Mitä eroa näet lapsellisella ja lapsenmielisellä aikuisella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "strawberry"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"strawberry"

Vieras
Entä näetkö hyväksi että lapsella on lapsellinen aikuinen vanhempana? Miksi? Lisää loppuun myös ikäsi.

Oma ajatukseni tästä on, että ei ole hyvä jos lapsella on lapsellinen vanhempi, mutta on hyvä jos vanhempi on lapsenmielinen, koska sillon on helpompi sulautua lasten leikkeihin ja muihin hassutuksiin kun ei ole unohtanut omaa lapsuuttaan täysin ja kasvanut liian vakavaksi ihmiseksi, koska ei sekään aikuisuutta ole, liiallinen vakavuus siis. Se on vain luonnevirhe.

Lapsellinen aikuinen ei minusta taas ole hyvä vanhempi lapselle, koska lapsi tarvitsee tukevan, järkevän ja vahvan aikuisen kasvattajakseen kun selvähän asia se on, että toinen siinä tilanteessa on lapsi, niin aikuisen tulisi olla sillon kanssa aikuinen. Minusta lapsellisuus ei siihen kuulu.

Saan sätkyjä joskus siitä, kun ihmiset vastustelevat aikuistumista. Muistan kun minua kiusattiin peruskouluaikoina, olisi hirveää jos ihmiset eivät kasvaisi aikuiseksi ja tajuaisi tekojaan. :/

Ikää 35v.

Lapsenmielinen aikuinen on leikkisä suhtautuu asioihin uteliaasti ja innostuen. Lapsellinen aikuinen ei osaa ottaa asioista aikuisen vastuuta ja/tai ajattelee asioista tietyllä tavalla naivisti, eikä ehkä osaa kyseinalaistaa käsityksiään. Lapsellisesta vanhempaa en näe parhaana mahdollisena vanhempana, lapsenmielinen voi sellainen olla. Ollakseen hyvä vanhempi vanhemman ei kuitenkaa täydy olla lapsenmielinen.

Viimeksi muokattu:
Olen kuulemma vanha sielu, mutta minulla on se sielu johon kuuluu elinikäinen lapsi joka nauttii muunmuassa animaatioelokuvista. Kun aikuistuu tarpeeksi, katoaa värit (älä ota tätä niin mustavalkoisesti [ba dum tsss]). Lapsella mieli on avoin, toisin kuin aikuisella se on kalkkeutunut... kärjistäen sanottuna.

Toisinaan taannun tietyissä tilanteissa lapsen "henkisyyteen" jossa koen sisäisen lapseni olevan nurkkaan ajettu pakeneva pikku lapsi jolla ei ole voimia olla itsensä kanssa selkäsuorana vaan itsetunto pirun alhaalla. Tästä päästy jo vähän eteenpäin, mutta lapsenmielisyyttä en halua kadottaa koskaan. Olen papereiden mukaan hitaammin kehittynyt kuin keskiverto ihminen, niin henkisesti kuin fyysisestikkin, mutta kun olen kuullut vanhasta sielusta ja ihmisenä olen jonkin verran kasvanut, en ole lapsellinen vaan lähinnä lapsenmielinen. Lapsenmieliseksi voi asettua jos lapsellisesta on kasvanut asiallisesti lapsenmieliseksi eikä käyttäydy aina kuin lapsi vaan osaa nähdä tilanteet jossa käyttäytyä.

Auikuisuudessa on hyvätkin puolensa, mutta lapsenmielisyys päälle on parasta, sillä ilman sitä meillä ei olisi kaikkea tätä komiikka jota meillä nyt on sekä taidetta ja mitä tahansa kivaa ja hupsua, kuten huumori musiikkia ja elokuvia. Mikäli olet lapsenmielinen aikuinen joka osaa hoitaa perusasioita, kuten pitääkseen kotiaan siedettävänä, osaa pähkäillä ruoan kanssa sekä käsitellä vähän edes rahaa niin hyvin menee.

Minä en ole superaikuinen mutten superlapsellinenkaan vaan minä olen minä, omassa kuplassa elävä lapsenmielinen aikuinen joka kulkee aina kluulokkeet päässä ja yleisesti pukeutuu nuoremmin kuin ikäiseni (luullakseni), mutta mietin mitä päälleni laitan, eikä se ole keneltäkään pois.

Lapsi näkee vain ihmisessä sen miksi hän haluaa viettää hänen kanssaan aikaa, eli yhteiset kiinnostuksen kohteet ja leikit, josta aikuisilla olisi opeteltavaa, sillä esimerkiksi rasismi on aikuisten juntti touhua. ennakkoluuloisuuden vois nähdä puolustautumisella epåmiellyttävään asiaan, kuten keskellä moottoritietä kävelnyn vaarat, benjihyppy tai vaikka väkivalta. Ennakkoluulot eivät välttämättä ole omia ajatuksiammekaan vaan kumpuavat jostain, kuten kokemuksista tai informaatiosta kasvetusta ympäristöstä (ihmiset) tai televisiosta.

Meidän pitäisi oppia suhtautumaan asioihin myönteisemmin kuten varmasti useat lapsenmieliset tekevät. Ole pirteä, jos joku ri tykkää, se on hänen ongelmansa, hänellä ei ole uskallusta olla pirteä vaan pakko olla kova ja sehän syö sielua. Masennus ja muut mielenterveydelliset ongelmat ovat asioita joihin en tässä puutu, vaan... ymmärsit kyllä. Ole omaitsesi ja nauti!

Yhteistyössä