Mitä ajattelette tästä vauva-lehden jutusta?Nainen teki abortin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -h-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

-h-

Vieras
kun tuli raskaaksi ja selvisi että on down raskauden puolivälissä. no kun abortti oli tehty huomattiin että sikiö oli kuollut jo aiemmin. naisella itsellä munasarjoissa ongelmaa ja ikää yli 40, pari keskenmenoakin takana ja halusi abortoida tuon downin. no sitten sai luovutetulla munasolulla lapsen. mitä mieltä? minusta vain tuntui oudolta että on lapsettomuuden tuskaa ja sitten down-lapsi ei käy. toisaalta ymmärrän että keskeytys voi olla todella vaikea ratkaisu enkä halua tuomita. ja tuossa tapauksessa lapsi olikin jo kuollut aiemmin, mutta tarkoitus oli siis tehdä abortti raskauden puolivälin tienoilla. nainen mös kiittelee häntä joka antoi luovutetun munasolun.

Mäkään en ymmärrä, mut ihmiset on erilaisia. Jos on valmis tappamaan sen lapsen, koska sillä on down, niin miten voi olla valmis ottaamaan uuden vastaan? Mistä sitä tietää, mikä sillä lapsella voi olla? Tai mitä sille tapahtuu sen elämän aikana? Ehkä se sairastuu tai vammautuu vielä pahemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
En ole lukenut juttua. Tuon ikäinen nainen ei välttämättä saa enää tervettä lasta ollenkaan.

Paitsi että suurin osa tuon ikäisistä synnyttäjistä saa terveen lapsen. Riski saada down on toki suurempi.

ehkä hän ei olisi jaksanut huolehtia koko loppuu elämäänsä. Jos paha down. Kuitenkin ikää yli neljäkymmentä, kun aika heistä jättää kuka olisi lapsesta huolehtinut.. Minä ymmärrän täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Minulla riittää ymmärrystä.

Taidat olla yksi harvoista, tämän ketjun perusteella. Ymmärrystä heruu kyllä kouluampujille, mutta auta armias jos menet abortin tekemään...

Eipäs oiota sanomisia. Mulla riittää kyllä ymmärrystä abortin teolle. Mutta ei sille, että tehdään abortti ja hankkiudutaan samantien raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Minulla riittää ymmärrystä.

Taidat olla yksi harvoista, tämän ketjun perusteella. Ymmärrystä heruu kyllä kouluampujille, mutta auta armias jos menet abortin tekemään...

Eipäs oiota sanomisia. Mulla riittää kyllä ymmärrystä abortin teolle. Mutta ei sille, että tehdään abortti ja hankkiudutaan samantien raskaaksi.

No minulla riittää ymmärrystä ap kirjoittamalle naiselle.

Minä ymmärrän - lukematta juttua, mutta ap:n selostuksen perusteella - ihan hyvin.
Suomessa on mahdollista ja laillista olla ottamatta vastaan vammaista lasta.

Down sen enempää kuin joku muu vammaisuus ei ole leikin asia. Downeista puhutaan aina, miten herttaisia ja suloisia he ovat.

Down voi olla myös syvästi vammainen, ja kehitysvamman lisäksi voi olla pahoja sydänvikoja. Downit eivät myöskään ole aina herttaisia ja suloisia.

Entä kuka hoitaa ja rakastaa sitä downia sen jläkeen, kun vanhempien voimat loppuvat ja/tai vanhemmat kuolevat?

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Minä ymmärrän - lukematta juttua, mutta ap:n selostuksen perusteella - ihan hyvin.
Suomessa on mahdollista ja laillista olla ottamatta vastaan vammaista lasta.

Down sen enempää kuin joku muu vammaisuus ei ole leikin asia. Downeista puhutaan aina, miten herttaisia ja suloisia he ovat.

Down voi olla myös syvästi vammainen, ja kehitysvamman lisäksi voi olla pahoja sydänvikoja. Downit eivät myöskään ole aina herttaisia ja suloisia.

Entä kuka hoitaa ja rakastaa sitä downia sen jläkeen, kun vanhempien voimat loppuvat ja/tai vanhemmat kuolevat?

Asiaa! Helppo se on huudella kun ei ole kokemusta tai kokemus rajoittuu lievästi kehitysvammaiseen lapseen. Moni vaikeasti kehitysvammaisen lapsen vanhempi toivoo että lapsi kuolisi ennen heitä. Että he saisivat itse lähteä täältä ja tietäisivät että oma lapsi ei joudu kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Näinpä. On ihan eri asia saada vammainen lapsi kaksvitosena kuin neljävitosena. Kaksvitosena voi sentään olettaa olevansa lapsensa elämässä vielä useamman vuosikymmenen ja fyysisesti siinä kunnossa, että lastaan jaksaa hoitaa. Päälle nelikymppisenä on jo otettava huomioon se, että ikä voi alkaa painaa vanhempiakin. Ei vielä silloin, kun lasta on hankkimassa, mutta jo 10 vuoden päästä. Terve 10 v ei enää juuri vanhempiensa fyysistä apua tarvitse, mutta vammainen lapsi saattaa tarvita muiden apua koko elämänsä.

Yhteistyössä