Tiedän ja tunnen perheen, jossa vanhemmat juovat viikonloppuisin ja pyhinä lasten mentyä nukkumaan, jopa siihen humalaan ja krapulaan asti, mutta koti ja lapset ovat silti aina moitteettomasti hoidettuja. Siihen, ovatko lapset vakoilleet vanhempiensa tekemisiä ikkunasta/ovenraosta en osaa ottaa kantaa, mutta mukulat ovat kyllä todella hyviä nukkujia joten oletan etteivät ainakaan usein ole vanhempiaan humalassa nähneet. Enkä nyt tarkoita, että tämä olisi mielestäni jotenkin hienoa ja hyväksyttävää toimintaa, hain tällä takaa vain sitä ettei se vanhempien juominen aina ensimmäisenä hyppää lasten silmille. Ja heillä tämä on vissiin "aivan normaalia" (eivät siis osaa ajatella että tässä toimintamallissa mitään vikaa olisi).
Itse henkkoht olen lapsuudessa nähnyt vanhempieni juovan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tasan yhden kerran mopo lähti käsistä isältäni (kärsijänä äitini, ei lapset), mutta tuo kerta riitti ilmeisesti aiheuttamaan jonkin asteisen trauman, koska itselläni ensimmäinen ajatus humalaisesta vanhemmasta on turvattomuuden tunne, jota en halua lapsilleni. Itse en siis ota kahta saunakaljaa enempää kun lapset ovat kotona, mutta en kiellä mieheltä juomista jos niin haluaa tehdä (sen verran ymmärtää itsekin rajoittaa ettei lasten nähden ota kuin maksimissaan yhden tai kaksi). En siis pidä alkoholia tabuna, mutten suoranaisesti näe että sen pitäisi olla olennainen osa lapsiperheen elämää, ryypiskelin kyllä ihan tarpeeksi ennen lapsia ja ehdin sitten varmasti ryypiskelemään taas lisää kunhan mukulat tuosta kasvavat.