Mitä et voi antaa anteeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liisi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Liisi"

Vieras
Oletko joutunut kokemaan elämässäsi sellaista vääryyttä, jota et voi antaa anteeksi?

Itse jouduin seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi varhaisteininä (13v). En kertonut asiasta kellekään, joten tekijä ei joutunut vastuuseen. Kyseessä perheen ulkopuolinen henkilö. Pystyn elämään asian kanssa, mutta anteeksi en anna.

14-15 seksuaalinen hyväksikäyttö myös (suuseksiä,hipelöintejä jne., ei varsinaista yhdyntää)
en anna koskaan anteeksi. en kertounut kenellekään
Olin mukamas itse rakastunut yli 25v vanhempaan ukkoon, joka tuttu.
Voi minua :( silloin.
Miten vanhemmat eivät epäilleet, ihmettelen. Mutta en heitä syytä.
Tekijä vastuussa, elää vieläkin tiedän ja jopa fb:ssäkin tekisi mieli laittaa viesti kaduttaako....tms.
Oikeasti en halua nähdä häntä koskaan. Enkä uskoa että koskaan otan yhteyttäkään.
Juttu vanhentunut lain edessä, mutta eihän rikos vanhene koskaan

kannattaa lukea vaikka kirjoja siitä mitä se anteeksianto oikeasti tarkoittaa. Sehän ei tarkoita sitä, että painaa asian villasella tai unohtaa tai että hyväksyisi tapahtuneen.

Mä en halunnut siihen katkeruuden ja anteeksiantamattomuuden vankilaan, sillä anteeksiantamattomuus ei vahingoita ketään muuta kuin sinua itseäsi...

kannattaa lukea vaikka kirjoja siitä mitä se anteeksianto oikeasti tarkoittaa. Sehän ei tarkoita sitä, että painaa asian villasella tai unohtaa tai että hyväksyisi tapahtuneen.

Mä en halunnut siihen katkeruuden ja anteeksiantamattomuuden vankilaan, sillä anteeksiantamattomuus ei vahingoita ketään muuta kuin sinua itseäsi...

Ei anteeksiantamattomuuden tarvitse tarkoittaa sitä, että asiaan jää katkerana vellomaan. Mä ainakin koen tilanteen aivan erilaisena heitä kohtaan, joille en ole anteeksi antanut. Enkä anna.

Mä en ole antanut anteeksi eräälle entiselle kaverille luottamuksen pettämistä.

En ole myöskään antanut anteeksi äidilleni hänen lukuisia tekojaan elämäni eri vaiheissa.

Enkä ole antanut anteeksi erään kaverini sanoja.

Ketään näistä ihmisistä kohtaan en kanna kaunaa, koska en enää yksinkertaisesti tunne heitä kohtaan mitään. En mitään positiivista, mutta en mitään negatiivistakaan.

He eivät enää kuulu elämääni, mutta kun vahingossa aina ajoittain tiemme ovat risteytyneet ja olemme kohdanneet, vaihdan kyllä muutaman sanan heidän kanssaan jos tilanne niikseen menee. Mutta siinä se sitten onkin.

Mulle on aidosti ihan sama. On ihan sama ovatko he olemassa vai eivät...he eivät enää yksinkertaisesti merkitse mulle mitään.

En voi antaa anteeksi ex-miehen pahoinpitelyjä. Mulla on nyt elämä mallillaan, ihana mies, lapset, talo, kaikki. Exäni taitaa asua edelleen vanhemmillaan... Todellinen luuseri. Silti en anna anteeksi, kuinka hän kohteli mua suhteemme ajan. En vello menneissä, mutta todellakin voisin käydä hänen haudalleen (sitten joskus ) sylkemässä.

Jeps, tuttua tavaraa - sekä tapahtumat että se, miten niitä käsittelee. Eli noita ihmisiä ei vaan enää ole, tai jos satuttaisiin tapaamaan, käyttäydyn näennäisesti normaalisti, mutta katsekontaktia tai mitään todellista ajatustenvaihtoa ei tapahdu, pidän nuo tyypit käsivarren mitan päässä.

Sinne ovat siis päässeet sekä teinivuosina seksuaalisesti hyväksikäyttänyt, senaikaista poikaystävääni törkeällä tavalla vietellyt että eräs reippaalla tavalla pettänyt entinen ystäväni (hän siis johti törkeästi tahallaan harhaan, käytti kuollutta lastani tarinassaan - mikä tietysti ajoi minut herkille. Ja kaikki vain syystä, että hänen piti saada tietää, miten paljon tiedän hänen toisaalla tekemästä petoksestaan.) Näistä tämä jälkimmäisin yrittää pukata itseään FB-kaverikseenkin vielä, mutta arvaa onnistuuko...

Sitä kun mies kuristi mua lapsen silmien edessä, eikä ennen sitä reagoinut mitenkään lapsen itkuun. Ja sitä ettei äitini ole tukenut mua mitenkään, vaan käänsi selkänsä jo vuosia sitten.

Vielä ei ole tullut sellaista vastaan. Ehkä jos joku vahingoittaisi raiskaamalla tms nuoriani.
Olen antanut anteeksi koulukiusaamisen, pettämisen ja äidilleni juomisen. Mutta näihin kaikkiin pätee lause: anteeksi voin antaa, unohtaa, en koskaan.

Kahdelle ihmiselle en anna anteeksi, molemmat yläasteikäisenä miulle tapahtunut ja molemmat isovanhempien
naapureita.
Toinen heilutteli kaluaan miun eessä ja sanoi " tätähän ne kaikki nuoret tytöt haluaa "
Toinen tyyppi väitti olevansa rakastunut minuun ja valehteli tuttavilleenkin että olen hänen
tyttöystävä ja olen muka ollut hänen luonaan yötäkin, kirjoitteli viestejä että ottaa ja saa miut
hinnalla millä hyvänsä, joko hyvällä tai pahalla.Sekopää tyyppi, onneksi ei kuitenkaan
fyysisesti käynnyt koskaan miun kimppuun, vaikka pelkäsin sen takia koulumatkoja pitkään.

En tiedä mikä olisi oikein termi kuvaamaan asiaa, anteeksiantamattomuus vai se, etten unohda. Koskaan en voi tekoja hyväksyä, en ikinä. Isäni pahoinpiteli äitiäni niin kauan kuin muistan. Minut pahoinpiteli kerran sairaalaan. Ja vaikea hyväksyä (tms) on sitäkin, että äitini tämän kaiken jälkeenkin (itseensä kohdistuvan vakavan väkivallan ja minuun kohdistuvan väkivallan) jatkoi avioliittoa isäni kanssa.
Äitini kanssa en voi enää asiaa selvittää ja isäni kanssa ei ole sellaisia välejä, että asiaa voisi oikeasti puida. Olemme kyllä tekemisissä jonkin verran mutta ainoa keino miten tähän pystyn, on ajatella, ettei isäni ole henkisesti ihan terve ihminen.

Käly oli syystä tietämättömästä puhumatta mulle liki viis vuotta, noin kolme vuotta meni ettei ees tervehtiny vaikka samassa tilassa oltiin. Nyt sit viimeset puolvuotta on taas ollu juttutuulella..mut ite oon ny sitä mieltä että eiköhän ne sanomiset oo tälle elämälle tullu sanottua.

Ei tuu mieleen sellaista mitä en voisi antaa anteeksi.
Anteeksi olen antanut asioita joita ei ole edes pyydetty anteeksi, mutta itseni kanssa olen asioita sovittanut (vaikken tekoja hyväksyisikään) jotta voin jatkaa elämääni.

Lapseen liittyvissä asioissa olisi varmasti paaaljon hankalampaa.
Esim. jos lastani käytettäisiin hyväksi, voisi vihantunteet olla niin valtavia, ettei kykenisi anteeksiantoon.

Ex-miehelleni en anna anteeksi pahoinpitelyitä, alistamista,syyttämistä, nöyryyttämistä, rahojeni viemistä, uhkailuja. Olin silloin vielä NIIN nuori ja kokematon kaikesta ja tyyppi käytti häikäilemättä hyväkseen. Toivon hänelle vain kaikkea pahaa.

Yhteistyössä