Mitä ajattelette tälläisestä (pottailu ja äidin laiskuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paska

Vieras
2,6v lapsi on koko päivän kuiva JOS äiti muistaa kysellä että onko pissahätä tai kakkahätä ja muistaa laittaa potalle välillä vaikka sanoisi että hätä ei ole. Välillä lapsi viettää vaipatonta kotipäivää ja käy itse potalla ja on täysin kuiva. Yleensä vaatii kuitenkin pientä muistuttelua ja sen että vie lapsen potalle. Mutta entä jos äiti on niin laiska, että vaihtaa vaan sarjatyönä vaipat isommallekkin siinä missä kahdelle nuoremmalle, eikä jaksa patistaa vessaan..

Josko kesällä sitten..

Sanoisin, että vähän tyhmä äiti, jos pakottaa tuon ikäisen, melkein kuivan lapsen olemaan vaipoissa ihan vaan oman laiskuutensa takia. Moni pieni tarvitsee alussa muistuttelua vessassa käymisestä, eikä siinä ole mitään vikaa. Lapsi ei ehkä malta jättää leikkejään, vaikka tunnistaakin pissahädän eli on kuiva.

no aika outoa laiskuutta minusta, kun se ei niin paljoa vaadi. ja laps on kuitenkin hyvin alkanut hokasee ton vaipattomuuden, niin miksi sitten vaan äipän laiskuuden takia se pitäs taannuttaa pois.

Mun mielestä ei kauheen vakavaa... Se oppii kuitenkin, kunhan sitä kuitenkin jonkun verran tekee, ja kohta osaa itse ilmaista hätänsä. Omien voimavarojen mukaan, sanoo kans kahden pienen äiti.

Meillä ei juuri olla pottailtu nyt 1v7kk:n kanssa. Välillä siinä vähän istutaan mutta ei sieltä mitään ole vielä saatu. "Ens kesänä" - ajattelutapa miulla on mielessä ihan sillä että aloitan pikkusiskon pottatreenailun samaan aikaan. Sama periaatetta olen ajatellut tuttien "katoamisessa", molemmilta yhtä aikaa. Toki isompi ei sitä enää pitkin päivää lutsuttele, ja jos näen merkkejä siitä ettei enää kiinnosta niin toki sekin sopii :)

Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Ehkä äiti on väsynyt kun on pienempiäkin hoidettavia, kyllä se lapsi vielä kuivaksi ehtii ja kesällä se opettaminen on helpompaa kun voi käydä puskapissalla

Mä en ole koskaan tajunnut tota, että kesällä olisi jotenkin helpompaa oppia kuivaksi. Meillä ei kumpikaan lapsi halua käydä puskapissalla, vaikka ovat jo kuivia. Erityisesti pojalle se on ihan kauhistus, ei suostu millään. Monesti alkukesä on ainakin niin kylmä, ettei ulkona voi juosta kovin vähissä vaatteissa. Sama homma, jos on tosi sateinen kesä. Meillä on ihan normaali lämpötila sisällä ja lapset tarkenevat hyvin yhdellä vaatekerroksella myös talvella. Meillä on molemmat oppineet kuivaksi muulloin kun kesäaikaan, joten en ymmärrä miten se kesä siihen liittyy. Ei meidän perhe ainakaan ulkoile koko päivää kesällä, jos sataa kaatamalla tai lämpöasteita on 10

Mutta mitä tehdä "pottakammoiselle"? Meillä ei 2v.3 kk tyttö osoita minkäänlaista kiinnostusta pottailuun:( Koko elämänsä aikana tasan yksi pissa onnistuttu saamaan pottaan. Ei malta istua potalla, eikä pissaa sinne vaikka olis hätä... Monet kerrat on heti potalla istumisen jälkeen liruttanut lattialle. Sama vessanpöntöllä, vaikka ollaan sitä supistajaakin kokeiltu. En ymmärrä mistä tuo kammo on voinut tulla, kun olen yrittänyt pitää potalla käynnin positiivisena asiana ja kehunut... Mitä olen tehnyt väärin ja miten lapsen voi opettaa potalle???

No mun mielestä siinä vaipan vaihdossa on suunnilleen saman verran vaivaa, kuin siinä, että muistuttaa ja käyttää lasta vessassa. Meillä on 2v10kk ikäinen, joka on vasta viime aikoina alkanut itse käydä vessassa, mutta vieläkin pitää muistuttaa ja käyttää. Hankalammaksi mä näkisin sen, jos käyttäisin vaippoja. Ja tuleehan siinä aika lailla rahallista säästöäkin. :)

Hyvin lapsi ehtii oppia kesälläkin. Jos on kolme alle 3-vuotiasta lasta, niin työtä ja touhua on riittävästi. Pienenpien hoidon lomassa voi olla hankala huomioida isomman lapsen pissatustarpeita. Itseltäni ei ainakaan isomman pissatus luonnistunut pienemmän vaipan vaihdon lomassa.

Kolmen pienen lapsen äitiä ei voi sanoa laiskaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja oooo:
Ehkä äiti on väsynyt kun on pienempiäkin hoidettavia, kyllä se lapsi vielä kuivaksi ehtii ja kesällä se opettaminen on helpompaa kun voi käydä puskapissalla

Mä en ole koskaan tajunnut tota, että kesällä olisi jotenkin helpompaa oppia kuivaksi. Meillä ei kumpikaan lapsi halua käydä puskapissalla, vaikka ovat jo kuivia. Erityisesti pojalle se on ihan kauhistus, ei suostu millään. Monesti alkukesä on ainakin niin kylmä, ettei ulkona voi juosta kovin vähissä vaatteissa. Sama homma, jos on tosi sateinen kesä. Meillä on ihan normaali lämpötila sisällä ja lapset tarkenevat hyvin yhdellä vaatekerroksella myös talvella. Meillä on molemmat oppineet kuivaksi muulloin kun kesäaikaan, joten en ymmärrä miten se kesä siihen liittyy. Ei meidän perhe ainakaan ulkoile koko päivää kesällä, jos sataa kaatamalla tai lämpöasteita on 10
On helpompaa. Lapsi ei tarvitse kesällä paljoa vaatetta, joloin on helpompi laittaa housut alas ja pissata. Jos vahinkoja sattuu, niin ei tule paljoa pyykkiä. Kesällä ulkona ollessa ei haittaa, vaikka olisi hetken pissit housussa. Talvella pissivahingon sattuessa ulkohaalarikin kastuu. Jne.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Hyvin lapsi ehtii oppia kesälläkin. Jos on kolme alle 3-vuotiasta lasta, niin työtä ja touhua on riittävästi. Pienenpien hoidon lomassa voi olla hankala huomioida isomman lapsen pissatustarpeita. Itseltäni ei ainakaan isomman pissatus luonnistunut pienemmän vaipan vaihdon lomassa.

no voihan. nimenomaan, jos ei viitsi tehdä lastensa kehityksen ja kasvun eteen mitään tukemista tai opettamista.

No kyllähän tuossa kohtaa ainakin itseäni syyttäisin hyvin laiskaksi. Ehkä johtuu siitä että meillä isommat on ollut yökuiviakin 2,5vuotiaana molemmat (tyttö ja poika).

Toisaalta myös tämän nuorimmaisen kohdalla myönnän olevani laiska kun en vie joka välissä potalle, mutta ehkä sitä vielä kerkiää ;) mitään mahdollisuuksia ei kuitenkaan ole opettaa päiväkuivaksi ennenkuin uusi vauva syntyy (huhtikuussa) joten sitten vähän myöhemmin, kuten meni kahden isommakin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

no voihan. nimenomaan, jos ei viitsi tehdä lastensa kehityksen ja kasvun eteen mitään tukemista tai opettamista.
Koko ajanhan äiti tukee lastensa kehitystä ja kasvua. Sitä tapahtuu normaaleissa arkipäiväisissä toiminnoissa. Yhden asian perusteella ei voi sanoa, että äiti olisi laiska. Juuri potatus voi olla hankala asia tälle lapselle ja perhetilanteelle tällä hetkellä. Muutaman kuukauden kuluttua tilanne voi olla paljon otollisempi. Sama jos sanoisi äitiä laiskaksi, kun ei vie lastaan kerhoihin.

mun 2,5v poika on pissannu pottaan varmaan 3 kertaa, viimeisimmästä kerrasta on aikaa kolme kk. Eikä toi nyt ole kärsinyt vaipoissa mun mielestä. En mä sitä rupee pakkoistuttaankaan siellä potalla. Kesää tässä odotellaan, ulkohaalareita ei tosiaan ole kuin kolmet, ja jos kaks kertaa päivässä tulee pihalla pissat housuun, niin seuraavana päivänä ei sitte tarttekaan olla niin paljon ulkona. Kesällä toi voi olla vaikka pyllysillään. Ja monestako kouluikäisestä vaippapöksystä olette kuulleet? On sitä kai tärkeämpiäkin asioita opittavaksi alle 3-vuotiaana.

Yhteistyössä