Mitä ajattelet eri lapsilukumääristä? Mitä ajatuksia sinulle herää.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jebhuliss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Selvennykseksi aiempaan viestiini voin kertoa että minua suunnattomasti ärsyttää kommentti "meillä on yksi lapsi koska heti tuli täydellinen niin miksi tehdä enempää". Ihan niinkuin useampilapsiset perheet tekisivät lapsia kunnes saavat yhden täydellisen ja lopettavat sitten. Oispa kiva olla kaksilapsisen perheen esikoinen. "Minusta tuli vähän vajaa niin äiti ja isi teki minulle sisaruksen, meitä on vain kaksi kun tuosta toisesta tuli hyvä"...

A) 1 lapsi?
Ei herätä huomiota, tulee ajateltua että ollut vaikea raskaus/synnytys/vauva-aika, parisuhteessa ongelmia, työura lasten edelle tai lapsettomuutta. Vaikka tiedän, ettei näin aina tai ehkä edes useinkaan ole.

B) 2 lasta? Ei herätä huomiota mihinkään suuntaan.

C) 3 lasta? Ei myöskään herätä huomiota, paitsi ehkä jos kaikki ovat samaa sukupuolta. Silloin tulee mieleen, että olikohan nuorimmasta toivottu eri sukupuolta kuin on.

C) 4 lasta? Sama kuin kolmessa, paitsi että herättää jo hieman huomiota, etenkin jos pienellä ikäerolla. Jos taas esim. 2 yläasteikäistä ja 2 päiväkotilaista, niin ei kiinnitä huomiota.

D) 5 lasta tai jopa enemmän? On jo aika paljon ja jos yhtä aikaa näkee, niin tulee huomioitua. Miettii millainen auto on ja muuta.

Meillä on siis neljä lasta, mutta tosiaan lapset tehty "pareina" ja välissä 10v ikäeroa. (samat vanhemmat kaikilla lapsilla) Joten en ikinä mitenkään ajattele, että meillä on paljon lapsia tai "liikaa". On aivan erilaista jos on vaikka 4 lasta 6 vuode sisällä kun vanhin on 17 ja nuorin 4.

Mä en ajattele muiden lapsimääristä mitään enkä välitä siitä mitä mun lapsimääristä ajatellaan =)

Selvennykseksi aiempaan viestiini voin kertoa että minua suunnattomasti ärsyttää kommentti "meillä on yksi lapsi koska heti tuli täydellinen niin miksi tehdä enempää". Ihan niinkuin useampilapsiset perheet tekisivät lapsia kunnes saavat yhden täydellisen ja lopettavat sitten. Oispa kiva olla kaksilapsisen perheen esikoinen. "Minusta tuli vähän vajaa niin äiti ja isi teki minulle sisaruksen, meitä on vain kaksi kun tuosta toisesta tuli hyvä"...

Pitäähän niitten yksilapsisten keksiä jotain mukahuumoria selitellessään kun on niin huonoitsetuntoisia ääliöitä.

Mua ärsytää, kun palstalla pidetää kummajaisena jos ei halua kuin yhden lapsen.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Ei nyt kyllä vastaus kysymykseen, mutta esim meillä 9 vuotta lapsilla ikäeroa, jota ei ole ollenkaan suunniteltu noin pitkäksi, kolmosta aloin odottaa todella helposti kakkosen jälkeen, mutta se raskaus meni kesken. Neljättä ei kuulunut muutaman vuoden sisällä ja nyt on ikää niin paljon, etten ajattele enää vauvoja.

Siinä syitä esim yhteen, kahteen lapseen.
Ei toki kaikilla tämmöinen, mutta en ihmettele jos on esim yksi lapsi.
5 tai useampi, mieleeni tulee ikävä kyllä se, ettei haluta käydä töissä.
Tämäkään ei todellakaan koske kaikkia perheitä, joissa monta lasta, omalle kohdalleni osuneet perheet ovat tällaisia.

Ei mua oikeastaan toisten lapsiluku hetkauta suuntaan eikä toiseen. Sit jos lapsia on paljon ja rahaa vähän niin ihmetyttää mikä siinä lasten hankkimisessa on se paras juttu. Tyyliin Astrolabe ja Data, äitiysloma vielä menossa ja seuraavaa kuumeillaan ja lapsia oli ennestäänkin paljon. Mun on hyvin vaikea ymmärtää miksei joillekin mikään riitä, miksi pitää aina saada lisää?

Ihan siltä kannalta että vaikka lapselle se rakastava koti ja perustarpeet ovat tärkeimmät olisi joskus kiva saada jotain omaa ja uuttakin.

Yhteistyössä