Mitä haittaa siitä on, jos antaa koiran iloita kotiinpalavaa perhettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "koirallinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"koirallinen"

Vieras
Jos sen ei anna ihan hyppiä päälle, mutta jos se tulee häntää heiluttaen eteiseen vastaan??? Me ei huomioida huutavaa koiraa, vaan annetaan koiran hetken rauhoittua, ennen kuin katsotaan sitä ja tervehditään, mutta mitään totaalista ignooraamista me ei harrasteta. Onko tää nyt aivan hirveä rikos koiran kasvatuksellisesti?
Koira on yksin ollessaan ihan kiltisti, vaikka jääkin joskus protestihaukkumaan muutamaksi minuutiksi lähtömme jälkeen.
Mutta siis kokonaisuudesssaan koira ottaa rennosti yksin ollessaan ja nukkuukin todennäköisesti koko ajan.

Mäkään on oikein ymmärrä mitä haittaa siitä on... Meidän koiralle ollaan opetettu, että ensin otetaan ulkovaatteet jne pois ja sitten vasta saa tervehtiä, ettei tule tuuppimaan kun kädet on täynnä tavaraa.

mä oon samaa mieltä että koiranomistajissakin on näitä fanaatikkokasvattajia. Mun mielestä koira voi olla hyväkäytöksinen vaikka sen antaisikin ilmaista tunteitaan. Meidän perheessä (keskikokoinen koira) saa jopa nostaa tassut syliin kun tulee tervehtimään ovelle, tää on ollut koiran tapa jo 9vuotta ja se ilahduttaa niin perhettä kuin koiraakin eikä vieraat sitä pistä pahakseen. Lapsia vasten ei nouse. Meille riittää perusjutut että koira kulkee hihnassa nätisti tulee luokse pyynnöstä ja osaa sanan "ei" On oppinu kyllä antamaan tassua ym muita temppuja ittekseen.

Täällä kans annetaan koiran kyllä tervehtiä, tosin eka komennetaan rauhoittumaan jos meno menee liian kovaksi.
Minusta olisi hurjan tylyä antaa koiralle vaan polvea kieltojen sijaan ja olla huomaamatta se 15min ajan.

Hassu kysymys. Mä en ole koskaan tavannut koiraa, joka ei olisi iloinen ja siis iloitsisi siitä, että sen perhe saapuu kotiin.

En myöskään tiedä yhtäkään ihmistä, joka totaali ignooraa koiransa kotiinpaluusta seuraavat seitsemän tuntia.

Jos koira tulee nätisti ovelle vastaan vähän häntäänsä heilutellen ja pysyy poissa jaloista, niin ei siinä koiran huomioimisesta mitään haittaa ole. Tietenkään. Mutta melko monessa perheessä se koira tulee haukkuen, hyppien tai muutoin heiluen, jolloin siitä huomiosta on nimenomaan haittaa. Se huomio vahvistaa koiran käytöstä ja jos koira käyttäytyy huomiota saadessaan huonosti, se käyttäytyy siten jatkossakin.

Mä puolestani en ymmärrä sitä, että MIKSI se kotiintulo on asia, jonka kohdalla koiraa tulisi jotenkin eritoten huomioida? En mä sitä koiraa huomioi siitäkään mitenkään erikseen, että se tulee olohuoneesta keittiöön, tai että mä tulen yläkerrasta alakertaan.

Olen kokenut yksinkertaisimmaksi tavaksi olla huomioimatta koiraa mitenkään erityisesti, kun tulen kotiin. Ja tätä kautta se kotiintulo on miellyttävä. Kukaan ei hauku, hypi, eikä kiehnaa jaloissa, vaan koirat nousevat omaan tahtiinsa ja heiluttelevat niitä häntiään iloisena tuossa muutaman metrin päässä, antaen samalla mulle, muksuille ja kauppakasseille tilaa.

:laugh: Meillä taas koira(t) hyppii vastaan ihan mahdottomasti :D Mut mua se ei haittaa niin kauan kunhan hyppii vaan meitä aikuisia päin. Itepähän olen ainakin vanhemman koiran opettanu sellaiseksi :snotty: Nuorempi ei oikeastaan hypi, välillä kerran tai kaks.
Mutta jos koirat samalla haukkuu niin me ei huomioda nitä ollenkaan ennenkuin räksyttäminen loppuu.

Meillä on vielä pentu, mutta mekin tulemme ensin sisääsn ja riisumme vaatteet ja sitten tervehditään ihan kunnolla. Ei hypi, mutta halitaan ja rapsutellaan ja pikkuinen vinkuu ilosta. Tokihan nyt hauvakin pitäöä tervehtiä kun pitkän päivän jälkeen kotiin tullaan. Tervehdinhän muitakin perheenjäseniä!

[QUOTE="vieras";23743791]Jos ei ole johtajuusongelmaa, koiralle voi sallia aika monenlaisia vapauksia. Vaikka sängyssä nukkumisen silloin tällöin...[/QUOTE]

Hmm.. teillä siis väliin kielletään ja väliin sallitaan esim sängyssä nukkuminen... Kuinkas sä sen koiralle selität että tänään älä tule mutta huomenna sit saat tulla, mutta iltapäivästä vasta?

Me asutaan miehen kanssa kaksin, koira on aina niin innoissaan ku tullaan kotio, hakee leluaan ja menee ympäri kämppää häntä heiluen, sille sanoo että mami tuli kotiin ni se vaan innostuu ja tulee hönköttään luokse, saa mun puolesta hönköttää ku on koirana lauhkee ku lammas.

Hmm.. teillä siis väliin kielletään ja väliin sallitaan esim sängyssä nukkuminen... Kuinkas sä sen koiralle selität että tänään älä tule mutta huomenna sit saat tulla, mutta iltapäivästä vasta?

Meillä koira ei nuku sängyssä eikä pääse sohvalle, mutta luulen että pointti tossa on se, että saa tulla vaan ja ainoastaan omistajan käskystä. Ja lähtee myös heti kun omistaja käskee. Ei siis ominpäin hypi sängylle silloin kun huvittaa.

Cheftin teksti on taas järkiteksti :)

Kyllä meillä ainakin koira iloitsee kun saavutaan. Tulee ulko-oven vierelle katselemaan, häntä heiluu iloisesti ja malttaa odotella. Ei tule suoraan ikävästi jalkoihin (ja jos erehtyy tulee, niin näytän sormella hieman kauemmaksi). Kun ollaan saatu ulkovaatteet pois niin yleensä pyydän koiran luokse ja silittelen ihan vain siksi kun on itselläni hienoa moikata koiraa aivan kuin muitakin perheenjäseniä :)

Pointti on varmaan siinä, että käyttäytyykö se koira ok:sti. Jos koira hyppii vasten, haukkuu, hösää ympäriinsä niin että lapsetkin kaatuu, niin eihän sellaista käytöstä kannata vahvistaa.

Meillä tuo on ratkaistu sillain, että koiralla on lupa sänkyyn vain ja ainoastaan kun se pyydetään siihen. Ominluvin sillä ei ole sängylle asiaa. Hyvin osaa asian, eikä pyri edes sinne ellei lupaa ole tullut. Luvan saatuaan röhnöttäisi vaikka tunteja :D

[QUOTE="niinu";23743526] Meidän perheessä (keskikokoinen koira) saa jopa nostaa tassut syliin kun tulee tervehtimään ovelle, tää on ollut koiran tapa jo 9vuotta ja se ilahduttaa niin perhettä kuin koiraakin eikä vieraat sitä pistä pahakseen. Lapsia vasten ei nouse. [/QUOTE]

Koirat oppii perheen tavat ja jos tassut sylissä on luvallista, niin ok.

Itse menin opettamaan tottistreeneissä, että saa tarjota patukkaa hyppäämällä mua vasten. Ajattelin laiskasti, että on helpompaa mun tarttua patukkaan ku tarjoo sen ihan tuohon lähelle.. Enpä tajunnut vain sitä, että nartusta kasvaa melki 10kg painavampi kuin keskivertoiset samanrotuiset nartut (eli heilauttaa mua aikamoisella voimalla siinä samalla) ja sitä, ettei se raskaanaollessa ole kovin kivaa treenata, kun iso koiran jötikkä hyppääkin vasten. No kestettävä oli, kun kerta sellaisen menin jo pentuna sille opettaan...

Nyt menee aivan ohi aiheen, mutta mikä koira sulla on PipariSuu? Olisi kiva lähtä omankin koiran kanssa taas tottistelemaan, mutta tämä laiskuus... Esineruutu on toinen mistä mein koira tykkää kun hullu puurosta, mutta sitäkin ois kivempi tehdä kaverin kanssa.

[QUOTE="koirallinen";23743477]Jos sen ei anna ihan hyppiä päälle, mutta jos se tulee häntää heiluttaen eteiseen vastaan??? Me ei huomioida huutavaa koiraa, vaan annetaan koiran hetken rauhoittua, ennen kuin katsotaan sitä ja tervehditään, mutta mitään totaalista ignooraamista me ei harrasteta. Onko tää nyt aivan hirveä rikos koiran kasvatuksellisesti?
Koira on yksin ollessaan ihan kiltisti, vaikka jääkin joskus protestihaukkumaan muutamaksi minuutiksi lähtömme jälkeen.
Mutta siis kokonaisuudesssaan koira ottaa rennosti yksin ollessaan ja nukkuukin todennäköisesti koko ajan.[/QUOTE]

Sä teet juuri oikein. Koiraa saa ja pitää tervehtiä, mutta nimenomaan vasta silloin, kun koira ottaa rauhallisesti ja sinä otat halutessasi kontaktia. Tervehtimiskielto on nimenomaan sitä varten, ettei sitä naamalle hyppivää, eteisen täyttävää yli-innokasta vötkälettä tulisi yllytettyä yhtään enempää.

Vastaan ap:n otsikkoon(ja vain siihen): haitta siitä on, että tuota epätoivottavaa käytöstä vahvistetaan vastaamalla siihen.

Vahvasti dominantti ja/tai suurikokoinen koira on aika ikävä ilmestys ovella mikäli tuon käytöksen annetaan vapaasti 'jalostua'.

[QUOTE="vieras";23743791]Jos ei ole johtajuusongelmaa, koiralle voi sallia aika monenlaisia vapauksia. Vaikka sängyssä nukkumisen silloin tällöin...[/QUOTE]

Täällä olikin jo pari kommenttia. Tosiaan koira saa tulla sänkyyn tai sohvalle vain kutsusta. Yhtään paikan omimista ei suvaita. Meillä ei tarvitse kuin päätä vähän nyökäyttää ja koira palaa omalle paikalleen. Siis ihminen päättää läheisyyden määrän.

Meillä koira saa tulla moikkaamaan niin kauan kun käytös on hanskassa. Koira sen verta luupää, että kun saa tarpeeksi vapauksia, alkaa perseilemään. Helpompi niin että kaikki tapahtuu käskystä, helpottaa jokapäiväistä elämistä :)

Yhteistyössä