Toiset ovat enemmän äidillisiä kun toiset. Toiset ovat menevämpiä jne. Mulla elämä tuntui jotenkin sisällöttämältä ennen lapsia. Esikoisen sain siis tasan 20-vuotiaana.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Stephania:Minä ainakin kyllästyin siihen ainaiseen menemiseen jo 18-vuotiaana. Olin siinä vaiheessa ja kuitenkin paljon ehtinyt kokea. Lapsen sain 19-vuotiaana. Poikaystävän kanssa yhteistuumin päätettiin että nyt on oikea aika lapselle. Ja ei tuo lapsi elämää rajoita, tuo vaan uskomattoman paljon sisältöä elämään.. Matkusteluun ei nuorempana ollut rahaa, eikä niinkään kiinnostusta, mielummin lähden nyt lapsen kanssa reissuun kun aiemmin yksin tai poikaystävän kanssa.. Kohta on opiskelut päätöksessä, ne olen suorittanut lapsensaannin jälkeen, motivaatiotakin on löytynyt kummasti entistä enemmän.. Kavereita näen päivittäin, ja tuulettumaan pääsen koska vaan, kiinnostusta ei vaan löydy kovinkaan usein.. Kyllä ne asiat järjestyy jos niin tahtoo...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:-Ja lapsenlapsiakin on toiveissa ja helpompihan heitä on hoitaa 40- kuin 60-vuotiaana
Alkuperäinen kirjoittaja :):Alkuperäinen kirjoittaja vieras:-Ja lapsenlapsiakin on toiveissa ja helpompihan heitä on hoitaa 40- kuin 60-vuotiaana
No en sanoisi noin: 60+ - vuotiaat ovat eläkkeellä. Enemmän heillä on voimavaroja ja aikaa touhuta lastenlasten kanssa kuin työssäkäyvillä.
Alkuperäinen kirjoittaja :):Alkuperäinen kirjoittaja vieras:-Ja lapsenlapsiakin on toiveissa ja helpompihan heitä on hoitaa 40- kuin 60-vuotiaana
No en sanoisi noin: 60+ - vuotiaat ovat eläkkeellä. Enemmän heillä on voimavaroja ja aikaa touhuta lastenlasten kanssa kuin työssäkäyvillä.
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:Ilman lapsia: Voi mennä miten huvittaa, kun ei tarvitse miettiä mihin lapsen pistää ja voi tempasta vaikka reissuun tosta vaan kaksistaan. Pystyy keskittymään puolisoon paremmin ja rahaakin menee vähemmän. Ei tarvii hirveitä etukäteissuunnitelmia jos haluaa nähdä ystäviä tai vanhempia, että aikataulut sopisivat yhteen. Elämä on paljon vapaampaa ilman lapsia. Ja kivaa varmaan kun jo nuorena kaikki paikat repsahtaa ja venyy ja lörpöttää. Onko niitä hyviä puolia nuoressa vanhemmuudessa yhtä paljon kuin huonoja puolia? Vai onko niitä hyviä puolia vähemmän, mutta ne on hmm..laadukkaampia?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja u:Jokainen toki tekee juuri niin kuin itselle ja omalle kumppanilleen sopii. Eiväthän kaikki sitä sopivaa kumppaniakaan löydä kuin vasta myöhemmällä iällä. Jotenkin tuntuu, että näissä kyselyissä pitää aina olla puolustuskannalla sen tähden, että on "tehnyt" lapset alle 30-vuotiaana. Mä en ainakaan kadu hetkeäkään ratkaisujani tämän asian suhteen, mutta ymmärrän toki hyvin senkin, että muut ihmiset tekevät toisenlaisia ratkaisuja.
Mulla seuraava suuri tapahtuma on se, että olen vaihtamassa totaalisesti alaa. Olen 33-34 -vuotias valmistuessani uudelle alalleni ja minusta on kiva sitten sujahtaa työmaailmaan pysyvästi mukaan, kun perhe on jo perustettuna (mies + kolme lasta). Meillä on valmistumiseni jälkeen alkamassa myös okt-projekti. Siinä nyt pari asiaa, mitä mulla on odotettavissa, vaikka naimisiin meninkin jo 10 vuotta sitten 22-vuotiaana ja lapset olen saanut alle 30-vuotiaana. En mä usko, että mun elämästä tylsää tulee, päin vastoin!![]()
Alkuperäinen kirjoittaja "Nuorena" äidiksi:Olen opiskellut samalla kun lapset ovat kasvaneet, sen sijaan että olisin viettänyt opiskelijaelämää lapsettomana sinkkuna tyhjän panttina.
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:Useimmiten nämä parikymppisenä lapset tehneet eroavat jossain nelikymppisenä ja tekevät sitten uudelle miehelle uusia lapsia, eli aloittavat saman rumban uudestaan.
Alkuperäinen kirjoittaja eee:Alkuperäinen kirjoittaja "Nuorena" äidiksi:Olen opiskellut samalla kun lapset ovat kasvaneet, sen sijaan että olisin viettänyt opiskelijaelämää lapsettomana sinkkuna tyhjän panttina.
Toi on musta aika rajusti sanottu. 80 prosenttia korkeakouluopiskelijoistako on tyhjän panttina...![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:Eikö se olisi tavallaan helpompaa ja turvallisempaa tulla vanhemmaksi jos ensiksi olisi käynyt koulut ja löytänyt kunnon työpaikan, asettunut aloilleen? Siinä vaiheessa olisi rahaakin ja jos parisuhdekin olisi jo vakaalla pohjalla. No, mä en kyllä ymmärrä sitäkään että pitää asettua heti lukion jälkeen aloilleen ja jämähdetään kotipaikkakunnalle kaupan kassaksi. Jokaisella on erilaiset arvotminusta on mukava opiskella ja viettää aikaa kahdestaan tuon poikaystävän kanssa, ilman ylimääräistä häslinkiä. Onhan se elämä paljon helpompaa ja rennompaa kun ei ole niin suurta vastuuta kenestäkään toisesta.
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:Eikö se olisi tavallaan helpompaa ja turvallisempaa tulla vanhemmaksi jos ensiksi olisi käynyt koulut ja löytänyt kunnon työpaikan, asettunut aloilleen? Siinä vaiheessa olisi rahaakin ja jos parisuhdekin olisi jo vakaalla pohjalla. No, mä en kyllä ymmärrä sitäkään että pitää asettua heti lukion jälkeen aloilleen ja jämähdetään kotipaikkakunnalle kaupan kassaksi. Jokaisella on erilaiset arvotminusta on mukava opiskella ja viettää aikaa kahdestaan tuon poikaystävän kanssa, ilman ylimääräistä häslinkiä. Onhan se elämä paljon helpompaa ja rennompaa kun ei ole niin suurta vastuuta kenestäkään toisesta.
No ei se nyt ihan noinkaan meneLievästi kärjistettyä....huomaatkos edes?
En ymmärrä miksi kyseenalaistat niin kovasti toisten päätöksiä?
Jos ne eivät sovi sinulle ja et todellakaan koe olevasi vielä valmis ja haluat sitä ja tätä ennen lapsia niin mitä sitten?
Se on sun päätös ja varmasti paras elämääsi. Turhaa minäkään sinun valintoja alan kyseenalaistamaan vaikkei se ikimaailmassa voisi olla minun elämääni ja se olisi MINUN elämääni väärä ratkaisu.
Kamalaahan se olisi jos lapset pitäisi TEHDÄ juuri tietyssä iässä eikä sitä saisi itse valita. No me saamme annetaan kaiken ikäisten tehdä ne omat parhaat valinnat.
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Ovatko turvallisuus ja suuret rahamäärät parhaat päämäärät tässä elämässä? Mieluummin puhun tähtitieteestä kolmasluokkalaisen kanssa 30-vuotiaana kuin koen esikoiseni syntymän. Elämässä voi tehdä erilaisia valintoja.
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:Eikö se olisi tavallaan helpompaa ja turvallisempaa tulla vanhemmaksi jos ensiksi olisi käynyt koulut ja löytänyt kunnon työpaikan, asettunut aloilleen? Siinä vaiheessa olisi rahaakin ja jos parisuhdekin olisi jo vakaalla pohjalla. No, mä en kyllä ymmärrä sitäkään että pitää asettua heti lukion jälkeen aloilleen ja jämähdetään kotipaikkakunnalle kaupan kassaksi. Jokaisella on erilaiset arvotminusta on mukava opiskella ja viettää aikaa kahdestaan tuon poikaystävän kanssa, ilman ylimääräistä häslinkiä. Onhan se elämä paljon helpompaa ja rennompaa kun ei ole niin suurta vastuuta kenestäkään toisesta.
Alkuperäinen kirjoittaja jurristi harmaana:Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:Eikö se olisi tavallaan helpompaa ja turvallisempaa tulla vanhemmaksi jos ensiksi olisi käynyt koulut ja löytänyt kunnon työpaikan, asettunut aloilleen? Siinä vaiheessa olisi rahaakin ja jos parisuhdekin olisi jo vakaalla pohjalla. No, mä en kyllä ymmärrä sitäkään että pitää asettua heti lukion jälkeen aloilleen ja jämähdetään kotipaikkakunnalle kaupan kassaksi. Jokaisella on erilaiset arvotminusta on mukava opiskella ja viettää aikaa kahdestaan tuon poikaystävän kanssa, ilman ylimääräistä häslinkiä. Onhan se elämä paljon helpompaa ja rennompaa kun ei ole niin suurta vastuuta kenestäkään toisesta.
No itselläni oli ammatti ja työpaikka sekä vakaa parisuhde (olimme avioliitossa jo silloin), vaikka sainkin esikoiseni 22-vuotiaana. Miehellänikin oli vakituinen työpaikka jo siinä kohtaa. Sairaanhoitajan ammatti ei kuitenkaan ollut loppujen lopuksi se minun omin alani, joten olen minäkin (kuten joku toinenkin tässä ketjussa) tällä hetkellä vaihtamassa alaa. Olen nyt 32-vuotias, meillä on kolme lasta ja opiskelen oikiksessa toista tutkintoani. Notaarin paperit ovat kohta käsissä ja OTM:n paperit saan ulos noin puolentoista vuoden kuluessa. Kyllä se opiskelu äitinäkin onnistuu, omasta asenteesta paljon kiinni.
Ja pitää muistaa myös se, että jos itse ei ole valmis äidiksi alle 25-vuotiaana, niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla muilla on sama homma.