Mitä ihmettä ehkäisykeinoksi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko vain hankala?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko vain hankala?

Vieras
Olen kolmekymppinen kahden lapsen äiti.
Viimeiset viisi vuotta menty kondomilla sitä ennen tavalliset yhdistelmä pillerit olleet.
Minulla oli jo hormonikierukka resepti mutta en koskaan saanut aikaiseksi mennä sitä hakemaan.
Olen niin täynnä tuota kondomin käyttöä. Koska se tekee seksistä ns. ennalta arvattavaa ja usein jopa hajoaa.
Lapsia ei näillä näkymin ole enää lisää toiveissa muttam ei sitä tietenkään voi varmaksi sanoa.
Kierukassa eniten huolestuttaa tiputteluvuodot ja aknen lisääntyminen.
Olen kuullut ja nähnyt lähipiiristä lähes kaikilla olevan.
E-pillereistä huolettaa sivuvaikutukset mielialaan ja hormonipitoisuudet yleensäkin. Hormonikierukassa ne olisi paikalliset.
Nuoruuden pillerit kyllä hyvin sopivat. Ei sen puoleen. Toinen mikä mietityttää on seksihalut. Kun ne nytkin on vain ja ainoastaan kierron puolivälissä pvän pari. Muuten ei sit huvitakkaan lainkaan. Että mitä jos ne häviää kokonaan.
Toisaalta kun seksiä on niin harvoin niin miksi hankkia hormonaalista ehkäisyä..
Vaikeeta päättää...
Minkälaisia kokemuksia teillä muilla?
Ja mihin vaihtoehtoon olette päätyneet??

Mulla on hormonikierukka ollut nyt puoli vuotta, ja olen todella tyytyväinen. Menkat tulee normaallisti, ei mitään tiputteuvuotoja. Iho parempi kuin koskaan. Eikä ole haluihin vaikuttanut.:)

En halunnut kierukkaa enkä kondomia. Pillereitä en ole koskaan muistanut napsia ajallaan. Ehkäisyruiske/laastari/kapseli olivat siis vaihtoehtoina. Lapsista en osannut tietää haluanko niitä lisää joten ruisketta en ottanut koska sen jälkeen menee todennäköisesti vajaan vuoden verran ennen kuin raskautuu. Laastarista taas muutama tuttu sanoi että kutiaa joten päädyin kapseliin.

Onneksi nykyään on paljon vaihtoehtoja:

Kuparikierukka, hormonikierukka, yhdistelmäpillerit, minipillerit, ehkäisykapseli, -rengas, -vaahto, -puikot, -laastari... Siinä nyt ensimmäiset mitä tuli mieleen.

Niin ja kapseliin päädyin siis jo vuosia sitten ennen ensimmäistä lasta ja koin sen hyväksi ehkäisyksi joten päädyin siihen uudestaan lapsen syntymän jälkeen. Ei menkkoja ja iho ainakin itselläni on parempi kun hormonit pysyy tasaisella.

Jos olet vasta 30-kymppinen ja aiemmin yhdistelmäpillerit sopineet, miksi et jatka niillä? Tai sitten kokeilet ehkäisyrengasta.
Tai hormonikierukkaa, vaikka jollain muulla onkin sivuvaikutuksia, ei se sano, että sinulla tulisi niitä.

Mä oon kokeillu pillereitä, rengasta ja nyt on laastari. Kaikkein helpoin oli rengas, muttei sopinut mulle koska teki jotain mun limakalvoille.

Laastari on toiseksi helpoin, eikä se kutina nyt niin ihmeellistä ole. Pari päivää laiton jälkeen voi vähän kutista, mutta siihen tottuu. Käsivarsissa pysyy mielestäni parhaiten, huonoiten mahan seudulla. Plus mahan seudulla on vieläkin jälki laastarista (iho meni kuivaks ja huonoksi), vaikka siitä on jo toista kuukautta kun laastari siinä oli.

on hyvä, ainakin mulle sopinut tosi hyvin. Tietysti, jos on jo valmiiksi kovin runsaat/kipeät kuukautiset, niin ei kannata. Mutta mulla ei oo muita oireita aiheuttanut kuin kuukautisten parina ekana päivänä hieman aikaisempaa enemmän kipua. Mutta siedettävää. Mulle ei mitkään hormonivalmisteet sovi, laskee haluja ja vaikuttaa muutenkin mielialaan, kumia ei haluta käyttää juuri mainitsemiesi syiden takia. Kuparikierukka on toiminut loistavasti minulla.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Laastari on toiseksi helpoin, eikä se kutina nyt niin ihmeellistä ole. Pari päivää laitosta voi vähän kutista, mutta siihen tottuu.

Piti korjata, ei siis kutise paria päivää, vaan pari päivän kuluttua siitä laittamisesta. NÄin siis mulla.

Yhteistyössä