Mitä ajattelisit tällaisesta perheestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyn mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyn mielenkiinnosta

Vieras
Pikkulapsiperhe kyseessä siis.

Äiti kutsuu usein ystäviään kylään ja käy muillakin kylässä.

Kylässä ollessaan lapset ( 2v,3v ja 5v) sotkevat aivan mielettömästi, nuorin hajottaa tavaroita, heittelee ja repii leluja sekä painelee jatkuvasti tv:n ja muiden kodinkoneiden nappeja ilman että äiti puuttuu asiaan mitenkään.

Lapset juoksevat kengät jalassa kyläpaikassa ennen riisumista, tiputtelevat ruokaa lattioille yms. Äiti vaan nauraa kun on suloiset lapset.

Oma koti on lievästi sanottuna sotkuinen. Likaisia vaippoja ja ruuantähteitä, kurkkuja ja leivänpaloja lojuu asunnon lattioilla, keittiönpöytää ei ole pyyhitty aikoihin. Joka paikassa on hiekkaa ja murusia.
Tasot täynnä lasten leluja ja vaatteita, likaisia astioita ja lehtiä.
Ulkovaatteet lojuvat keittiössä.
Vessa on pesemätön ja nuorimman pepunpesupyyhkeitä heitellään lattioille käytön jälkeen.
Lapset kulkevat eriparisukissa, tahraisissa vaatteissa ja haiskahtavat pesemättömälle.

Mitä ajattelet tällaisesta perheestä?

että ei kuulosta mun perheeltäni. jos olisivat ystäviäni, niin kysyisin, et tarttetko apua päivittäisissä hommissa, mun kotonani ei käyttäydyttäisi noin, pistäisin kuriin tai voisivat poistua, omassa himassaan voisivat olla vapaasti mun puolesta.

Tiedän yhden äidin joka yrittää tahallaan kasvattaa lapsiaan "vapaa kasvatus"-metodilla. Eli antaa juuri lapsen (toinen vasta ihan vauva) näppäillä telkkarin/valot/pesu-/tiskikoneen päälle-pois-päälle-pois ihan loputtoman kauan. Ja antaa lapsen leikkiä kaikilla (siis KAIKILLA) tavaroilla, oli kyseinen tavara sitten lasia, keramiikkaa, elektroniikkaa, koruja, ihan mitä vain. Sit vain sanoo hups, kun kakara pudottaakin vieraan henkilön kännykän maahan, tai rikkoo mukin tms.

En tykkää tuollaisesta yhtään. to del la ärsyttävää, ja yritän nähdä tätä perhettä niin vähän kuin mahdollista.

Lapsi on noin muuten kiltti, ei potki tai ole väkivaltainen (onneksi!!), mutta saa vain tehdä ihan kaikkea mitä lystää. Mielenkiinnolla odotan sitä kun kersa on koulussa ja yhtäkkiä onkin jotkut rajat, saattaa olla vähä hankalaa...

Ihanan rentoa, olisi mukava mennä kylään kun tietää että saa hetken hengähtää itsekin eikä turhia nipoteta, kun ne omatkaan lapset eivät aina käyttäydy niin mallikelpoisesti kaikesta kasvatustyöstä huolimatta.

Kun taas tulisivat meille kylään, niin kiva että lapset saisivat eläväistä seuraa. Hieman voisin ohjeistaa miten meillä toimitaan, jos kovasti tuntuu että menee aivan vallattomaksi. Mutta kyllä meilläkin lapset saavat olla ja näkyä, olla lapsia, leikkiä ja tutkia, toki hyvien tapojen ja turvallisuuden puitteissa. Ohjeistetaan ja kielletään sitten tarvittaessa :)

Kylässä kävisin silti ihan mielelläni jos tulen muuten hyvin toimeen äidin kanssa. Kylään en kovin usein haluaisi ja komennan kyllä sitten vieraan lapsia itsekin jos esim. menevät elektroniikkaa liiaksi näpelöimään. Mitään siistiä meilläkään ei ole, joten siitä en suuremmin ajattele mitään, mutta tavaroiden hajottamisesta en tykkää yhtään ja omaani kiellän aina jos sellaista meinaa tehdä. Toki sitä joskus jotain saattaa hajota, enkä siitä suuremmin lapselle suutu jos on vahinko, mutta jos tahallaan tavaroita heittelee ja sitten hajoaa niin kyllä siitä sanomista tulee.

En siis ajattelisi sen kummemmin mitään. Äiti on ollut varmasti tiukilla noin pienillä ikäeroilla ja tärkeysjärjestykset on vähän muuttunut. Ei sitä välttämättä niin vaan ehdi ja jaksa kauheasti siivota, jos se ei ole elämässä ihan tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä. Ja sitten luulen, että lasten huonoon käytökseenkin jollain lailla turtuu kun on tarpeeksi monta kertaa kieltänyt, eikä enää edes "näe" sitä jos lapsi ottaa jonkun kielletyn tavaran saati jaksa välittää, jos sillä oikeasti ei sitten niin suuremmin ole merkitystä. Tietty kylässä mun mielestä pitää komentaa tiukastikin jos naapurin kallis taulutelkkari uhkaa hajota.

voi kuule miten mua toi tavaroiden heittely, lelujen repiminen sekä jatkuva tv:n ja muiden kodinkoneiden nappuloiden painelu rassaa kotona!!!! vaikka kuinka yritän pitää kuria nii johan se vanhempi vintiö on tekemässä keittiössä pahojaan.... miten sen saa loppumaan oi viisaat äidit??????? oon yrittänyt sanoa,viedä pois, eristää keittiöstä, laittaa jäähylle ja olla huomioimatta NIIN mikään ei toimi!!!

eipä olla missään käyty ja eristäytyminen suoraan sanottuna jo vituttaa

Alkuperäinen kirjoittaja 2:n äiti;27176693:
Ihanan rentoa, olisi mukava mennä kylään kun tietää että saa hetken hengähtää itsekin eikä turhia nipoteta, kun ne omatkaan lapset eivät aina käyttäydy niin mallikelpoisesti kaikesta kasvatustyöstä huolimatta.

Kun taas tulisivat meille kylään, niin kiva että lapset saisivat eläväistä seuraa. Hieman voisin ohjeistaa miten meillä toimitaan, jos kovasti tuntuu että menee aivan vallattomaksi. Mutta kyllä meilläkin lapset saavat olla ja näkyä, olla lapsia, leikkiä ja tutkia, toki hyvien tapojen ja turvallisuuden puitteissa. Ohjeistetaan ja kielletään sitten tarvittaessa :)

Minkä ikäiset lapset sulla on?

Yhteistyössä