vaihtoehtoisena olen antanut joskus myös tavallista jugurttia + hedelmiä. Leipää ja vähärasvaisia leikkeleitä annan vain tavittaessa lisänä/ herkkupaloina.

Yhteistyössä