Mitä ajattelette tästä vauva-lehden jutusta?Nainen teki abortin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -h-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on ok, jos nainen kokee, ettei hänellä ole valmiuksia/voimia hoitaa vammaista lasta.

Mun mielestä sillon ei pitäs hankkia lapsia ollenkaan.
Jos ei ole valmis huolehtimaan vammaisesta lapsesta, niin mitä tehdään sillon jos lapsi vammautuu myöhemmin?
Jää vaikka auton alle 2-vuotiaana ja vammautuu pahasti?

Kaveri mulle totes kun oli raskaana, että kävi kaikissa seuloissa koska ei halua vammaista lasta :headwall:

Ymmärrän täysin sen, että joku ei halua tietoisesti vammaista lasta synnyttää.
Sekä sen, että haluaa kuitenkin lapsia, vaikka yhden sairaan onkin abortoinut. Ei tuon naisen tie varmaan helppo ole ollut...

Mä ymmärrän täysin, minusta ei ole mitään järkeä tehdä tähän maailmaan tiedostetusta vammaista lasta. Itse tekisin tuossa tilanteessa abortin myös.
Puhuttiin miehen kanssa raskauden alussa, että jos lapsi osoittautuu vammaiseksi niin abortti tehdään välittömästi, sillä minä en vammaista lasta halua, olen ihan läheltä yhtä seurannut ja ei se mitään helppoa elämää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Jos ei ole valmis huolehtimaan vammaisesta lapsesta, niin mitä tehdään sillon jos lapsi vammautuu myöhemmin?
Minusta tuo on kuitenkin eri asia kuin tietoisesti hankkia vammainen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ymmärrän täysin sen, että joku ei halua tietoisesti vammaista lasta synnyttää.
Sekä sen, että haluaa kuitenkin lapsia, vaikka yhden sairaan onkin abortoinut. Ei tuon naisen tie varmaan helppo ole ollut...

Tuli vaan näin "vähän" asian vierestä mieleen, että sinä kun olet luovuttanut munasolujasi, niin tuleeko tämmöisiä juttuja lukiessa mieleen, että entäs jos juuri tämä vauva onkin sinun sukusoluillasi aikaan saama?

En tajua miks täällä tuomitaan noin hanakasti abortti down lapsen kyseessä ollessa.
Jos olisin 40 ja tietäisin saavani down lapsen,varmaankin ratkaisu olisi sama.

Down lapsi tarvitsee paljon enemmän ja kauemmin huolenpitoa,olisin jo 60 v kun lapsi 20.
Ja miksi tehdä sellainen lapsi maailmaan joka ei pärjää ilman äidin apua ehkä vielä 20 veenä.Sitten hoitokotiin vaan vai?Äiti ja lapsi?

En lähtisi muutenkaan tuon ikäisenä tekemään lasta.

Silloin ei voi valita.
Kiitos sikiödiagnostiikan, raskausaikana on vapaus valita. Ei toki aina, mutta joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Minusta tuo on kuitenkin eri asia kuin tietoisesti hankkia vammainen lapsi.

Niin minustakin. Toisen asian voit valita, toista et.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Tuli vaan näin "vähän" asian vierestä mieleen, että sinä kun olet luovuttanut munasolujasi, niin tuleeko tämmöisiä juttuja lukiessa mieleen, että entäs jos juuri tämä vauva onkin sinun sukusoluillasi aikaan saama?

Ei tuu mieleen, mutta kun otit asian puheeksi, niin totean että saisi ihan vapaasti olla. Ei ne mun sukusolujani ole olleet enää sen jälkeen, kun ne luovutin pois.

Minusta on ok, jos nainen kokee, ettei hänellä ole valmiuksia/voimia hoitaa vammaista lasta.

Kaveri mulle totes kun oli raskaana, että kävi kaikissa seuloissa koska ei halua vammaista lasta :headwall:

pientä jeesustelua! Luuletko sinä että sen vammaisen ihmisen elämä on jotenkin helppoa ja mukavaa? Monet kärsivät hirveistä kivuista ja mielenterveyden ongelmista ja osa ei pysty kertomaan niistä mitään. siinä sitten vanhemmat ja hoitajat yrittää päätellä mikä vialla. Osa ei tajua tästä maailmasta mitään ja osa tajuaa mutta ei pysty ilmaisemaan itseään niin että kaikki sen ymmärtäisivät. Ei se ole pelkästään itsensä ajattelua jos ei halua vammaista lasta tähän maailmaan saattaa. maailma on julma paikka ihmiselle joka ei sovi muottiin. Ja se mitä tulee tuohon myöhemmin vammautumiseen on täysin eri asia , näitä asioita ei voi verrata toisiinsa koska syyt ja lähtökohdat ovat erilaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Ei tuu mieleen, mutta kun otit asian puheeksi, niin totean että saisi ihan vapaasti olla. Ei ne mun sukusolujani ole olleet enää sen jälkeen, kun ne luovutin pois.

Juu, kunhan vaan putkahti hassu ajatus mieleeni.

Entäs jos ajattelisi tältä kannalta: takana on jo monta keskenmenoa eli monta menetettyä vauvaa :( Monta kertaa on joutunut kohtaamaan surua. Jos on jo useamman enkelivauvan mielessään hautaan saattanut -en tiedä onko konkreettisesti saattanut -pitäisikö vielä jaksaa sairaan vauvan hoito?

Ikä ei yhtään helpota tilannetta. Ei jaksa itse painaa tukka putkella kuten nuorena, eikä tosiaan ole varmaan jaksaako vammaisen lapsen hoitaa pitkälle aikuisuuteen asti. Kaiken lisäksi vielä tuo, että tämäkin vauva oli kuollut kohtuun. Minusta järkevä päätös.

Kerta lapsi oli jo kuollut kohtuun voisi epäillä, että kyseessä oli muutakin kuin pelkkä dawn-epäily. Eli olikohan äidillä tiedossa kenties tarkemminkin vammanlaadusta. Muuten mäkin ihmettelen aborttia tossa vaiheessa pelkän epäilyksen takia, jos raskaaksitulo on ollut vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Minä ymmärrän - lukematta juttua, mutta ap:n selostuksen perusteella - ihan hyvin.
Suomessa on mahdollista ja laillista olla ottamatta vastaan vammaista lasta.

Down sen enempää kuin joku muu vammaisuus ei ole leikin asia. Downeista puhutaan aina, miten herttaisia ja suloisia he ovat.

Down voi olla myös syvästi vammainen, ja kehitysvamman lisäksi voi olla pahoja sydänvikoja. Downit eivät myöskään ole aina herttaisia ja suloisia.

Entä kuka hoitaa ja rakastaa sitä downia sen jläkeen, kun vanhempien voimat loppuvat ja/tai vanhemmat kuolevat?

Ois voinu olla mun näppiksestä tää. Täysi peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:

pientä jeesustelua! Luuletko sinä että sen vammaisen ihmisen elämä on jotenkin helppoa ja mukavaa? Monet kärsivät hirveistä kivuista ja mielenterveyden ongelmista ja osa ei pysty kertomaan niistä mitään. siinä sitten vanhemmat ja hoitajat yrittää päätellä mikä vialla. Osa ei tajua tästä maailmasta mitään ja osa tajuaa mutta ei pysty ilmaisemaan itseään niin että kaikki sen ymmärtäisivät. Ei se ole pelkästään itsensä ajattelua jos ei halua vammaista lasta tähän maailmaan saattaa. maailma on julma paikka ihmiselle joka ei sovi muottiin. Ja se mitä tulee tuohon myöhemmin vammautumiseen on täysin eri asia , näitä asioita ei voi verrata toisiinsa koska syyt ja lähtökohdat ovat erilaiset.

Pelkkä dawn ei sano, että juuri sen vammaisen elämä olisi kauheaa kärsimystä. Mä jotenkin epäilen, että tällä kyseisellä äidillä oli myös tiedossa lapsen mahdollisista muistakin oireista eli, että ultrassakaan ei kaikki olisi näyttänyt ihan normaalilta ja joissain tapauksissa toki itsekin olisin valmis aborttiin, vaikka pelkä dawn epäilyn takia sitä en tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Pelkkä dawn ei sano, että juuri sen vammaisen elämä olisi kauheaa kärsimystä. Mä jotenkin epäilen, että tällä kyseisellä äidillä oli myös tiedossa lapsen mahdollisista muistakin oireista eli, että ultrassakaan ei kaikki olisi näyttänyt ihan normaalilta ja joissain tapauksissa toki itsekin olisin valmis aborttiin, vaikka pelkä dawn epäilyn takia sitä en tekisi.
Mä en ole ko juttua lukenut, mutta ymmärsin ap:n kirjoituksesta, että raskausaikana oli todettu down. Jos se kromosomivirhe löydetään, niin lapsella on silloin down eikä kyse ole enää pelkästä epäilystä.

Alkuperäinen kirjoittaja nino:
Minä ymmärrän - lukematta juttua, mutta ap:n selostuksen perusteella - ihan hyvin.
Suomessa on mahdollista ja laillista olla ottamatta vastaan vammaista lasta.

Down sen enempää kuin joku muu vammaisuus ei ole leikin asia. Downeista puhutaan aina, miten herttaisia ja suloisia he ovat.

Down voi olla myös syvästi vammainen, ja kehitysvamman lisäksi voi olla pahoja sydänvikoja. Downit eivät myöskään ole aina herttaisia ja suloisia.

Entä kuka hoitaa ja rakastaa sitä downia sen jläkeen, kun vanhempien voimat loppuvat ja/tai vanhemmat kuolevat?

Ois voinu olla mun näppiksestä tää. Täysi peesi.

Jeps peesi!

Ja lisätään vielä että kaikki down lapset eivät edes elä hirveän kauan, koska tuo kehitysvamma voi olla niin hirveän laaja alainen... Pahimmilla sydänvioilla lapsi kuolee aikaisin tai hänen elämänsä tulee olemaan yhtä tuskaa.

Vaikea on päätös mutta henk. koht en jaksaisi ensin murehtia koko raskuden ajan ja totutella tulevaan ja sitten saada vaikeasti vammainen down lapsi jonka ehkä joutuu hyvästelemään kuitenkin parin ensi vuoden sisällä.... Voi sitä tuskan määrää.

Totta joka sana :flower:

Mieheni down-serkku ei ollut herttainen tai suloinen enää pikkulapsi-iän jälkeen. Hän oli erittäin vaikea (tahtomattaan toki) eikä koskaan oppinut kävelemään, puhumaan, toimimaan itsenäisesti millään lailla. Hän oli hyvin isokokoinen, ja hänen hoitamisensa oli raskasta. Oli hän toki rakas.

Mieheni tädin suurin pelko oli se, mitä pojalle tapahtuu kun hän & miehensä ovat poissa. No, sitä tilannetta ei tullut eteen: serkkupoika nukkui pois vuonna 2002, noin 15-vuotiaana :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
En ole lukenut juttua. Tuon ikäinen nainen ei välttämättä saa enää tervettä lasta ollenkaan.

Höpön höpö. Tuon ikäisellä on suurempi riski saada vammainen lapsi kuin nuoremmilla, mutta silti puhutaan prosenteissakin vain muutaman prosenttiyksikön korotuksesta tuon riskin suhteen. :)

Eli jos 20-vuotiaana riski olisi vaikka 1 % niin nelikymppisenä on 5% (tämä siis esimerkkinä). Eli ihan kirkkaasti suurin osa lapsista on aivan terveitä, vaikka vanhemmallakin äidille syntyisivät...

Maalaisjärki käteen..

Yhteistyössä