Mitä ajattelet jos tiedät, että äiti tupakoinut raskaana ja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja guu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mietin että on saattanut vaikuttaa asiaan. Toki noita voi esiintyä muutenkin. Mutta ensisijaisesti ajattelen äidin tuhonneen lapsensa terveyttä tai kehitystä muuten. Mietin myös että onkohan myös tullut esim. masennusherkkyyttä tai muuta. Sitäkin se aiheuttaa aikuisiällä.

Tässä taannoin oli tästä samasta aiheesta ketju. En puolustele tupakoivia äitejä, itsekin lukeudun niihin, mutta ei kaikilla lapsilla ilmenen ko. asioita vaik äiti ois tupakoinu. Astmaa ja allergiaa tulee nykyään monesta muustakin asiasta.

Tutulla näin ja röökiä tosiaan kului. Toisella tutulla taas oli kalkkeutunut istukka, mutta ei näe mitään yhteyttä röökaamiseen:( Miksi se addiktio on niin voimakas, että oma lapsi pitää sairastuttaa..

Tiedän ainakin kaks, eikä aikuisilla lapsilla ole mitään noista. Eivät ilmeisesti kokeneet riskiä vaivan väärtiksi, mikä on uskomatonta. En kestä oikein mitään riippuvuuksi, koska olen alkkisperheestä itse, eli en kyllä tuntisi armos, jos jotain ilmenisi. Itse en milloinkaan ottaisi moista riskiä.

Se, mitä ajattelen tupakoivasta äidistä, ei liity siihen, ilmeneekö lapsella myöhemmin jotain. Jos riskeeraa lapsensa terveyden tuollaisen asian takia, niin ei kyllä kovin korkealle nouse mun arvoasteikossa.

Olisin harmissani lapsen puolesta, koska äitinsä on typeryyksissään ja heikkouksissaan ottanut riskin ja alkanut pelleilemään lapsensa terveydellä. Toivoisin, että äiti olisi sen verran viisastunut, että edes tajuaa mahdollisen syy-seuraus-yhteyden noiden asioiden välillä ja ottaisi opikseen (esim. uusia raskauksia ajatellen).

Mä vedin viimeisen röökin kun odottelin testin tulosta... Olishan senkin voinu jättää polttamatta, mut se oli jotenkin tosi helppoa ja itsestään selvää lopettaa siihen plussaan. Ja jos en olis tullu raskaaks, en tiedä olisinko pystyny lopettaan. Ja vaikka jutut ei johtuis tupakasta, niin omalla kohdallani en kokenut voivani olla niin itsekäs et olisin "savustanu" lastani tietäen kuitenkin riskit..

Yhteistyössä