Mitä hyötyä on uuden kielen opiskelusta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kielipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kielipuoli

Vieras
Mä oon pitkään haaveillut alkavani opiskella uutta kieltä, mutta aika ei ole riittänyt tms. Nyt sitten lasten hieman kasvettua ilmoittauduin kurssille oppiakseni tärtä erästä kieltä.

Aloin vaan pohtia, että onko siitä mulle mitään hyötyä kuitenkaan. Ammatissani en sitä tarvitse ja tuskin tulen tarvitsemaankaan, enemmän tarvitsisin ruotsin preppausta, siis se taitaa olla ainoa kieli mitä ikinä mun alalla voitais tarvita. Mutta sitä en nyt kuitenkaan ole halunnut lähtä kouluvuosien jälkeen lisää oppimaan.

Enkä hirveästi matkustelekaan sillä suunnalla missä tätä kieltä tarvitaan, mutta halu vaan on oppia silti.

Into oli alussa kova, kun vihdoin pääsen haavetta toteuttaa, mutta hölmä minä aloin pohtia näitä, että ei se mun elämää mihinkään suuntaan kai paranna?! Vai pitäiskö vaan elätellä unelmia, että jotain mahdollisuuksia se mukanaan toisi... äh, en tiedä.

Sanokaa te mitä mieltä olette!

Ymmärrän hyvin, että Suomen koulujen käytäntö opettaa kaikille pakolla tarpeetonta kieltä (ruotsia) saa monet ajattelemaan juuri sitä, onko kielen opiskelusta ylipäätään mitään hyötyä.

Vierasta kieltä opiskellessasi tutustut väistämättä myös kyseiseen kulttuuriin. Vaikka et koskaan matkustaisi tämän kielen tai kulttuurin vaikutuspiiriin, saat kuitenkin näkemystä jota voit hyödyntää omassa elämässäsi. Lisäksi jos esimerkiksi opettelet ranskaa, siitä on hyötyä muidenkin kielten oppimisessa ja ymmärtämisessä, samoin kuin englannista. Mieti esim. sitä, miten ruotsia osaava ymmärtää todennäköisesti myös norjaa jne, vaikkei osaisi sitä tuottaakaan. Lisäksi uuden kielen opettelu tekee aivoille hyvää, parantaa muistia väkisinkin kun tulee opeteltua kielioppisääntöjä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vierasta kieltä opiskellessasi tutustut väistämättä myös kyseiseen kulttuuriin. Vaikka et koskaan matkustaisi tämän kielen tai kulttuurin vaikutuspiiriin, saat kuitenkin näkemystä jota voit hyödyntää omassa elämässäsi. Lisäksi jos esimerkiksi opettelet ranskaa, siitä on hyötyä muidenkin kielten oppimisessa ja ymmärtämisessä, samoin kuin englannista. Mieti esim. sitä, miten ruotsia osaava ymmärtää todennäköisesti myös norjaa jne, vaikkei osaisi sitä tuottaakaan. Lisäksi uuden kielen opettelu tekee aivoille hyvää, parantaa muistia väkisinkin kun tulee opeteltua kielioppisääntöjä jne.

Kiitos tsemppauksesta!

Etkö edes haluaisi matkustaa maahan, jossa kieltä puhutaan? Enpä tiedä, itselle tuntuisi oudolta opiskella kieltä, johon ei olisi mitään kosketuspintaa mutta jokainen tekee niinkuin itse haluaa tietysti.

Isoisoäitini oli kova opiskelemaan kieliä, palkitsi itsensä aina tarpeeksi kieltä opittuaan matkalla ko. maahan.

Opiskelen kreikkaa, joka on sinänsä täysin hyödytön kieli noin maailmanlaajuisesti ajatellen. On kuitenkin ihan kivaa matkustaa kyseiseen maahan, kun pystyy hoitamaan ainakin sellaisen turistikanssakäymisen paikallisella kielellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Etkö edes haluaisi matkustaa maahan, jossa kieltä puhutaan? Enpä tiedä, itselle tuntuisi oudolta opiskella kieltä, johon ei olisi mitään kosketuspintaa mutta jokainen tekee niinkuin itse haluaa tietysti.

Isoisoäitini oli kova opiskelemaan kieliä, palkitsi itsensä aina tarpeeksi kieltä opittuaan matkalla ko. maahan.

No siis joo, oon pariin kertaan siellä maassa olllut ja siitä tää halu lähtenyt. Mutta nyt aikeet on matkustaa muualle katsomaan muita m aita ja kohteita.

Yhteistyössä