Mitä evästä te olette ottaneet laivalle mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vedenkeitin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä otan kuivalihaa ja rusinoita, eivät mee huonoiks jos sattuu olemaan helle, ja sit ihan siirappia laitan noihin kardemummaputkiin, tyhjiin ja pestyihin, sielt saa sit imastua energiaa ja saa vähän makean nälkäänkin tyydytystä. Sit usein pyydän ihan vaan jäitä baarista ja annan lapsille imeskeltäviks, sanon että ovat laivan mehujäitä.

Hyvin on pärjätty, enskesänä mennään taas!

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27966678:
En minä ainakaan saanut.

Ja koskaanhan ei tietenkään voi joustaa yhtään, vaan pitää saada juuri sitä jotakin tiettyä sen sijaan että valitsisi mukisematta siitä, mitä on saatavilla.

Saatiin sitten taas vänkäketju.juupas eipäs ja ihan tyhmää... Meillä on ollut mukana mm. Vettä, mehua, karjalanpiirakoita, keksiä tms. vaikkakin olemme syöneet buffassa mennen tullen. Maissa tulee pikemminkin se välipalan tarve ja jano kun ravataan ristiin rastiin, ei niinkään laivalla. Kai nää on lähinnä budjetti kysymyksiä..kyllä mä huomattavasti mieluummin syön kahvilassa tms kuin omia eväitä hytissä, mutta aina ei ole ollut tarpeeksi massia siihen...nyt olisi.

[QUOTE="harmaa";27966737]Eli te kritisoitsijat, eikö teistä köyhä saa kerta vuodessa ottaa irti arjesta ja saada joakin positiivista mielenvirkistettä kuten mennä laivalomalle vaikkakin sitten ne eväät mukanaan
Miten se on teiltä pois jos minä syön hytissäni omia evväitä ja teen omat teeni tai kahvini vedenkeittimellä hytissä[/QUOTE]

Ei ole pois mitenkään, minä vain satun ajattelemaan että jos elämään haluaa sitä pientä luksusta ja irtiottoa arjesta niin siihen nimenomaan kuuluu juurikin syöminen valmiista pöydästä eikä kaurapuuron keittäminen hytissä - luulisi että keskivertomamman elämä sisältää sitä puurorumbaa ihan riittävästi kotonakin.

• Tykkää
Reactions: Zarppa
yleensä puolikas sika ja puolikas savustettu hirvi, 10kg säkki pottuja, salaattitarpeet, savustuspönttö että saa ongitut kalat savustaa. leipätiinu että saa tehdä leivät ite ja kivet uunia varten että ne saa paistettua. lehmä että saa varmasti tuoretta maitoa. kirnu voin tekoa varten.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitä sellaista, mitä sinä tai lapset olisitten tarvinneet, et löytänyt laivalta???

Me teimme ruotsin risteilyn Helsingistä Tallinnaan, ja kun illalla oli syöty hyvä illallinen alkupaloineen, pääruokineen ja jälkiruokineen, niin eivät edes lapset tarvinneet isoja iltapaloja (muistaakseni ostettiin yhdestä kahvilasta heille banaanit hintaan 1€/kpl + lasi maitoa)

Ja aamiainen syötiin seisovasta pöydästä ja sitten lähdettiin Tukholmaan.

En siis todellakaan osannut kaivata mitään sellaista mitä laivasta ei olisi saanut. Enkä todellakaan suunnittele seuraavallekaan reissulle eväitä ottavani (taaperokin on nyt jo kasvanut sen verran, että tuota puuro hätävaraakaan tuskin enää tarvitaan)

Niin. Ei minulle toki nälkä tullut. Ollaan muutaman kerran kokeiltu niitä laivan ruokia ja ne ovat olleet vaan mieletön pettymys. Eli en ole saanut sieltä hyvänmakuista kasvisruokaa. Ensinnäkin kasvisruokavaihtoehtoja on todella vähän ja ne harvat ovat lähinnä vaan tolkuttoman rasvaisia ja suolaisia ja niihin ei kuulu mitään tuoretta (kuten salaattia) juuri nimeksikään. Ja seisova pöytä taas - katsoin etukäteen, mitä siellä oli kasvissyöjälle, ja tarjonta oli niin surkea, ettei kannata maksaa sellaisesta.

Itselleni tämä ei ole rahakysymys - minusta olisi todella mukava syödä laivalla ravintolassa. Mutta en nauti ollenkaan, jos aina joudun pettymään ruokaan. Minulle ruoka on nimittäin muutakin kuin vatsantäytettä. Mieluummin ostan maista jostain ravintolasta (esim. Kallion kasvisravintolasta) ruokaa mukaan, jolloin säästöjä ei tule, mutta ainakin saan HYVÄÄ ruokaa, josta todella nautin. Ruuan jälkeen voin toki mennä istumaan laivan ravintolaan vaikka teelle tai drinkille.

Aamiainen sinänsä ei ollut NIIN huono - mutta ei se mikään erityisen hyväkään ollut. Sellaista perusruokaa oli tarjolla, joskin tosi vähän mitään salaatteja tai hedelmiä. Aamiaisella minua häiritsi se ellottava rasvan ja makkaranhaju. Laivan aamiainen tuntui olevan mietitty lähinnä krapulatankkaukseksi, sen verran siinä oli kaikkea rasvaista ja sokerista. Ei ihan minun juttuni. Toki siellä pystyi ottamaan puuroa, leipää, jugurttia ja niitä harvoja hedelmiä, mitä oli - mutta ei tuo nyt niin hehkeä kokonaisuus ole, että siitä mitään elämystä saa.

Minulle tämä on myös periaatekysymys. En halua maksaa huonosta. Olen jättänyt kyllä asiakaspalautetta, että toivoin monipuolisempaa kasvisruokaa, joten katsotaan, josko tilanne joskus muuttuisi ja itsekin voisin nauttia laivalla joskus ravintolaruuasta.

On meilläkin kolme lasta. reissataan aika paljon, mutta eväitä en rahaa. otatteko te ravintolaankin omat eväät, hoplopiin, huvipuistoihin, kylpylöihin. Minusta se ei oikein ole edes soveliasta.

Kylpylöissä en ole käynyt, mutta huvipuistoon kyllä voisin ottaa, koska usein niissä on kasvissyöjälle aika kehno valikoima. Ellei sitten halua syödä ranskalaisia perunoita.

olen hakenut mennessä salaatit subista. viikkarin ravintoloist avain yhdessä on kasvisateria ja se on kasvishampurilainen. niin surkea valikoima että mieluummin ostan maista mennen tullen ruokani.

Niinpä. Ja se kasvishampurilainen ei edes ollut mitenkään erityisen hyvää. Jos kasvishampurilaisen haluaa, niin kantsii mieluummin ostaa se mukaan vaikka Vegemestasta.

Meillä on Trangia aina mukana. siinä keitetään makaronia, johon sekoitetaan lihasäilykettä. Naapurihyteissä ovat ihmetelleet hytistämme tulevaa huumaavaa ruoan tuoksua =) Ja sitten on mukana leipää ja levitettä tottakai. Vettä kanisterissa. Näin ollaa pärjätty, eikä tarvii buffetiin mennä.

• Tykkää
Reactions: Hertta Pesonen
Ja koskaanhan ei tietenkään voi joustaa yhtään, vaan pitää saada juuri sitä jotakin tiettyä sen sijaan että valitsisi mukisematta siitä, mitä on saatavilla.

Mutta mitäs nautintoa ja kivaa matkustamista se on, että "joustaa" ja "valitsee mukisematta"? Tässä ketjussa on esitetty laivalla syömisen olevan jotain hienoa ja nautinnollista, mutta tuossahan se vesittyisi heti. Kai minäkin voisin hampaat irvessä syödä sitä rasva-suola-höttöä, mutta miksi tekisin niin? En täällä maissakaan valitse sellaista ravintolaa, jonka tarjonta ei miellytä. Laivalla kuitenkin ollaan asiakkaita, ja kyllä laivalla ravintoloiden tarkoitus on palvella asiakasta eikä päinvastoin.

Mutta sitten menen syömään laivalla, kunhan ensin alkavat tehdä kunnollista kasvisruokaa ja huomioivat myös kasvissyöjälapset.

[QUOTE="vieras";27966533]Onki ja pitkä siima siihen, sitten vedenkeittimessä voi keitellä silakoita vilakoita, sekaan suolaa, mutta voita sitten vasta lautaselle, käryää vedenkeittimessä.[/QUOTE]

:D

[QUOTE="vieras";27967082]Ihan oikeasti oikein säälittää että joku lähtee perheensä kanssa laivalle ja siellä sitten hytissä syövät jotain pika"kaurapuuroa".[/QUOTE]

No, pikakaurapuuro on ehkä vähän tylsä ruoka ottaa mukaan, kun samalla vaivalla voi ottaa jotain parempaakin. Esim. ostaa mieleisestään ravintolasta ruuan mukaan ja syödä se oman aikataulun mukaan (siis ilman varauksia ja jonotuksia) katsellen hytin ikkunasta ulos. Sitten sen jälkeen pallomereen tai kahville/drinkille. Ihan jees minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27967938:
Mutta mitäs nautintoa ja kivaa matkustamista se on, että "joustaa" ja "valitsee mukisematta"? Tässä ketjussa on esitetty laivalla syömisen olevan jotain hienoa ja nautinnollista, mutta tuossahan se vesittyisi heti. Kai minäkin voisin hampaat irvessä syödä sitä rasva-suola-höttöä, mutta miksi tekisin niin? En täällä maissakaan valitse sellaista ravintolaa, jonka tarjonta ei miellytä. Laivalla kuitenkin ollaan asiakkaita, ja kyllä laivalla ravintoloiden tarkoitus on palvella asiakasta eikä päinvastoin.

Mutta sitten menen syömään laivalla, kunhan ensin alkavat tehdä kunnollista kasvisruokaa ja huomioivat myös kasvissyöjälapset.

Tuota tuota, alkuperäinen kysymyshän oli mitä sellaista laivasta ei saa mitä sinä olisit tarvinnut ja tässä tapauksessa kasvisruokaa siis ON saatavissa laivallakin mutta tarjottu ei kelvannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27967885:
Niin. Ei minulle toki nälkä tullut. Ollaan muutaman kerran kokeiltu niitä laivan ruokia ja ne ovat olleet vaan mieletön pettymys. Eli en ole saanut sieltä hyvänmakuista kasvisruokaa. Ensinnäkin kasvisruokavaihtoehtoja on todella vähän ja ne harvat ovat lähinnä vaan tolkuttoman rasvaisia ja suolaisia ja niihin ei kuulu mitään tuoretta (kuten salaattia) juuri nimeksikään. Ja seisova pöytä taas - katsoin etukäteen, mitä siellä oli kasvissyöjälle, ja tarjonta oli niin surkea, ettei kannata maksaa sellaisesta.

Itselleni tämä ei ole rahakysymys - minusta olisi todella mukava syödä laivalla ravintolassa. Mutta en nauti ollenkaan, jos aina joudun pettymään ruokaan. Minulle ruoka on nimittäin muutakin kuin vatsantäytettä. Mieluummin ostan maista jostain ravintolasta (esim. Kallion kasvisravintolasta) ruokaa mukaan, jolloin säästöjä ei tule, mutta ainakin saan HYVÄÄ ruokaa, josta todella nautin. Ruuan jälkeen voin toki mennä istumaan laivan ravintolaan vaikka teelle tai drinkille.

Aamiainen sinänsä ei ollut NIIN huono - mutta ei se mikään erityisen hyväkään ollut. Sellaista perusruokaa oli tarjolla, joskin tosi vähän mitään salaatteja tai hedelmiä. Aamiaisella minua häiritsi se ellottava rasvan ja makkaranhaju. Laivan aamiainen tuntui olevan mietitty lähinnä krapulatankkaukseksi, sen verran siinä oli kaikkea rasvaista ja sokerista. Ei ihan minun juttuni. Toki siellä pystyi ottamaan puuroa, leipää, jugurttia ja niitä harvoja hedelmiä, mitä oli - mutta ei tuo nyt niin hehkeä kokonaisuus ole, että siitä mitään elämystä saa.

Minulle tämä on myös periaatekysymys. En halua maksaa huonosta. Olen jättänyt kyllä asiakaspalautetta, että toivoin monipuolisempaa kasvisruokaa, joten katsotaan, josko tilanne joskus muuttuisi ja itsekin voisin nauttia laivalla joskus ravintolaruuasta.

Mutta sinulle EI siis ole periaatekysymys noudattaa esim laivayhtiön järjestyssääntöjä, jotka selkeästi kieltävät omien ruokien syömisen???

Tämä Viking Linen sivuilta:
"Matkustajilla on lupa kuljettaa mukanaan elintarvikkeita. Elintarvikkeita ei saa kuitenkaan nauttia laivalla, eikä niistä saa valmistaa siellä aterioita. Poikkeuksen muodostavat vauvanruoat ja ruoka-aineallergioiden vaatimat erikoistuotteet. Vauvanruokia voi lämmittää mikroaaltouunissa lastenhoitohuoneessa tai kahvilassa. Turvallisuussyistä matkustajat eivät saa missään tapauksessa valmistaa ruokaa hyteissä tai laivan muissa tiloissa."

Jos itse en jostain saisi mielestäni kyllin hyvää ruokaa, niin jäisin ko paikasta pois! En silti rupeaisi vasten järjestyssääntöjä kuljettamaan omia eväitä mukaan.

[QUOTE="vieras";27967628]Ei ole pois mitenkään, minä vain satun ajattelemaan että jos elämään haluaa sitä pientä luksusta ja irtiottoa arjesta niin siihen nimenomaan kuuluu juurikin syöminen valmiista pöydästä eikä kaurapuuron keittäminen hytissä - luulisi että keskivertomamman elämä sisältää sitä puurorumbaa ihan riittävästi kotonakin.[/QUOTE]

Sen takia käydäänkin Tukholmassa ravintolassa, että saa oikeasti pientä luksusta. Laivan laitosruokatasoiset annokset eivät tosiaan mitään luksusta ole, saati seisova pöytä, jossa joutuu melkein joka ruuan kohdalla toteamaan, ettei se sovi kasvisruokavalioon.

Niitä syitä ottaa eväät on muitakin kuin säästäväisyys!

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27967938:

En tiedä mikä sinusta on hyvää kasvisruokaa. Itse löysin Viking Linen sivuilta A'la carte ravintolasta seuraavanlaisen menun:

alkupalaksi: Vichysoisse, sienitäytteinen ravioli ja gotlantilaista tryffeliöljyä
pääruoaksi: Punajuurilinssipihvejä, tzatsikia, vihannesbulguria ja sienikroketteja
jälkiruoaksi:Tahitinvaniljainen panna cotta, kardemummalla maustettu omenamuffini, kandeerattuja pekaanipähkinöitä ja tyrnimarjakastiketta

Ei kuulosta minusta rasva-suolahötöltä, mutta sinulla on tietysti oikeus olla eri mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27967885:

Ai jaa, kyllä vaan mun mielestä on ollut vaikka mitä kasvissyöjälle sopivaa. Jotkut vaan on loputtomia valittajia. Jos on opettanut lapset jo kasvissyöjiksi, niin kannattais opettaa ne vaan aika monipuoliksiksi kasvissyöjiksi niin ihan varmaan ainakin Siljan buffeteista syötävää löytyy. Enkä tajua miten et löydä sieltä aamiaiselta mitään muuta kuin leipää, puuroa ja jugurttia. Jos se aamiainen maksaa ehkä kympin, niin aika älyttömän paljon kaikkea sillä kympillä saa. Johan sitä kuppi teetä maksaa kahvilassa muutaman euron.

Ehkä olet vain nirso valittaja? Ehkä se on tässä ongelma, eikä kasvissyönti?

Yhteistyössä