Mitä hittoa meni mönkään vai menikö mikään? (vauvan soseista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Siis voiko olla mahdollista ettei kannata tehdä itse soseita? Vai teinkö mä jotain väärin?

Ostin kaupasta pussin marjasekoitusta ja purkin pakastettua ruusumarjasosetta. Lisäsin hedelmäsokeria, perunajauhoa ja vettä. Ja tein siis kiisselin.

Purkitin tuotoksen ja sain huimat 6 purkkia sosetta. Hinnaksi tuli 2,60? ja hedelmäsokerista vielä muutama sentti lisää. Plus sähkö plus vaiva.

Semperin soseet taitaa maksaa pyöristettynä 0,30? purkilta. Eli olis tullut 80 senttiä halvemmaksi nappasta valmiit soseet hyllyltä ja hyvä maku olis ollu taattu. Eikä olis ollut vaivaa.

Mitä mä tein väärin? Vai onko tosiaan kaupan soseet halvempia? Onko ne sitten jotenkin muuten huonompia?

Ja kauanko itse tehty kiisselisysteemi säilyy? Eihän sitä voi pakastaa, vai?

Semperin monessa soseessa pääraaka-aine on vesi: sitä on enemmän kun hedelmää tai marjoja. Ja sit niissä on sitä riisitärkkelystä tai mikäsenytoli.
Eli: sun omatekemissä marja/hedelmäpitoisuus on huomattavasti suurempi - kannatti siis mun mielestä nähdä vaiva.

Nuo mihin joudut ostamaan raaka-aineet, ne tulevat kalliimmiksi itse tehden ja kiisseleitä ei voi pakastaa. Itse poimituista marjoista (jos et niitä jostain tilalta poimi ja maksa siitä) tulee edulliseksi.

Jos joutuu ostamaan marjat ja vauva on ainoa syöjä, niin bonat kai ovat halvempia. Mutta jos on omat, itse metsästä haetut marjat ja syöjiä on monta, niin sitten ainoa järkevä tapa on tehdä sitä soppaa.

Meillä on aina marjasoppaa/kiisseliä. Teinitkin syö sitä joka päivä aamu-, väli- tai iltapalaksi.

ainakin pottu/kasvis/lihasoseet kannattaa tehdä jo ihan maun vuoksi itse. helppoa ja halpaa ja paljon paremman makuista. ainoa haittapuoli on, ettei lapsi suostu niittenjälkeen enää syömään valmissoseita, joudut aina tekemään ne itse :)

Alkuperäinen kirjoittaja ää:
ainakin pottu/kasvis/lihasoseet kannattaa tehdä jo ihan maun vuoksi itse. helppoa ja halpaa ja paljon paremman makuista. ainoa haittapuoli on, ettei lapsi suostu niittenjälkeen enää syömään valmissoseita, joudut aina tekemään ne itse :)

Ei aina :D
Meillä poika söi mitä syötti sillon kun ylipäätään suostui syömään.
Vieläkin kelpaa kotiruoka ja valmiit pöperöt (ei sentään purkkiruoat enää ).
Ei oo nirso kenen valmistama ruoka on :)

En mä kalleudesta tiedä, mutta minä olen kolmen lapsemme marja- ja hedelmäsoseet ostanut purkkeina kaupasta. Tietysti kiisselit yms. olen tehnyt ihan aidoista marjoista.

Sen sijaan nuo kasvissoseet olen aina tehnyt itse lapsille. Niitä kun voi pakastaakin (perunasosetta lukuun ottamatta).

Juu siis nuo liha&perunasoseet mäkin ymmärrän. Siis on selvästi edullisempaakin tehdä itse. Ja onhan nuo toki marjaisampia noin. Meillä olis pakkasessa itse kerättyjä mustaviinimarjoja, mutta ajattelin niiden olevan liian kirpakoita vauvalle.

Tähän aikaan vuodesta on hankalaa kerätä marjoja muualta kuin pakastealtaasta :D

Kannattais jos ei tarvitsis ostaa niitä marjoja kaupasta.Kannattaa ens kesänä/sykynä pakastaa marjoja,niin tuollainen tulee kannattavaksi:)

Itse tein kiisseleitä ja soppaa,tuli halvemmaks.Jonku aikaa myös värkkäsin itse ruokasoseita.Bataattia perunaa porkkanaa lihaa..sekin tuli niin paljon halvemmaksi kun teki itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Juu siis nuo liha&perunasoseet mäkin ymmärrän. Siis on selvästi edullisempaakin tehdä itse. Ja onhan nuo toki marjaisampia noin. Meillä olis pakkasessa itse kerättyjä mustaviinimarjoja, mutta ajattelin niiden olevan liian kirpakoita vauvalle.

Tähän aikaan vuodesta on hankalaa kerätä marjoja muualta kuin pakastealtaasta :D

Peesi. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
En mä kalleudesta tiedä, mutta minä olen kolmen lapsemme marja- ja hedelmäsoseet ostanut purkkeina kaupasta. Tietysti kiisselit yms. olen tehnyt ihan aidoista marjoista.

Sen sijaan nuo kasvissoseet olen aina tehnyt itse lapsille. Niitä kun voi pakastaakin (perunasosetta lukuun ottamatta).

kyllä potun voi hyvin pakastaa, kunhan et soseuta sitä liimaksi

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ää:

Ei aina :D
Meillä poika söi mitä syötti sillon kun ylipäätään suostui syömään.
Vieläkin kelpaa kotiruoka ja valmiit pöperöt (ei sentään purkkiruoat enää ).
Ei oo nirso kenen valmistama ruoka on :)

Meillä taas on tällanen nirsoilija, tottu syömään ite tehtyjä pöperöitä niin ei kaupan vastaavat kelvanneet vaikka mitä koitti.

Me kyllä ostettiin kaupasta hedelmä/marja soseet.

Alkuperäinen kirjoittaja Ääh:
kyllä potun voi hyvin pakastaa, kunhan et soseuta sitä liimaksi

En mä siitä liimaa tehnytkään, vaan sose meni "rakeiseksi" pakkasessa. Eräs kotitalousopettaja sitten mua neuvoi, ettei pottusosetta ainakaan yksistään kannata pakastaa, vaan mukana olisi sitten hyvä olla esimerkiksi porkkanaa tms.

Voi hitsin hitsi. Kait mä sitten ostan marjasoseet kaupasta jatkossa :| . Paitsi... mahtaiskohan hedelmistä tehtynä tulla halvemmiksi. Ne kun on paljon edullisempia kuin marjat... ja jos vaikka joukkoon laittais mustaviinimarjoja... mitäs sanotte? :)

Paitsi... mahtaiskohan hedelmistä tehtynä tulla halvemmiksi. Ne kun on paljon edullisempia kuin marjat... ja jos vaikka joukkoon laittais mustaviinimarjoja... mitäs sanotte? :)

Hinnasta en tiedä, mutta helppoa se ainakin on. Banaania ja avocadoa voi kaapia suoraan lusikalla suuhun, omena ja päärynä menee melkein sileäksi raastinraudan pienempireikäisellä puolella. Myös melonit on helppo muussata sauvasekoittimella. Mustaherukka-vadelmakiisseli on muuten hyvää :) Eksoottisen hedelmät olen aina ostanut valmiina purkkeina, on ne hedelmät niiin kalliita kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Christa:
Kiisselinkin voit pakastaa.
Ei ne itsetehdyt useinkaan halvemmiksi tule mutta niistä voit olla varma ettei ole mitään ylimääräisiä ainesosia mukana.

Voiko kiisselinkin pakastaa? :o Miulla meni ihan pipariksi kiisselin pakastus, meni ihan klimppiseksi, olis voinu haarukalla ja veitsellä syödä sulatuksen jälkeen :ashamed:

Itsetehdyt soseet ei juu tule kovinkaan paljon halvemmiksi. Kasvis-lihasoseet ainakaan. Laskin just, että meiän tekemien soseiden hinnaksi tulee noin 1?/purkki. Hedelmäsoseet varmaan tulee maksamaan enemmän, hedelmät on niin kalliita :( Miulla suurin syy itse tehtyihin soseisiin on kuitenkin se, että jätettä syntyy vähemmän. Ollaan reissuihin ostettu kaupan purkkiruokia pojalle ja säästetty ne purkit, pesty ja niissä pakastettu ite tehdyt soseet :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Christa:
Kiisselinkin voit pakastaa.
Ei ne itsetehdyt useinkaan halvemmiksi tule mutta niistä voit olla varma ettei ole mitään ylimääräisiä ainesosia mukana.

Voiko kiisselinkin pakastaa? :o Miulla meni ihan pipariksi kiisselin pakastus, meni ihan klimppiseksi, olis voinu haarukalla ja veitsellä syödä sulatuksen jälkeen :ashamed:

Itsetehdyt soseet ei juu tule kovinkaan paljon halvemmiksi. Kasvis-lihasoseet ainakaan. Laskin just, että meiän tekemien soseiden hinnaksi tulee noin 1?/purkki. Hedelmäsoseet varmaan tulee maksamaan enemmän, hedelmät on niin kalliita :( Miulla suurin syy itse tehtyihin soseisiin on kuitenkin se, että jätettä syntyy vähemmän. Ollaan reissuihin ostettu kaupan purkkiruokia pojalle ja säästetty ne purkit, pesty ja niissä pakastettu ite tehdyt soseet :)

No tuo ekologisuus meikäläistäkin kannustaa tekemään itse. Ja toisaalta se, että tietää tasan tarkkaan mitä lapsi suuhunsa laittaa.

Miten sulla tulee noin kalliiksi nuo kasvislihasoseet :o ? Mä en oo kyllä itse koskaan laskenut, mutta yleensä laitan parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, perunaa ja ehkä keittovihanneksia. Sitten esim. maustamatonta broiskua pieni kikkare. En kyllä usko että on kalliimpia kuin kaupan soseet. Siis nuo mun tekemät.

Joo, perunaa ei yksistään kannata pakastaa. Muiden kasvisten seassa voi hyvin pakastaa, ei mene miksikään =)
Minä nyt kuopuksen aikana tehny ruokasoseet aina itse. Hedelmä- ja marjasoseet ostanu kaupasta. Tosin nyt kiisseleitä olen alkanut keitellä kun saatiin arkkupakastin ja mummilasta sinne varastoon paljon marjoja :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Paitsi... mahtaiskohan hedelmistä tehtynä tulla halvemmiksi. Ne kun on paljon edullisempia kuin marjat... ja jos vaikka joukkoon laittais mustaviinimarjoja... mitäs sanotte? :)

Hinnasta en tiedä, mutta helppoa se ainakin on. Banaania ja avocadoa voi kaapia suoraan lusikalla suuhun, omena ja päärynä menee melkein sileäksi raastinraudan pienempireikäisellä puolella. Myös melonit on helppo muussata sauvasekoittimella. Mustaherukka-vadelmakiisseli on muuten hyvää :) Eksoottisen hedelmät olen aina ostanut valmiina purkkeina, on ne hedelmät niiin kalliita kuitenkin.

Eli vadelmien kanssa mustaherukoita... kiitos vinkistä, pitää koittaa :). Jos makeuttais hedelmäsokerilla ja soseuttais marjat ihan pieniksi... silleen ne ei ehkä olis niin kirpeitä. Ja juu, nuo hedelmät on tosiaan helppo suoraan raastaa. Tai sitten laitankin ne kattilaan noiden marjojen kanssa :D

Mä olen aina syksyisin tehnyt mustaherukoista mehua,ja sitten pakastanut sellaisissa pienissä purkeissä.2dl tyhjä kermapurkki käy hyvin.
Siitä on helppo tehdä kiisseli/soppa.Eikä tule kalliiksi.

Kait nuita sinunkin mustaherukoista voisi vielä mehua saada?Pystyis sitten säilyttään jääkaapissa,ja keittämään aamulla heti päivän kiisseli annoksen.Vai pystyykö noin tekemään jo valmiiksi pakastetuista?

Yhteistyössä