Mitä ihmettä tämä nyt tarkoittaa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Multa unohtui peräjälkeen peräti kolme äitiysneuvolakäyntiä syystä, että perhepiirissä on eräs vakavasti sairastunut ja kuolemaisillaan oleva henkilö, josta aiheutunut huoli on oikeasti jotain niin syvää, ettei tässä kerta kaikkisesti tahdo muistaa yhtään mitään.

No, ei siinä mitään. Äitiysneuvolasta laitettiin sitten viestiä, että "Ollaan jouduttu ottamaan huolesta yhteys sos. puolelle, kun et ole tullut viimeisimmille varatuille neuvolakäynneille. Ottavat sieltä sinuun yhteyttä."

Ok, on hyvä, että neuvola huolehtii "äideistään", mutta rajansa kaikella. Ymmärtäisin, jos olisin jollain tavalla "holtiton", esim. päihdeongelmainen tms., jota en todellakaan ole... Mutta kun kyse on ihan puhtaista unohduksista, joista olen myös ottanut neuvolaan yhteyttä. Sieltä on sitten oltu ymmärtäväisenoloisia, ja varattu uusi aika...

Tämä kyseinen unohtunut aika olisi mulla ollut tiistaina, ja unohdukseni huomasin vasta pari tuntia sovitun neuvola-ajan jälkeen. Tällöin otin kuitenkin heti yhteyttä neuvolaan ja soitin kertoakseni tilanteen. Neuvolasta ei annettu suoralta kädeltä uutta aikaa, sanottiin, että viimeistään torstaina joko soittavat tai laittavat viestillä uuden ajan. Mitään puhetta mistään muusta ei ollut, ja nyt sitten tuo viesti - jossa siis saapui se uusi sovittu aika, sekä tuo edellä ollut lause.

Mitä hiiskattia tämä nyt sitten käytännössä tarkoittaa?! Sitäkö, että meillä rupeaa nyt hyppäämään joku sosiaalityöntekijä katsomassa, että kaikki on kunnossa tai että joudun itse kulkemaan jonkun sosiaalityöntekijän juttusillako?

Jos joku osaa kertoa, olisin tiedosta todellakin kiitollinen. Tyrmistyttää kyllä.

Äitiysneuvolakäynneillä olen käynyt tähän saakka mielelläni (vaikka muutama tahaton, ja korostan, että tahaton todellakin) unohdus on tullut - mutta nyt kyllä rupesi tympimään koko hemmetin neuvolaan meneminen. Äitiysneuvolakäynnit kun ei kuitenkaan mitään "pakollisia" ole millään virallisella tasolla - tietääkseni on myös sellaisia ihmisiä, jotka ei juuri ollenkaan/ollenkaan raskausaikanaan neuvolassa käy ihan tietoisen valinnan vuoksi.
Ihmetyttääkin siis aika tavalla tällainen toiminta.

Neuvolaan toki olen edelleen menossa sovittuna aikana vauvan voinnin tarkistamisen vuoksi, vaikka muuten ei kyllä kiinnostaisi mennä pätkääkään. Meni jotenkin nyt se neuvolassakäymisen "ilo", jos niin voi sanoa.

Eikö se ole vain hyvä asia, että tsekkaavat sun olevan kunnossa :O Voisit olla kotona pahoinpideltynä tai tosi masentuneena tms. Tuskin se nyt mitään huostaanottoa tai silmätikuksi joutumista tarkoittaa.

varmasti tarkastavat vain että kaikki on ok ja millaisiin olosuhteisiin lapsi tulee syntymään. jos toteavat kaiken olevan kunnossa, asia jää varmasti siihen.

meillä sattui lähipiiriin kaksi kuoleman tapausta ja yksi muu iso kriisi kun odotin kuopusta. muistin kyllä neuvolat ja herkästi sielä meni tuntikin kun itkin terkalle oloani ja avauduin kunnolla. onneksi meillä niin ihana terkka että hänelle oli todella helppo puhua ja purkaa paha olo.

jaksamisia ap sinulle surusi kanssa <3

[QUOTE="mamma";22946375]Tänä pvänä neuvola ja sossu tekevät yhteystyötä ei siis huolta , tarkistavat vain että kaikki on OK.[/QUOTE]

Juuri näin. Ei kyse ole mistään vainoamisesta.

Heräisi itsellenikin hieman negatiiviset tuntemukset vastaavasta viestistä, ja huolestuisin. Mutta. Neuvola on tietääkseni sossun kanssa jollain tavalla yhteistyössä - itse asiassahan neuvoloissa taitaa nykyään olla ihan jonkinlaiset sosiaalityöntekijät (jollen nyt aivan erehdy). Eli luultavimmin sinuun/teihin ottaa yhteyttä se neuvolan sosiaalityöntekijä.Yhteydenotto ei luultavasti tarkoita mitään tuollaista miettimääsi - yhteydenoton tullessa voit rauhallisin mielin kertoa yhteydenottajalle tilanteestasi. Siinähän voit samalla kertoa, koetko tarvitsevasi jotain tukitoimia vai et, mikäli he sellaisia ehdottavat.

[QUOTE="vieras";22946389]Siis sinulla ei ole aikaa mennä neuvolaan, mutta täällä kyllä ehdit notkua?[/QUOTE]

Jos käsitit aloitusviestini noin pahasti metsään, kannattaisi lukea uudelleen.

jos ei pääse tulee tai unohtaa niin kyllä voi jumalauta soittaa ettei oo tulossa. kiva sille tädille joka kerta toistensa jälkeen oottaa ja kyttää. laittaisin minäkin homma eteenpäin jos toisesta ei kuulu mitään..ei sinne oo pakko mennä. älä ota aikaa jos et ole menossa!

Hei, ei ole iso vaiva soittaa ja perua neuvola-aika jos ei sinne kykene menemään.

Ajoille varmaan olisi ottajia. Valittevasti aikojen unohtamiset yms. viittaa usein päihdeongelmiin.

Eikö se ole vain hyvä asia, että tsekkaavat sun olevan kunnossa :O Voisit olla kotona pahoinpideltynä tai tosi masentuneena tms. Tuskin se nyt mitään huostaanottoa tai silmätikuksi joutumista tarkoittaa.

niinpä. jos tälläisella toiminnalla löydetään edes yksi vaarassa oleva vauva ja äiti niin on se parempi kuin et annetaan olla ettei ns kunnollisen vanhemman mieltä loukata...

samoin nykyään tehdään automaattisesti ilmoitus lastensuojeluun jos alle 1-vuotias viedään sairaalaan tapaturman vuoksi. näitä sossuhaastatteluja lähipiirissä ollut myös. eikä niillä pahaa tarkoiteta vaan yritetään pelastaa lapset mahdolliselta väkivallalta.

eli jos perheessä kaikki on ok niin asia jää siihen.

Totta kai on positiivinen asia, että pidetään huolta, en minä sitä sanonutkaan... :) En vain nyt satu/sattunut tietämään, mitä tällainen yhteydenotto sinne "sossun" suuntaan tarkoittaa, ja huolestuin, että nytkö tässä sitten joudutaan tällaisten ihan inhimilliseksi katsottavien unohdusten vuoksi juurikin joksikin silmätikuksi. No, sellainen "silmätikuksi joutuminen" puolestaan ei ajatuksellisellakaan tasolla tunnu kovin miellyttävältä, jonka vuoksi sitten kai aloinkin tänne huolestuneena avautumaan ja täältä kyselemään...

Mutta hyvä, jos kyse on vain tuollaisesta sanotaanko nyt rutiinista. Ei siis syytä huoleen. :)

[QUOTE="Pimpelipom";22946468]Hei, ei ole iso vaiva soittaa ja perua neuvola-aika jos ei sinne kykene menemään.

Ajoille varmaan olisi ottajia. Valittevasti aikojen unohtamiset yms. viittaa usein päihdeongelmiin.[/QUOTE]

Totta kai olisin perunut ajan, mikäli olisin muistanut. Mutta kuten sanottu, surullinen asia painaa päälle... Siinä on sitten muistanut sovitut ajankohdat väärin, ja erehdyksen huomattuaan tietysti ottanut yhteyttä neuvolaan.

En, tiedätkös, muuten tullut ollenkaan ajatelleeksi, että unohtelut saattavat usein viitata esim. juuri päihdeongelmiin. Tokihan silloin ymmärtääkin, että halutaan nähdä ja kuulla omin silmin/korvin, että kaikki kunnossa.

Täytyy kai siis suhtautua ko. huolenpitoon pikemminkin positiivisesti kuin negatiivisesti. :)

jos ei pääse tulee tai unohtaa niin kyllä voi jumalauta soittaa ettei oo tulossa. kiva sille tädille joka kerta toistensa jälkeen oottaa ja kyttää. laittaisin minäkin homma eteenpäin jos toisesta ei kuulu mitään..ei sinne oo pakko mennä. älä ota aikaa jos et ole menossa!

mä käsitin, et ap on huomannut unohduksensa vasta ns. jälkikäteen, ja sitten ottanut nlaan yhteyttä...

[QUOTE="vieras";22946634]Kai sinulla hyvä ihminen on kännykkä. Pistät sinne hälytyksen (muistutuksen neuvolasta), niin ei pääse unohtumaan. Aika monta unohdusta on tullut.[/QUOTE]

Yhden eperhepiirissä tapahtuneen kuolemantapauksen jälkeen olin vielä puolen vuoden jälkeen sillä lailla sumussa että tuolleiset asiat saattoivat unohtua muutamassa tunnissa ja vielä lyhyemmässäkin ajassa.
Eli vaikka aamulla ajatteli että tänään on se neuvola/pankkitapaaminen/haastattelu/ miklie niin akuutti suru tipautti päivän mittaan muistin niiltä osin tyhjäksi.
Tietenkin ajan myötä asioita oppip paremmin hallitsemaan omasta olostaan huolimatta, mutta ensimmäisinä viikkoina ja kuukaisina on sallittau ja ymmärrettävää olla henkisesti ihan eri kunnossa kuin normaalisti.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22946634]Kai sinulla hyvä ihminen on kännykkä. Pistät sinne hälytyksen (muistutuksen neuvolasta), niin ei pääse unohtumaan. Aika monta unohdusta on tullut.[/QUOTE]

Toki on, en vain ole honannut kännykkämuistutuksia aiemmin. Yleensä kun olen luottanut noihin muistilappuihin... Mistä ei nyt kuitenkaan näköjään ole apua. Täytyypä ottaa neuvosta vaari.

No, mun neuvolassa käyminen loppuisi ainakin varmasti siihen, jos sossusta tulisi yhteudenottoa.

Meillä on ihan hirvee, siis ihan k-a-u-h-e-a huoli ja tuska..tai sitten meillä on ihan hirveä halu vaan vaikuttaa ja kontroloida toisten elämää. Mutta sitten meitä, ei neuvolantätejä, kaksplussan paasaavia mammoja, ei sossuja kiinnosta jos tuolla ala-asteikäiset polttelee tupakkia. Täällä tarrataan ongelmiin, joita ei ole, aiheutetaan turhaa stressiä turhanpäiväsistä asoista ja unohdetaan todella hälyyttävät asiat.

Kukaan sille ei voi mitään, jos vauva kuolee kohtuun. Jos se on oikeasti tapahtuakseen, se tuskin enteilee viikkoja, päiviä kuukausia ennen. Sitten voidaan sättiä odottojaa, jos se juo, käyttääaineita, tahallisesti toimii siten, että homma menee niinkuin menee. Vai onko kaikki, joiden vauva on kuollu kohtuu syyllistyneet neuvolakäynnin/käyntien laiminlöymiseen?

Mut kehoitettiin menee, kuten tavallisesti np-ultraan. Jotenkin tuli vaan erään baarinjakkaralla käydyn keskustelun jälkeen, joka oli lapsettoman naisen kanssa käyty sellanen olo, että paskat. Jos siellä on down vauva, sitten on. ENtäs sitten? Neuvolassa totesin, etten mee sinne mihin kunta järjestää ja käyn yksityisellä kahtoo missä todella mennään, viikot tarkastamassa. Rakenne ultran kuitenkin haluun käydä, yksityisellä senkin (ja muuten aikaa varatessakin oli sen päädyn hoitaja todella miellyttävä ja positiivisen kuvan antava) ja oon valmis keskeytykseen jos tilanne on oikeasti aivan totaallisen toivoton.

Kuulemma olisi sokerirasitustestit edessä.. niin kukas pakottaa? Mä en voi sille mitään, et mun jalkojen lihakset on kuin pienellä bodarilla. Vyötäröllä ei ole mallin mitoissa olevat näkymät, mut empä oo ees lihavuuteen taipuva. Syön terveellisesti, käytän vitamiini. Jos se diapetes tulee, sitten sen tulee, kyllä lääkäriin meen jos on huono-olo oikeesti. Ja herkästi meenkin.

Ap:n tapauksessa vaan kertosin, että vaihtuu neuvolan täti, kun ei ymmärretä missä tilanteessa todella ollaan. Kyllä hyvä neuvolantäti soittaisi kun mamma ei oo paikalla, et mikä pössis ja tajuaisi missä mennään, jos kerrotaan miten asia on.
SItten on ihan eriasia, jos on päihteidenkäyttäjä..sitten voi vaikka joka päivä vääränväristen verhojenkin johdosta käydä sossut.

Sori, avautuminen, Suomi vaan mättää taas tänään.

Yhteistyössä