MItä ajattelette, jos lapsenne saavat joululahjaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieraasssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mimu";29361110]Mä olen miettinyt, onko kettuilua, kun pieni tyttöni on saanut kahtena jouluna peräkkäin kummiltaan pyyhkeen.
Tuleekohan tänäkin vuonna, jännitystä jouluun. Alkaa olla pyyhekiintiö ja kaappi täynnä.[/QUOTE]
2v sit jouluna kouluikäset tytöt sai kummeilta pyyhkeet. Vois olla kiva saada taas sellaset, entiset alkaa olla kohta puhki pestyjä. Kesäsin varsinkin kun uimarannalla käyneitä saa pyörittää tosi monesti koneessa. Ja toki voin sellaset itsekin ostaa -mieleisemmät vaan on tietty kummilta saadut.

Mä olen kyllä onnellinen, että mun lapsi on ainut lapsi tällä hetkellä meiän lähisuvusta (muihin ei edes pidetä yhteyttä). Seuraava lapsi joka tulee onkin sitten veljen lapsen tekemä. Eipä tarvii miettiä tälläisiä asioita.

Kyllä minä olen alkanut ostaman erään sukulaisperheen lapsille edullisempia lahjoja, sillä heidän suunnalta tulee aina alelaarin löytöjä. Perhe on tunnetusti hyvin nuuka, ja varakkaampi kuin me. Ei vaan huvita koko homma, lahjatoiveita en enää edes kysy, kun vastaukseksi saa vaan listan, mitä ainakaan ei saa ostaa. Mutta vaikea irtautua hommasta nyt, kun lapset jo hiukan isompia.

Ihan sama mitä maksaa, mutta joo... inhoan tuota halpahalli krääsää. Poika sai eräänä jouluna paloauton, joka liikkui itsekseen, piti kovaa ääntä ja hajosi ennen aattoiltaa. Meni roskiin seuraavana aamuna. Miksi tuhlata rahojaa tuommoiseen? Mieluummin sitten vaikka pitää silmiään pitkin vuotta auki esim alessa ja ostaa sieltä pienelllä rahalla.

huonommat lahjat kuin itse olet ostanut lahjojen antajan lapsille? Jos siis olet ostanut siskosi lapsille hyvät, kalliit lahjat ja ostanut ne sydämellä ja omat lapsesi saavat siskoltasi jotain krääsää, joka ostettu Halpahallista. Mitä ajattelet?

Eiköhän tää lahjan antajakin ole ostanut ne sydämmellä,musta on tökeröä käytöstä sulla nyt ap.. :/

• Tykkää
Reactions: Pinki
Ei minua kiinnostaisi. Lahjaa ostaessa en odota muutenkaan koskaan saavani takaisin mitään tai jos tiedän jotain saavani itsekin, en oleta sille minkäänlaista hintaa. Ostan lahjan ihan omien varojeni, kiinnostukseni ja sen mukaan, millaisen lahjan haluan vastaanottajalle antaa.
Oma lapseni ei vielä lelujen hintojen päälle juurikaan mitään ymmärrä, eli se parin euron krääsä voi olla ja usein onkin, lapselle ihan älyttömän hieno lahja :)

[QUOTE="flex";29360415]No, jos tiedän, että sisarukseni perheellä ei taloudellisesta tilanteesta johdu tää lahjan hallista, niin pistän muistiin että tämä taso meillä ensivuonna.
.[/QUOTE]

EI STNA ihmisillä on kyllä outoja ajatusmaailmoja!! Siis jotenkin kuvottaa tää tämmöinen kosto on suloinen -meininki! Varmaan on lähipiireillä kestämistä teissäkin !

Me emme osta kuin kummilapsille ja omille joululahjat, juurikin tästä syystä. Jokainen voi sitten säästyneillä rahoilla panostaa vaikka niihin omiin lapsiin ja kummilapsia on vain niin monta että on varaa ostaa kunnollinen lahja.

Tässä aloituksessa käy aika selvästi ilmi nykyinen materialistinen maailma. Lapset tai vanhemmat vahtii vain annetun lahjan rahallista arvoa ja hehkuttavat miten kallista tarpeetonta krääsää itsellään on varaa hankkia. Aika surullista, joulun pitäisi kuitenkin olla leppoisaa yhdessä oloa eikä pakettien lukumäärän tai rahallisen arvon ynnäämistä

• Tykkää
Reactions: Totuus
Voi ei! Pitääkö mun nyt huolestua, kun Tiimarin konkurssipesästä -90% alennuksella ostettu seinää pitkin laskeutuva krääsäukko (näitä oli paketissa 8 kpl ja hintaa taisi olla joitakin kymmeniä senttejä) on saanut paljon enemmän huomiota molemmilta lapsiltani (3 ja 2 -vuotiaat) kuin paljon kalliimpi plaston kippiauto?

Siis hirveetä, miten olen lapseni kasvattanut?

Useasti olen huomannut, että jopa tyhjä pahviloota saattaa olla sisältämäänsä lelua kiinnostavampi pienten lasten mielestä. Ostankin lahjat sillä ajatuksella, että toivottavasti miellyttävät saajaansa. Hintalappuja en siinä pahemmin katsele.

Ei sillä lahjan hinnalla ole väliä, vaan sillä, että se on ajateltu lapselle miuluisaksi.

Ostelen/teen itsekin halvalla lahjoja, mutta vain sellaisia, joista tiedän toisen ilahtuvan/joiden tiedän pääsevän käyttöön.

En myöskään kostaisi lapselle vanhempien tekemiä lahjavalintoja...

Meidän suvussa ei lahjoja ostella. Joten ei tarvi jauhaa näitä puolin ja toisin.

Mieheni ja lapseni lisäksi tulee ostettua vain kummitytölle, mummille ja mutsille. Ei sisaruksille tai heidän kersoilleen.
Kummitytöltä ei ole tullut kertaakaan edes kiitosta (täyttää 18v ensi vuonna, tuskin jatkan ostelua). Mutsin lahjat on noin 5 kertaa arvokkaampia kun hänen antamat lahjansa. Eikä todellakaan haittaa.

Täytyy myöntää, että parin vuoden ostelulun jälkeen piti pistää järkeä peliin itselle ja opetella ostamaan vähän halvempia lahjoja. Ei se oikeasti ole kivaa, jos itse käytät paljon aikaa ja yrität miettiä oikeasti hyvää lahjaa ja käytät siihen jopa rahaa ja toiselta tulee joku nopeasti alelaarista napattu paketti. Ihan oikeasti se ei ole kivaa! Varsinkaan, kun itselläkään tuota rahaa ei liikaa ole.
Mutta nyt on halvempia lahjoja ja en jaksa enää edes niin ajatella, onko nyt järkevä lahja. Mennään sillä "kunhan jotain ja halvalla" ajattelulinjalla!

Mun puolesta saa tuoda vaikka omasta tallinnurkasta lahjan, jos oikeasti on ajateltu lahjan saajaakin!!

Me sovitaan mitä ostetaan. Mä olen sanonut että krääsää ja turhaa paskaa ei kiitos meille. Jos ei tätä noudata niin ei tarvii mitn tuodakkaan:) Mä en myöskään ite osta mitn sekundapaskaa. Ostan mitä toivotaan. Enkä yli 50e.

Enpä ole moiselle ajatukselle tähän aamuun mennessä suonut hetkeäkään. Miten jotkut voi olla noin... noh, ahneita? Aivan sama onko se nyt 3e vai 30e, lapselle tulee ja on varmasti mieluinen.
Pikkasen lahjojen idea hakusessa....

Viimeksi muokattu:
Karmeeta tämä hintavertailu! Tuleeko kellään mieleen että lahjanantajalla voi olla monta pakettia ostettavana? Meillä on omia lapsia 3, kummilapsia 11, joista enää 7: lle ostan lahjan. Lisäksi olen epävirallinen kummi 2: lle. Lahjojen hinta on tänä vuonna 15-30e/ kpl. Sisarusten lapsille en osta lahjoja sopimuksesta. Kauheeta jos kummilasten vanhemmat odottaa jotain tosi kallista! En enää edes kysy mitä toivovat, koska niitä ei ole mahdollisuus toteuttaa. Voisinhan pistää Visan vinkumaan ja maksaa näitä vielä keväällä, mutta en halua! Keskituloisia ollaan!

• Tykkää
Reactions: Pinki
Enpä ole moiselle ajatukselle tähän aamuun mennessä suonut hetkeäkään. Miten jotkut voi olla noin... noh, ahneita? Aivan sama onko se nyt 3e vai 30e, lapselle tulee ja on varmasti mieluinen.
Pikkasen lahjojen idea hakusessa....

Mun mielestäni kyse ei ole ahneudesta, vaan jonkinlaisesta, noh, tasapuolisuudesta. En oikein osaa sanoa mikä siinä loppuviimein kaivelee, ehkä se että itse käytät paljon aikaa sopivan lahjan miettimiseen, pohdit onko lahja laadukas ja kestävä, onko varmastyi mieluinen lapselle ja onko siitä pitkäksikin aikaa iloa, vielä metsästät hikihatussa sitä kaupoista jne. Ja sitten nämä toiset kääräisevät paperiin sen parin euron jutun alelaarista tai jonkin mainosheijastimen kaapinperukoilta. Kyllä mulla tuommoinen alkaa nyppimään, eikä tee seuraavana jouluna mieli samalla tavalla panostaa heidän lahjoihinsa, kun ei heidänkään mielestä lahjan ilmeisesti tarvitse parin euron rihkamaa kummempi olla. Käytän sen ajan ja rahan mieluummin omien lasteni ilahduttamiseen.

Ehkä tämä jonkun mielestä on suurta ahneutta, mutta mä en kyllä näe asiaa sillä tavalla. Kyllä meilläkin on sellaisia tuttavapoerheitä, joiden kanssa vaihdetaan sellaiset muutaman euron pikkulahjat ja se on ok, menee tasapuolisesti se touhu. Mutta nimenomaan se, että toinen osapuoli panostaa ajallisesti ja rahallisesti, kun toiset taas eivät tee kumpaakaan, niin se pistää jurppimaan. Näiden kohdalla kyllä madallan rimaa ihan suosiolla minäkin.

Mistä te ihmiset tiedätte toisten tulotason kun osaatte niin varmasti kertoa että kyllä noiden pitäs tolla tulotasolla ostaa mun lapselleni kalliimpi lahja? En minä ainakaan mene keltään kyselemään ansioita eikä joku talo tai auto kerro tulotasosta muuta kuin että jollain saattaa olla himpun verran enemmän velkaa kuin minulla.

Toisekseen, kuinka ihmiset kehtaa edes mielessään vaatia jotain tietyn arvoista lahjaa? Ja ilmeisesti opettaa myös lapsensa tuollaiseen, koska monet alle 10-vuotiaatkin arvostaa lahjaa sen rahallisen arvon kannalta. Minä en moisille petokaloille osta yhtään mitään, samahan se kun loukkaantuvat kuitenkin. Eivätkä opeta lapsiaan edes kiittämään.

Yhteistyössä