Mitä ihmeen hienoa siinä on, että....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Touhuamaan kotona!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Touhuamaan kotona!

Vieras
lapsi hoidossa leipoo tai kertoo käyneensä kirjastossa? Mä ihmettelen, että sitä ihannoidaan niin suuresti, jos hoidossa tehdään jotain NOIN TAVALLISTA. Eivätkö kotiäiditkin itse leivo lastensa kanssa ja käy kirjastossa tai metsässä tai eri puistoissa ja jopa lastenkonserteissa, uimassa, luistelemassa... Mikä siitä tekee vielä hienompaa, että lapsi tekee niin esim. päiväkodissa?

Itse olen ollut pk:ssa töissä ja se lasten leipominen on kaikkea muuta kuin pullantuoksuista, iloista touhuamista. Yhden hoitajan on ehdittävä neuvoa montaa lasta yhtäaikaa eikä kukaan oikein ehdi saada ITSE valmiiksi montakaan pullaa tai sämpylää... Onhan se vaihtelua lapsen pk-arkeen, mutta paljon enemmän lapsi saa irti tuostakin hommasta leipoessaan kotona äidin tai isän kanssa.

missä sitä ihannoidaan? en ole törmännyt. eikä kaikki äidit leivo kotona. mulla on työkamuna yksi 3n äiti, joka ei ymmärrä leipomista, ei leivo ikinä. joten heidän lapsilleen tarhassa leipomiset ovat varmasti olleet kivoja juttuja. oma äitinikään ei leiponut IKINÄ. muistan itsekin vielä kun tarhassa kerran leivottiin pipareita.

Musta on hienoa, että hoitopaikassa leivotaan tai käydään kirjastossa, koska en itse koskaan lasten kanssa näitä asioita harrasta! En pidä leipomisesta eikä ole aikaa lukeakaan erityisesti. Lapsille kirjat hankittu kirjakaupasta, kirpparilta tai netistä.

Siks se tuntuu hienolle, kun noi on just niitä juttuja mitä työäiditkin haluis tehdä lasten kans mut ei ehdi niin usein. niitä tavis juttuja, mitkä jää liian usein kotitöiden varjoon kun illalla kotiudutaan ja aletaan laittaa ruokaa, pestä pyykkiä jne.

näin juuri! Mutta se tuntuu erilaiselta ja virikkeellisemmätä jotenkin.. kun tekevät muualla. Vaikea selittää. Lapseni käy kuvataidekoulussa, ja kun muovailevat siellä tai maalaavat vesiväreillä, niin olen haltioissani. Tuotokset eivät ole sen kummoisempia kuin kotonakaan, mutta kun en ole itse touhussa mukana, niin lapsen tekoset näyttäytyvät eri perspektiivistä.

Tajusin saman asian vasta vähän aikaa sitten. Nyt just mietinkin pientä nukuttaessa, että onhan me tänään sentään ulkoiltu, käyty leikkipuistossa, tehty ruokaa ja sun muuta.. silti tuntuu ihan tylsältä päivältä. Niin se vaan on, että jos lukee täältä että joku kotiäiti käy kirjastossa, niin ajattelee et vau onpa hienoa, vaikka käydäänhän mekin... mut se ei vaan tunnu samalta eikä yhtä ihmeelliseltä :D

Eikö nykyajan äidit osaa oikeasti leipoa? Itse olen jo lähes nelikymppinen ja kyllä mä kotona leivoin ja opetan samat taidot myös lapsilleni. Ei ihme, että puhutaan pullamössö-sukupolvesta. Se on näköjään ihan totta. Omat lapseni ovat leiponeet kotona, mutta eivät kertaakaan hoidossa 2-vuotisen pk-uransa aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siks se tuntuu hienolle, kun noi on just niitä juttuja mitä työäiditkin haluis tehdä lasten kans mut ei ehdi niin usein. niitä tavis juttuja, mitkä jää liian usein kotitöiden varjoon kun illalla kotiudutaan ja aletaan laittaa ruokaa, pestä pyykkiä jne.
Näin minäkin ajattelen asian. Ainakin mun lasteni mielestä oli kiva, että päiväkodissakin silloin tällöin leivottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
näin juuri! Mutta se tuntuu erilaiselta ja virikkeellisemmätä jotenkin.. kun tekevät muualla. Vaikea selittää. Lapseni käy kuvataidekoulussa, ja kun muovailevat siellä tai maalaavat vesiväreillä, niin olen haltioissani. Tuotokset eivät ole sen kummoisempia kuin kotonakaan, mutta kun en ole itse touhussa mukana, niin lapsen tekoset näyttäytyvät eri perspektiivistä.

Tajusin saman asian vasta vähän aikaa sitten. Nyt just mietinkin pientä nukuttaessa, että onhan me tänään sentään ulkoiltu, käyty leikkipuistossa, tehty ruokaa ja sun muuta.. silti tuntuu ihan tylsältä päivältä. Niin se vaan on, että jos lukee täältä että joku kotiäiti käy kirjastossa, niin ajattelee et vau onpa hienoa, vaikka käydäänhän mekin... mut se ei vaan tunnu samalta eikä yhtä ihmeelliseltä :D

Tätä mä ajan just takaa. Jos äiti tekee ne samat asiat, niin se ei ole mitään. Mutta kun sitä tehdään päivähoidossa tai koulussa niin heti on hienoa.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä ihmettä:
Eikö nykyajan äidit osaa oikeasti leipoa? Itse olen jo lähes nelikymppinen ja kyllä mä kotona leivoin ja opetan samat taidot myös lapsilleni. Ei ihme, että puhutaan pullamössö-sukupolvesta. Se on näköjään ihan totta. Omat lapseni ovat leiponeet kotona, mutta eivät kertaakaan hoidossa 2-vuotisen pk-uransa aikana.

hei äitini on syntynyt v 44. eikä osaa leipoa. minun tyttäreni 15 v osaa leipoa. ei saa yleistää iän perusteella. jotku naiset leipoo, toiset ei. ei kaikkea voi eikä tartte ehtiä ja osata. itse pyrin leipomaan, arkisin ei tietty aika riitä kun töissä käydään.

Miten toi pullamössöily nyt liittyy siihen, osaako leipoa vai ei? :D

Mutta on mullakin muutama tuttu, jotka ei esim. ikinä käy kirjastossa, lasten kanssa tai muutenkaan. Hyvä siis, että edes päikystä käyvät.

Mä olen kohta viiskymppinen ja leivoin paljonkin sillon, kun olin lasten kanssa kotona. Kun palasin työelämään, leipominen - lasten kanssa tai ilman - jäi vähemmälle. Joten musta oli ihan hienoa, että lapset saivat joskus leipoa päiväkodissakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

Tätä mä ajan just takaa. Jos äiti tekee ne samat asiat, niin se ei ole mitään. Mutta kun sitä tehdään päivähoidossa tai koulussa niin heti on hienoa.

no mut siinä voi tietysti ehkä olla eroa, että lapsi kokee uudessa/toisessa paikassa asioiden tekemisen jännittävämmäksi. Näin minusta joskus silti tuntuu.. mutta yritän nyt silti suhtautua tähän kotiarkeen niin, että on nää arkiaskareet silti ihan tarpeeks virikkeellisiä myös.

Kenenkäs kasvattama se pullamössösukupolvi taas olikaan?
Eiköhän meitä ole moneksi. Itse olen 24v, käyn kolmivuorotyössä ja osallistun myös maatilamme töihin. Teen ruuat ja leivon kotona, kasvatan lapset ja neulon villasukat. Saman teki äitinikin, lukuunottamatta että kävi kodinulkopuolella töissä.

Öh... Mikä oli koko jutun pointti...?

Juu, kyllä KOTIÄIDIT niin tekee lastensa kanssa, mutta KOTIÄITIEN lapset ei olekaan päiväkodissa, ja sen vuoksi on hienoa että myös päiväkodissa olevat lapset saa kokea tuollaisia elämyksiä. Onhan se iso rutistus päiväkodin henkilökunnalta. Meidän neiti oli eilen käynyt markkinoilla ja siitä riitti juttua. Olis me käyty perheen kesken, jos olisin KOTIÄITI, mutta kun en ole, niin ei täällä kotona kukaan ole sitä neitiä markkinoilla käyttämässä... :whistle:

Yhteistyössä