Mitä häpeällistä olet alakouluiässä tehnyt päähänpistosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 70-lukulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

70-lukulainen

Vieras
Minä päähänpistosta kamppasin kerran luokkakaverin, jota varmaan alitajuisesti kadehdin. Kaikki sen näkivät, koko luokka paikalla. Häpeä valtava, kun toinen lähes itki (en muista itkikö). Tein tahallisesti ja kaikkien paheksunta oli suurta. Sanoin tietysti että oli vahinko. Ja kaikki antoivat anteeksi eivätkä jäänee pitämään minua spitaalisena. En muista antoivatko seuraavaan päivänä, seuraavalla viikolla vai milloin, mutta mitään kiusaamista tuosta ei seurannut. Saan kai olla onnellinen että omassa lapsuudessa 70-luvulla äidit eivät eläneet lastensa kautta vaan heillä oli oma elämä, johon lapset kuuluivat. Ei juoruttu eikä arvosteltu, ei ainakaan minua.

Minusta asia meneekin niin, että jos päähänpistosta tekee jotain, ei ole paha. Pahat ihmiset eivät jää kiinni. Oikeasti taitava paha kiusaaja saa jonkun toisen tekemään likaisen työn puolestaan. Hän vain junailee niin, että puhuu pahaa jostakn toisesta ja saa toiselle kuvan että toinen on paha ja se toinen aloittaa sen konkreettisen kiusaamisen. Oikeasti pahat ihmiset puhuvat pahaa toisista ja näin joku tyhmempi tekee sen konkreettisen likaisen työn josta voi jäädä kiinni.

Oletteko muut tunteneet vahvaa häpeää jostain lapsena?

kiroitin maailman isoimmalla ja paksuimmalla tussilla taloyhtiön seinään.
varastin karkkia.
leikin tulella mm. sulatin muovieläimiä, tein nuotion metsään ym.
panin pytyn täyteen äidin muotovaahtoa ja sytytin tuleen..
hypin heikoilla jäillä, tahallaan..

kaikkea erittäin tyhmää ja ajattelematonta

Valehtelin. En siis kiusatakseni toisia, en siis levitellyt mitään perättömiä juoruja toisista, vaan itsestäni höpötin kaikkea valheellista. Että esim. olisin matkaillut ulkomailla, että mun vanhemmat olisivat varakkaampia kuin oikeasti olivat yms. itsensä pönkittämistä.

En tietenkään tahallani, mutta pissasin ekaluokalla housuun, se oli ihan kamalan noloa, mietin että kaikki muistavat sen ikuisesti. Ja päiväkodissa, silloin sanottiin tarhassa, repäisin vahingossa talvipuvun persuuksiin ison palkeenkielen, senkin ajattelin jäävän jokaisen mieleen ja etteivät voi ajatella kuin sitä asiaa minut nähdessään. En muista mitään isoja tahallisia tyhmyyksiä, olen minä varmaan niitäkin tehnyt, pieniä ainakin.

Roihautin semmosen rautasen vanhanajan jumalattoman ison paperinkeräys pisteen tuleen, heitin autoja kurapaakuilla piilosta.. kaikenlaista typerää ja päätöntä. Sitä ajatteli, että vitsit tää on jännää. ja vasta jälkikäteen tuli mieleen, että jännää ja äärettmän LUVATONTA!

Eka luokalla päätin koulupäivän jälkeen lähteä bussilla mummolaan. Matkalla piti vaihtaa bussia ja kävelläkin aika pitkä matka. En ollut ilmoittanut mitään ja koko matkan mietin, miten mummo yllättyy, kun olen oven takana. Mutta eihän se mummo ollutkaan kotona. Paluumatkankin onnistuin jotenkin tekemään ja olin kotona reilusti nukkumaanmenoajan jälkeen. Kotiväki oli ihan raivona.

Olin 5-vuotias kun varastin kaupasta karkki askin. En uskaltanut kertoa äidille niin vein sen kaappiin piiloon ja siellä kävin salaa syömässä ;D Ja sitten ala-asteella ollessani pelkäsin pissalle menoa ihan hirveästi kun meidän luokalla oli yksi poika joka kuunteli aina wessan ovessa. Ja en olisi uskaltanut laittaa edes ovea lukkoon. Siksi pissin housuihin ja sain kuulla siitä vielä ylä-asteella. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Heitin opettajaa kumilla.
Merkkasin itselleni luokan seinällä oilleeseen taulukkoon lisää "hyvän käytöksen leimoja" salaa.

Meitä laitettiin valvomaan toisiamme, ja muistan kuinka inhottavaa oli omalla vuorolla laittaa niitä rukseja, jos joku oli tehnyt jotain kiellettyä. Reilua laittaa hyväntahtoinen lapsi tekemään tuollaista.

Siis tuo kamppaaminen on täysin järjetön lapsellinen teko. Vain täysin järjetön lapsi voi noin tehdä, tuollaista ei voi suunnitella etukäteen. Jos olisi sunnitellut tai miettinyt, olisin sen ajatuksen hylännyt koska koko luokka oli paikalla todistamassa. Olin 5. tai 6. luokalla (muistan sen siitä että muistan kuka oli silloin opetttaja)

varastin kaverin pikkuveljelle pehmopupun kaupasta, romuautojen keräyspaikalla kivitettiin autojen ikkunoita rikki, hypittiin talon katolta lumihankeen vaikka oli kielletty, hävetti kun jouduttiin hakea yhden isä kaivamaan kaveri hangesta ylös. juuttui kainaloita myöten.

varastanut karkkia, kavereiden yllyttämänä piilottanut luokkakaverin pyöränavaimen (ja myöhemmin kielinyt siitä opettajalle), vastannut kokeessa tahallaan väärin etteivät kaverit suuttuisi liian hyvästä koearvosanasta (joo, tosi kavereita!), leikannut hiuksia salaa ja piilottanut tupsut äitiltä...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis tuo kamppaaminen on täysin järjetön lapsellinen teko. Vain täysin järjetön lapsi voi noin tehdä, tuollaista ei voi suunnitella etukäteen. Jos olisi sunnitellut tai miettinyt, olisin sen ajatuksen hylännyt koska koko luokka oli paikalla todistamassa. Olin 5. tai 6. luokalla (muistan sen siitä että muistan kuka oli silloin opetttaja)

Niin. 5- ja 6-luokkalaiset, eli noin 12-vuotiaat saavat kaikenlaisia päähänpistoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Merkkasin itselleni luokan seinällä oilleeseen taulukkoon lisää "hyvän käytöksen leimoja" salaa.

Meitä laitettiin valvomaan toisiamme, ja muistan kuinka inhottavaa oli omalla vuorolla laittaa niitä rukseja, jos joku oli tehnyt jotain kiellettyä. Reilua laittaa hyväntahtoinen lapsi tekemään tuollaista.

Joo, jotenkin näin oli meilläkin.
Olitko sinä se "hyväntahtoinen lapsi"? :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Nti L:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varastin kirjastosta kirjan (ei ollut varashälyttimiä silloin)
Onko niissä nykyisin???????

On ainakin siinä kirjastossa missä käyn, kirjoissa on semmonen metallinauha ja pitää kulkea samanlaisista porteista kun kaupassa. Voi tietty olla ettei kaikissa kirjastoissa vielä tommosia oo...

Olin pihapiirin nuorin, noin viisivuotias muistaakseni kun osallistuin isompien kanssa mielenosoitukseen naapurin kauhu-isäntää vastaan. Kävelimme "kauhupariskunnan" ikkunan alla ja lauloimme "vaadimme oikeutta lasten puolesta.." tms ja minä pienimpänä kuljin joukon etummaisena nostellen katuharjaa ikkunan tasalle sen ohittaessamme. Jälkeenpäin on naurattanut kovasti muisto. Täytyy kyllä sanoa, etten kadu pätkääkään, se mies oli tosi kauhea, aina huutamassa ja kieltämässä lapsia tekemästä mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:

Joo, jotenkin näin oli meilläkin.
Olitko sinä se "hyväntahtoinen lapsi"? :saint:

Joo, kun oisin halunnu laittaa vaan niitä hyviä rukseja, mutta tunnollisena jouduin kyllä merkkaamaan ne kolttosetkin.

Yhteistyössä