Mitä ajattelet äidistä joka näkee lastaan arkisin keskimäärin 2-3 tuntia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toi mullakin särähti korvaan että viikonloppuna tarpeeksi/liikakin lapsen kanssa....ei kovin rakastavalta kuulosta.Ei olis varmaan kantsinut tuolaiseen tilanteeseen lasta tehdä vielä ja ihmetyttää miks mies ylipuhunut tekemään lapsen jos ei itekkään ole paikalla kuin viikonloppuisin?Päiväkotitätejä varten vai miksi loppujen lopuksi....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi mullakin särähti korvaan että viikonloppuna tarpeeksi/liikakin lapsen kanssa....ei kovin rakastavalta kuulosta.Ei olis varmaan kantsinut tuolaiseen tilanteeseen lasta tehdä vielä ja ihmetyttää miks mies ylipuhunut tekemään lapsen jos ei itekkään ole paikalla kuin viikonloppuisin?Päiväkotitätejä varten vai miksi loppujen lopuksi....

Niin. Siinäpä onkin pohdittavaa.

Mutta lastani todellakin rakastan ja ikävöin jos en näe pitkään aikaan. Mutta mä en todellakaan osaa olla lapseni kanssa kotona. Lapsi on vielä niin pieni että sen kanssa ei kauheita voi tehdä.

Mä myönnän suoraan olevani paskamutsi. Mutta yritän silti tehdä parhaani, koska lapsi nyt kuitenkin sattuu olemaan elämässämme. Ja hyvinhän tuo lapsi näyttää voivan, paljon kehuja saatu juuri siitä, että näyttäis olevan kiintymyssuhteet kunnossa.

En mä tiedä ymmärtääkö kukaan jos sanon että rakastan lastani mutta en osaa olla äiti... :/

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Mieluummin on lapsella ruoka pöydässä ja äiti töissä kun lapsi nälissään ja äiti sinnittelee kotona.

Mistä te aina revitte näitä juttuja, että töissäkäyvällä on ruokaa sentään pöydässä kun taas kotiäiti hakee kaupan alennuslaarista puolihomeisia elintarvikkeita.

Kotiäiti on siis ilmeisesti automaattisesti köyhä äiti.
Paskat. Eikös sitä lasketa koko perheen tulot kun perheenä ollaan ja asutaan.

Meillä syödään mitä halutaan, pahemmin hintalappuihin tuijottamatta.
Luultavasti paremmin kuin monessa työläisperheessä.

Taitaa olla meikäläisen osalta turha edes vastata mitä ajattlen ap:n kertomasta tilanteesta... lukekaa rivien välistä. Senhän te osaatte :whistle:

Niin.. Ehkä mitään tuntimääriä on turha laittaa joka päivä ylös, kuinka paljon kukakin on lapsen kanssa. Tärkeintähän lapselle on vanhempien rakkaus, tuki ja luottamus vanhempiin. Täydellinen läsnäolo ja lapsen kuuntelu ovat myös tärkeitä.

Jos oma äitiys pohdituttaa kovasti, siitä kannattaa keskustella toisten ihmisten kanssa (täällä palstalla saa niin monenlaisia kommentteja) tai sitten perheneuvolassa tai psykologilla käyntikin voi auttaa. Puhun yleisellä tasolla enkä tiedä ap: n tilannetta niin tarkkaan, että voisin mennä suoranaisesti neuvomaan.

Minä kun sain apua omaan väsymykseeni ja hyvän kuuntelijan, alkoi vanhemmuuskin tuntua rennommalta ja paremmalta.

Hyvä äiti se on se työssäkin käyvä äiti. Todennäköisesti on valintansa eri kanteilta miettinyt. Ja jos ovat tilanteeseensa itse tyytyväisiä, on varmasti parempi äiti, kuin jos olisi vastentahtoisesti jäänyt kotiin. Ja todennäköisesti lapsi tykkää hoitopaikastaan.

Haluan uskoa, että kaikilla mullakin tämän valinnan tehneillä perheillä asiat ovat yhtä hienosti kuin meillä.

sitähän se on jos käy töissä.kaikilla ei ole varaa(esim) jäädä kotihoidontuelle.kyllä siitä tulee paha mieli ja se 3/4tuntia illassa ollaan aika tiiviisti yhdessä ja viikonloppuisin touhutaan koko perhe kaikkee..

Huolehdi sinä vaan omista asioistasi! Äidillä on varmasti syynsä töihinmenoon. 70-luvulla lapset vietiin hoitoon jo 2kk:n ikäisinä, kun äitien oli pakko mennä töihin, ei ollut pitkää äitiyslomaa. Silloin ei kukaan arvostellut, nykyään etuoikeutetut kotiäidit arvostelevat työssäkäyviä mammapalstoilla ja julkisuudessa, silloin ei ollut aikaa moiseen kun piti paiskia töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Samu:
Huolehdi sinä vaan omista asioistasi! Äidillä on varmasti syynsä töihinmenoon. 70-luvulla lapset vietiin hoitoon jo 2kk:n ikäisinä, kun äitien oli pakko mennä töihin, ei ollut pitkää äitiyslomaa. Silloin ei kukaan arvostellut, nykyään etuoikeutetut kotiäidit arvostelevat työssäkäyviä mammapalstoilla ja julkisuudessa, silloin ei ollut aikaa moiseen kun piti paiskia töitä.

Ap kirjoittikin omasta tilanteestaan, se ilmeni ensimmäisellä sivulla jo.

Kyllä minä olen nähnyt lastani huomattavasti enemmän, kuin 2 - 3 tuntia. Aamulla tunnin verran. Sitten lapsi on ollut hoidossa ja itse töissä, mutta tuon ikäinen on meillä nukkunut päiväkodissa kahdet päikyt, joten kotona on menty nukkumaan yhdeksän aikoihin. Siinä on jäänyt illalle aikaa vielä n. 4 tuntia. Eli yhteensä 5 tuntia.

Niin ja systeemi on toiminut siis näin

lapsi ylös klo 7.00 - hoitoon klo 8.00
hoidosta klo 16.30-17.00, jos on vain yksi hakija,
ja nukkumaan klo 21.00.
Lapsi nukkuu 10 tuntia. On hoidossa 8 - 9 tuntia ja äiti näkee lasta 5 tuntia lapsen hereillä ollessa.

Jos lasta kuljettaa 2 vanhempaa hoitoaika saadaan vielä paljon lyhemmäksi.
Esim. meillä vielä viime vuonna lapset olivat hoidossa 8.30 - 15.30. Nyt ovat kahdessa eri hoitopaikassa, eli meillä menee matkohin aikaa, lapset ovat sitten n. puolituntia, tunnin pidempään hoidossa.

Jos ap kirjoitti omasta tilanteestaan, niin kannattaisi miettiä, olisiko sinun mahdollista tehdä lyhennettyä työaikaa. Tätä olen itse tehnyt aiemmin useamman vuoden ajan siten, että tein 4 päiväistä työviikkoa, työpäivää voi lyhentää myös 6-tuntiseksi. Kelalta saa pienen osittaisen hoitorahan, onkohan se vielä 70 euroa miinus verot. Ja vaikka omat bruttotulot pienenevät tuossa systeemissä 20 prosenttia, myös verot vähenevät ja käteen jäävä tulo, ei siis pienene niin paljon. Kannattaa ainakin harkita. Minä olen tehnyt tuolla tavalla töitä juuri silloin, kun lapset ovat olleet pieniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Mieluummin on lapsella ruoka pöydässä ja äiti töissä kun lapsi nälissään ja äiti sinnittelee kotona.

Mistä te aina revitte näitä juttuja, että töissäkäyvällä on ruokaa sentään pöydässä kun taas kotiäiti hakee kaupan alennuslaarista puolihomeisia elintarvikkeita.

Kotiäiti on siis ilmeisesti automaattisesti köyhä äiti.
Paskat. Eikös sitä lasketa koko perheen tulot kun perheenä ollaan ja asutaan.

Meillä syödään mitä halutaan, pahemmin hintalappuihin tuijottamatta.
Luultavasti paremmin kuin monessa työläisperheessä.

Taitaa olla meikäläisen osalta turha edes vastata mitä ajattlen ap:n kertomasta tilanteesta... lukekaa rivien välistä. Senhän te osaatte :whistle:

Niin näyt sinäkin lukevan rivien välistä. Missä kohti sanottiin, että kaikki kotiäidit olisivat köyhiä äitejä? Usein on niin, että se äiti, jonka on pitänyt lähteä töihin, on joutunut sen tekemään siksi, että olisi ruokaa pöydässä!

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mies on tällä hetkellä hoitovapaalla ja itse näen kaksivuotiastani valveilla usein vain pari-kolme tuntia arkisin. Nyt miehen kotonaolo mahdollistaa työhön panostamisen. Viikonloput sitten lasten kanssa. Sama asetelma varmaan toisin päin monessa kodissa. Surullista tavallaan, mutta näin nyt mennään. Onneksi lapsi saa olla kotona!

Tuo onkin jo parempi vaihtoehto ja ihanaa että lapsi saa olla kotona tutun ja turvallisen ihmisen kanssa :)

Mun mielestä tässä ei hirmuisesti eroa ole. Lapsi saa toki olla kotona, mutta näkee äitiään tosi vähän. Ja tämä sama tilanne on usein toisin päin, että isä näkee lapsiaan tosi vähän.

Vaikka töistäni tykkäänkin ja mielestäni työäiti olen, niin halusin pistää "etenemisen" jäihin ja keskittyä enemmän lapsiin nyt kun he ovat pieniä. Siksi teen 4-päiväistä viikkoa ja aamuja vuorotellaan miehen kanssa, jotta lapsia ei tarvi herättää niin aikaisin. Nään lapsia päivässä arkisinkin n. 4-4,5 tuntia, se tuntuu kovin vähältä, mutta onneksi on perään kolme vapaapäivää. Tosin en usko, että lapset kärsisivät vaikka olisivat enemmänkin hoidossa, tykkäävät päiväkodistaan tosi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja ajattelen:
näistä äideistä, että työ/ura on lasta tärkeämpi. Totuutta en tiedä, mutta tällainen ajatus väistämättä tulee mieleen :(

jaa, onko siivooja tai kaupan kassa sitten uraäiti? ihme kriteereitä täällä taas...

Yhteistyössä