Mitä ajatella kun sisko ei ole onnitellut tulevasta lapsesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuopus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuopus

Vieras
Meille on siis kolmas lapsi tulossa ja raskaus ei ole enää ihan alkumetreillä. Sisko on tietoinen asiasta ja nähnyt jo mahankin, vaan ei ole sanonut halvattua sanaa raskaudestani saati onnitellut tai kysynyt kuulumisia, vaikka itse kärsin aiemmin lapsettomuudesta. Hänellä itsellään lapsiluku jo täynnä ja on minua 10 vuotta vanhempi. Kyllä tuo loukkaa ja en ymmärrä käytöstä ollenkaan. Olen itse onnitellut hänen jokaista raskauttaan ja kysellyt miten menee jne. Miten tämä nyt pitäisi sitten ymmärtää? Tuntuu töykeältä ja loukkaavalta.

No mä ite en pitäis tuota mitenkää uutena käytöksenä omalta siskoltani. Enemmän yllättyisin jos onnitteluja tai kyselyitä kuuluis. Josko siskoa harmittaa kun saat vauvan ja hän ei enää ilmeisesti ikänsä/täyden lapsilukunsa puolesta enää saa?

Aika noloa alkaa kyselemään, jos toinen ei asiasta ole mitään puhunut. Mäkin epäilen, että sisko on raskaana, mutta voihan se olla vain lihonut. Ettet vaan ole mun systeri?

Sisko tietää kyllä, äitini on hänelle kertonut. Ei ollut hänellekään mitään kommentoinut. Minä en viitsinyt tälle siskolleni mitään asiasta hehkuttaa, koska hänestä on tullut muutenkin niin tympeä. Mutta olisin kuvitellut että edes kohteliaisuudesta jotain sanoo ja onnittelee. Itse olisin kyllä onnitellut, vaikka olisin vain äidiltäni kuullut asiasta. Mutta, eihän kaikilta voi odottaa vähäisimpiäkään käytöstapoja. Jokatapauksessa, loukkaavaa se tuntuu.

No mä en henk. koht. ymmärrä mitä ihmeen höösäämistä siinä odotusajassa on(tiedän, että kaikki ei saa helposti lapsia) mutta en mä ala vauhkoomaan jokaisesta raskaudesta heti kun kuulen, etenkin jos on kolmas tulossa, niin ei se odotus enää niin ihmeellinen asia ole.
Taidan olla tylsimys.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ei et ole itse siskollesi raskaudesta kertonut vaan hän on äidiltänne siitä kuullut?

vähän kakspiippuinen juttu, siskosi saattaa ajatella et hänelle et oo viittinyt itse edes ilmoittaa..

Niin mullekin tuli mieleen, että jos on noin pikkumaista menoa niin yhtähyvin sisko on saattanut vetää hernepussin nekkuunsa, kun pikkusisko ei voi itse suoraan kertoa asiasta.

Jos et itse ole ottanut raskautta siskosi kanssa puheeksi mitenkään niin miksi siskosi pitäisi ottaa se puheeksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
ei et ole itse siskollesi raskaudesta kertonut vaan hän on äidiltänne siitä kuullut?

vähän kakspiippuinen juttu, siskosi saattaa ajatella et hänelle et oo viittinyt itse edes ilmoittaa..

Niin mullekin tuli mieleen, että jos on noin pikkumaista menoa niin yhtähyvin sisko on saattanut vetää hernepussin nekkuunsa, kun pikkusisko ei voi itse suoraan kertoa asiasta.

Jos et itse ole ottanut raskautta siskosi kanssa puheeksi mitenkään niin miksi siskosi pitäisi ottaa se puheeksi?

Ehkä näin. Mutta ei hänkään minulle ilmoittele asioistaan mutta silti voin onnitella jos kuulen että jotain hyvää on tapahtunut. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Iloita toisen onnesta vaikka sen kertoisi itse harakka?
Meidän perheessä monesti asiat menee niin, että äidin kautta tieto leviää kun sisko on niin huono pitämään yhteyttä ettei aina viitsi olla se osapuoli joka tekee aloitteen. Ja meillä on tosiaan onniteltu jokaisen siskon tulevasta lapsesta, mutta nyt ei näköjään enää viitsi tai halua.
Ei se mitään. Ei niitä onnitteluja tullut oman talon hankkimisestakaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä näin. Mutta ei hänkään minulle ilmoittele asioistaan mutta silti voin onnitella jos kuulen että jotain hyvää on tapahtunut. Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Iloita toisen onnesta vaikka sen kertoisi itse harakka?
Meidän perheessä monesti asiat menee niin, että äidin kautta tieto leviää kun sisko on niin huono pitämään yhteyttä ettei aina viitsi olla se osapuoli joka tekee aloitteen. Ja meillä on tosiaan onniteltu jokaisen siskon tulevasta lapsesta, mutta nyt ei näköjään enää viitsi tai halua.

Ettei haikara kuitenkaan? :D

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
no en miekään kenenkään raskaudesta ala puhumaan/kyselemään jos henkilö ite ei ota sitä puheeksi.

näin minäkin

Peesi täälläkin.

samoin täällä. eikä mun maailmaa kaada jos joku ei onnittele tai kysele.

Ei tässä todellakaan ole minun maailmani kaatunut siskon käyttäytymisen vuoksi. Ihmetyttää vain ja kyllähän se loukkaa. Huonoista asioista hänellä kyllä on sanomista, mutta annas olla jos tapahtuu jotain hyvää, niin eipä ole mitään sanottavaa. Tulipahan siskon todellinen luonne esiin. Taitaa tosiaan olla kateellinen kun ei voi enää pyöräytellä vauvoja maailmaan että saisi ihailla niitä :DD Mutta siitä ihmisen tuntee parhaiten, millä tavalla käyttäytyy kun toista kohtaa onni. Tämän olen huomannut ennenkin jossakin ihmissuhteessa. Kun elämässä menee huonosti, on paljonkin sanottavaa, mutta jos tapahtuu jotain hyvää, tuntuu olevan erittäin vaikea sanoa mitään. Jotain mätääkö? Minusta on.

Ettei haikara kuitenkaan? :D

Ei se haikara taida enää siskon luo löytää ;) :D

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
no en miekään kenenkään raskaudesta ala puhumaan/kyselemään jos henkilö ite ei ota sitä puheeksi.

näin minäkin

Peesi täälläkin.

samoin täällä. eikä mun maailmaa kaada jos joku ei onnittele tai kysele.

Ei tässä todellakaan ole minun maailmani kaatunut siskon käyttäytymisen vuoksi. Ihmetyttää vain ja kyllähän se loukkaa. Huonoista asioista hänellä kyllä on sanomista, mutta annas olla jos tapahtuu jotain hyvää, niin eipä ole mitään sanottavaa. Tulipahan siskon todellinen luonne esiin. Taitaa tosiaan olla kateellinen kun ei voi enää pyöräytellä vauvoja maailmaan että saisi ihailla niitä :DD Mutta siitä ihmisen tuntee parhaiten, millä tavalla käyttäytyy kun toista kohtaa onni. Tämän olen huomannut ennenkin jossakin ihmissuhteessa. Kun elämässä menee huonosti, on paljonkin sanottavaa, mutta jos tapahtuu jotain hyvää, tuntuu olevan erittäin vaikea sanoa mitään. Jotain mätääkö? Minusta on.

no itsehän tiedät sukulaisesi. mua taasen ei haittaa vaikkei siskot tai veljet tai äidit onnittelisi. en tainnut koskaan edes suoraan kertoa isälleni olevani raskaana vaikka ihan hyvissä väleissä ollaankin. mitä välii?

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mitä sitten vaikkei onnittelisi?

Ehkä sitä ihmettelee ja loukkaantuu enemmän kun ENNEN on onnitellut ja nyt sitten on aivan toinen ääni kellossa. Vähemmästäkin tulee mieleen että mikä mättää, mikä mussa on vikana, enkö hänen mielestään ansaitse tätä lasta vai mistä halvatusta on kyse?! Ja jos sisko on vetänyt herneen nenään etten itse ole ilmoittanut sitä hänelle henkilökohtaisesti, niin onpa aika outoa, koska ei hänkään minulle mitään ilmoittele vaan kuulen sitten äidiltämme.
Ei sitä vaan monien vuosien jälkeen heti osaa omaksua, että jaahas, siskosta onkin tullut tuollainen.
Taidan sitten olla tosi outo, että tuo loukkaa :(

Taidat nyt tehdä kärpäsestä härkäsen. Kaikkien mielestä kolmas lapsi ei ole enää ihan niin iso juttu, ja saattaahan olla että odottaa sun kertovat itsekin asiasta eikä vain äitisi kautta.

Musta toi on aika itsekästä odottaa olevansa kaiken keskipisteenä vain koska on raskaana. Ja jo kolmatta kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmas ei enää ole jännittävä:
Taidat nyt tehdä kärpäsestä härkäsen. Kaikkien mielestä kolmas lapsi ei ole enää ihan niin iso juttu, ja saattaahan olla että odottaa sun kertovat itsekin asiasta eikä vain äitisi kautta.

Musta toi on aika itsekästä odottaa olevansa kaiken keskipisteenä vain koska on raskaana. Ja jo kolmatta kertaa.

Just joo, mistä näitä ämmiä riittää tällä palstalla jotka aina lynkkaa aloittajan!!!! Uskomattomia tyyppejä. Minä en todellakaan odota olevani kaiken keskipisteenä, kun olen raskaana ja luultavasti viimeinen lapsenlapsi vanhemmilleni.
Mutta on se nyt kumma että ihmisten iloista ei voi iloita, ei onnitella, ei mitään!!!! Vai kuuluuko tää taas tähän paskamaiseen suomalaisuuteen, että ollaan niin v*tun kateellisia että iloitaan vaan kun tapahtuu jotain pahaa ja sitten pidetään suut rullalla kun tapahtuu jotain hyvää?????????

ON kuulkaas meikäläinen onnitellut ihan jopa siskon viidennestäkin lapsesta vaikkei ehkä nyt niin jännittävää oliskaan. Ja VAIKKA ei mulle siitä itse henkilökohtaisesti kertonut. Aina voi jotain sanoa eikä olla niinkuin ei oliskaan. Onhan se tietty vallankäyttöä sekin, välinpitämättömyys!

Ja tälle palstalle on näköjään ihan turha sanoa mitään, täällä kun näitä samanlaisia paskiaisia sikiää :(

Yhteistyössä